Bild
Nästa artikel

Ford Focus ST – rapport från provkörningen

Nyheter

Anders Helgesson befinner sig i Frankrike för att testa den nya generationens Ford Focus. Här är första intrycken.

Hej Anders! Ingen semester än, men du är på en somrig destination har jag hört.
– Ja verkligen! Franska rivieran närmare bestämt Nice. Igår var det tydligen runt 30 grader, men idag har det regnat och temperaturen legat strax under 20 grader – som hemma med andra ord. Jag är här för att köra den senaste generationen av stressversionen av Ford Focus, Focus ST. 

Okej, vad skiljer ST från vanliga Focus då? 
– Först och främst är det förstås motorn, en 2,3-liters bensinfyra eller en två liters diesel. Det har varit ont om dieselbilar så jag har hållit mig till bensinversionen och det är väl också den som åtminstone på pappret känns mest GTI-mässig, eller ST-mässig om man ska behålla Fordterminologin, 280 hästkrafter mot dieselns 190. För att inte framhjulen ska tappa fattningen av kraften tyglas bensinhästkrafterna av en elektroniskt kontrollerad differentialbroms från Borg-Warner. Rent estetiskt är det faktiskt ganska lite som skiljer ST från de motorsvagare versionerna. Grillen är lackerad mattgrå och har fått justerat stuk på luftintagen, ST-emblem och en redig spoiler på bakluckan är det som är mest uppenbart.

Hur är den att köra då? 
– Den är snabb! Styrningen har lite mer känsla än standardmodellerna, jämfört med föregående generation Focus ST är styrningen 15 procent snabbare. Dessutom tycker jag att Focus ST känns lätt, en inte helt vanlig egenskap i dagens bilar oavsett faktiskt vikt. Idag har vi i stort sett bara kört på serpentinvägar utanför Nice, trots bitvis regnhalkiga vägar har bilen gått som tåget i ordets mest positiva bemärkelse.

När kommer den till Sverige och vad kommer det att kosta?
– Vi kan räkna med att de första bilarna kommer runt september, oktober. Listpriset är 359 000 kronor, men som traditionen har Ford någon form av lanseringspris som sänker prislappen med knappt 30 000 kronor. Det är ingen prisskillnad mellan diesel eller bensin, men för ko… Nej förresten, den informationen sparar jag till fredagens podd.

Läs hela provkörningen i nästa nummer av Vi Bilägare nr 11/2019, i butik den 27 augusti. Prenumeranter får tidningen en vecka innan det. Läs mer om prenumeration här!
 

Kommentarer

#1
2019-07-10 10:11

Det är lite lustigt, artikeln handlar om Ford Focus ST och så är frågan
"vad tycker du om Suzuki Jimny"
Är det ingen på vib som korrekturläser innan publicering ?

#2
2019-07-10 10:23

Ford har nästan alltid gjort roliga bilar. Många Fordar jag kört har vart nöjen. Sen är ju problemet allt annat med Fordar...

Men 360k för en hottad Focus?

#3
2019-07-10 10:53

milkylainen
Är väl ändå lite mer än en hittad Focus... suck..

#4
2019-07-10 10:53

hottad

#5
2019-07-10 11:12

Man kan nästan ta på ångesten från den stackars journalisten som tvingas jobba med att provköra Ford Focus ST på Franska rivierans serpentinvägar vägar i 30 graders värme när de flesta andra har semester.

it's a dirty job but someone's gotta do it, tack för att ni offrar er !

:)

#6
2019-07-10 12:32

Roligt att "köra" med betoningen på "vrida på ratten i galet snabba kurvor", ja.
Men "rolig" i övrigt, inte mycket så, och den nya tycks vara än mindre "angenäm" på det "övriga".
(Vilket förklaras av att det för övrig är helt en personlig upplevelse eftersom jag uppenbarligen tycks vara allergisk mot fristående skärmar på panelen då jag mår direkt illa genast jag sätter mig i sätet, känns som en instängd tvångströja med en hög "vägg".)

#7
2019-07-10 15:10

Njo415: På vilket sätt är det inte en hottad Focus?

#8
2019-07-10 15:20

Ford är i mina ögon ett typiskt mellanmjölksmärke, och med det inte menat negativt. Men de har en otrolig förmåga att verkligen med små ändringar få en "vanlig tråkbil" bli väldigt mycket mer lyckad och rätt i designen i sina ST och RS-versioner. Denna har exakt samma grundformer som gubbfocus men ger ett helt annat intryck och känns nu färdigdesignad....

#9
2019-07-10 17:22

Vad då mellanmjölksmärke? Man har tillverkat bilar sedan 1903. Ett klassiskt bilmärke. Att man sedan tillverkar bilar som vanligt folk har råd med är inget konstigt. Det har man gjort ända sedan T-Forden lanserades 1908.

#10
2019-07-10 17:38

Ford var mellanmjölk ända till Sierra och Scorpio och första generationen Focus. Men sen verkar de ha blivit mellanmjölk igen. Precis som VW. Nya Focus har mer flödande former än den försiktiga förra generationen. Men nja, nej. Snyggt är det inte.

#11
2019-07-10 17:40

Audi: Jag skrev att det inte var nåt negativt i uttrycket.....
Men visst är de väl lite mellan och lagom om man ser det de majoritet säljer av sina personbilar, varken budget eller överklass....

#12
2019-07-10 18:26

Ja, Sverige är nog lite exceptionellt. Här säljer premiumbilar bäst (Volvo V60, V90). I halvmiljonklassen. Och den populära hybridpassaten ligger i samma prisklass. Strax under halvmiljonen. Undantaget är väl Golfen då som "bara" kostar en kvartsmiljon.

#13
2019-07-10 18:39

Focus är en mycket kompetent bil i sin prisklass, det kan jag intyga efter att ha ägd både en ST samt en vanlig. Ford har en tradition ända sedan man startade biltillverkning, att bilen skall kunna vara var mans egendom, men det är absolut inte ett mellanmjölksmärke!?

#14
2019-07-10 19:06

Ojoj, känsligt tydligen fast jag uttryckligen inte menade det nåt negativt. Men ok, för att inte utmana så ändrar jag min åsikt, självklart menade jag att Ford är ett märke i premiumsortimentet, ett märke i teknisk framkant som de flesta har svårt att hänga med. Ett märke som utstrålar pondus och framgång. :)

#15
2019-07-10 19:13

Min första bil var en Ford, sedan var jag glad över att inte varit sugen på någon mer, men jag har ändrat mig efter ett par Ford i familjen.
Nu önskar jag att jag behållit den första, då hade jag känt mig förmögen.
Jag gillar nya Focus och den här måste provas.

#16
2019-07-10 20:00

Ford brukar vara bra "skitbilar". De känns inte gjorda för att hålla, men kan vara kul att köra. Jag har inte ägt en på senare år, men har åkt en del med kollegors tjänstebilar.

#17
2019-07-10 23:29

Ford är väl ett riktigt mellanmjölksmärke likspm skoda,vw och fransmännen i bästa fall.

#19
2019-07-11 08:12

Det beror väl på hur man definierar begreppet "mellanmjölk". Jag associerar det med ett säkert men lite urvattnat val. Lagom, något de flesta väljer. Då tänker jag snarare på Skoda, en förnuftig men lite själlös bil (åtminstone sedan VW tog över märket). Klassiska märken som Ford, Opel, Peugeot och Renault var folkbilar i Sverige på 60/70-talet men är det inte längre (möjligtvis Ford undantagen). Således ingen mellanmjölk. Snarare ett lite vågat val. Utan premium och status.

#20
2019-07-11 10:29

Hm, ja det beror hur man definierar mellanmjölk.
Mellanmjölk som i att modellen liknar alla andra. Mellanmjölk som i att körningen är varken kul eller tråkig.
Focus sticker ju inte ut på något sätt men det gör inte heller många av konkurrenterna i den här klassen. Sanningen är väl att många bilar är mellanmjölk och det är inte så mycket som sticker ut.
Däremot kan man ju säkert få ut mer körglädje ur en ST än många andra med mellanmjölksmotor.
Jag kan förstå att man som bilköpare söker sig till modeller med emblem ST, RS, GTI, Cupra, etc, allt det övriga är ju mellanmjölk och då kan väl åtminstone motorn skänka lite glädje.

#21
2019-07-11 11:42

Sedan kan man undra om försäljningen av GTI/ST-bilar går ner nu när Malus slår till? Ingen vill väl betala fem gånger så mycket i skatt i tre år. Övriga kostnader är mastiga nog. Och är man ekonomiskt oberoende kan man väl lika gärna lägga på tvåhundratusen och köpa en sportbil som också ser ut som en sportbil (Porsche Cayman, Ford Mustang, Renault Alpine, BMW Z4). De håller värdet bättre också.

#22
2019-07-11 13:04

Audi
Jo, malus har väl ställt till det en hel del för vanligt folk som vill ha körglädje.
Men oavsett så suktar jag fortfarande efter en Leon ST Cupra R.

#23
2019-07-11 14:02

Nu har jag ingen koll på just detta men är verkligen det sååå stor skillnad på skatten på en vanlig focus och en st? Om man nu ändå är beredd att lägga skillnaden i inköpspris så lär ju inte lite högre skatt vara det som avgör, eller vad tror ni?

#24
2019-07-11 14:30

Henrik
Skillnaden mellan tex en vanlig Leon och en Cupra ligger numera ca 4800 kr per år i skatt.

#25
2019-07-11 15:21

Axa: ok, 400 spänn i månaden då bara utöver alla de andra merkostnaderna i inköpspris, försäkring, förbrukning m.m.....känns som en piss i nilen i sammanhanget om man väl vill ha en sån. Har man ekonomin att det faller på de 400 om man har råd eller inte kanske man inte tittar på sån bil ändå :)

#26
2019-07-11 19:42

Henrik
Nu lär nog en Cupra vara dyrare med försäkring och högre kostnad för service och reservdelar. Så totalkostnad per mil blir högre.
Som vanlig löntagare kanske man tycker det blir för dyrt och väljer annat som kan ge körglädje till billigare peng.
Det är klart att man prioriterar och någonstans går gränsen för lite körglädje. Annars skulle ju varenda motorintresserad köra banracing. Betala 6300 kr för en Cupra i fordonsskatt är inget jag skulle göra, och då handlar det inte om min ekonomiska situation utan snarare en principsak.

Å andra sidan kan man ju köpa en beg Cupra o slippa malus... :-)

#27
2019-07-11 20:45

Axa: Precis det jag skrev, att det är så mycket andra kostnader som följer med upp vid val av Cupra jämfört med den vanliga så de 400 kronorna blir bara en av få kostnadsökningar, och därför ser jag inte det som troligt att det är den avgörande punkten för de som verkligen vill ha en.
Självklart har plånboken en gräns, vad jag skrev var att den troligtvis inte är så tajt att det faller på om skatten är 400 kr högre eller inte om man väl vill ha bilen i fråga.
Och visst går begagnat bra, jag har ägt många bilar jag aldrig hade haft råd med som nya men som begagnat gett mig en härlig njutningsupplevelse ett tag.

#28
2019-07-12 08:36

Skillnaden mellan fordonsskatt och andra fasta eller rörliga kostnader är att den förra är politiserad och innehåller delar av straffbeskattning. En rättvis fordonsskatt vore en skatt som bestämdes av a, hur mycket man kör och b) bilens vikt. Det vill säga av hur mycket man belastar vägnätet. Nu bestäms skatten istället av miljöpolitiken. Vilket gynnar de välbeställda som har råd med nya hybrid- och elbilar. Det är kanske därför några känner en motvilja att betala extra straffskatt på bilägande.

#29
2019-07-12 08:53

Audi: Ja för det är ju ingen som helst politik i några andra av bilens kostnader?!? Bränslepåläggen är ju helt opolitiskt påverkade.......haha
Sen är det ju bullshit att enbart välbeställda har råd med elbilar och hybrider.....

#30
2019-07-12 09:58

Du har rätt vad gäller bränslepriser. De är dock inte differentierade. De är lika för alla. Ja, de som köper (eller företagsleasar) nya el/hybrid-bilar är i regel välbeställda. Att påstå något annat vore direkt felaktigt. Medelsvensson kör en tio år gammal Volvo...

#31
2019-07-12 10:28

Audi: Skatten är kopplad till utsläppen som till stor del med är kopplat till förbrukningen så ju högre skatt på bilen ju högre förbrukning så jo, skattekosten för bränslet ökar i samma takt som skatten på bilen mer eller mindre.

Tror du har lite gamla fördomar om medelsvensson dock. Medelsvensson har det bättre ställt än du tror....
Och idag är det nog mer att "medelsvensson" kör en nu Kia än en 10 år gammal Volvo....

#32
2019-07-12 10:55

Ditt resonemang är obegripligt. Bränslepriset är detsamma för alla konsumenter. Det är inte fordonsskatten. Kör du en Tesla betalar du cirka en tusenlapp i fordonsskatt för tre år. Slår du till på en Ford Focus ST får du räkna med tjugo gånger så mycket. Oavsett körsträcka.

#33
2019-07-12 10:59

Bränslepriset är samma för alla konsumenter, ja.
Men en bil som dricker mycket bränsle kostar mer per år att köra.

#34
2019-07-12 11:14

Precis Hacken, du förstod min poäng......de som väljer att köpa en bil med högre skatt, får på köpet även en högre bränsleskatt....så de följer varandra.

#35
2019-07-12 11:19

Audi: Jag märker att du inte förstå mig så vi hoppar det :) Nu ut i solen istället!

#36
2019-07-12 11:29

Jag förstår fortfarande inte logiken i det. Bränsleskatten är procentuellt densamma oavsett bränsleförbrukning eller körsträcka. Om du kör en VW Polo tio mil om året så betalar du samma procentuella bränsleskatt som den som kör en Mercedes S-klass tiotusen mil om året. Nåväl, ut i solen...

#37
2019-07-12 13:42

Hellre en Ford på min fina gård än VW dock;)

#38
2019-07-12 14:35

The Grand Tour: Hymn for Ford https://www.youtube.com/watch?v=80WPyZ7M8jE

#39
2019-07-12 14:53

Jeremy Clarkson minns sin fars Ford Cortina 1600 E: https://www.youtube.com/watch?v=Gt78aQ15VfE

#40
2019-07-12 22:55

Men nog kan man undra vart Ford som märke tagit vägen på marknaden precis som Opel. Känns som att koreanerna tagit deras plats på marknaden. Därför känns de som mossiga idag, eller mellanmjölk om ni vill. Känns som märkena eller Ford försvunnit från marknaden ärligt talat. Inget märke man reflekterar över idag, iallafall inte jag.

#41
2019-07-13 00:05

Jag håller med Shogun till fullo där, och som jag skrev i nån annan tråd med, att deras plats tagits av Kia, Hyundai med flera märken vi knappt hört talas om när man var i tonåren. Opel kan jag ärligt säga jag inte saknar direkt, men Ford har jag alltid förr tyckt bra om. Tycker fortfarande Mondeon, särskilt i halvkombi är en av de snyggaste bilarna i den klassen. Men förr var ju Ford rätt coolt, Cosworth och alla de modellerna.....
Nu är det hemtjänsten man förknippar med Ford....inte lika sexigt som förr när Cossisarna stor på rad på "en dag på strippen".

#42
2019-07-13 08:26

Det är trångt i den bilklass där Ford huserar det stämmer, men på andra större marknader som Storbritannien säljer Ford mycket bra. Sverige har tagit emot Kia/Hyundai med öppna armar säkert främst pga bra garantier, och ett stort nät av handlare och verkstäder. Ford har numera också 5års garanti, vilket många inte verkar medvetna om, jag kan även säga efter att ha kört Fordbilar i tjugo års tid att kvaliteten höjts för varje generation, och jag har varit mycket nöjd med mina bilar. Focus har sen den kom 1998 utmärkt sig för att ha bäst köregenskaper i klassen, något som blivit modellens signum, och gäller än idag, så nej! Något mellanmjölksmärke är inte Ford, utan tvärt om bilar med karaktär, som man kan avgöra även på håll att där är en Ford, inte som koreanska bilar som är snarlika och totalt identitetslösa!

#43
2019-07-13 10:28

Man får väl tycka vad man vill om Ford.

Men faktum är att de flesta av deras modeller anses som mest körglada i respektive klass : Fiesta, Focus, S-Max i synnerhet. Men det är ju en egenskap som efterfrågas allt mindre av dagens bilköpare... Viktigare då att bilen har 89 olika "säkerhetssystem" och senaste infotainment - tekniken. Trist.

#44
2019-07-13 11:22

Peter B: Visst är det så att Ford har sålt bra i Storbritannien, men de gör inte det längre. Se gärna Grand Tours hela hyllningsprogram mot Fords mellanklassare. Tyvärr har de tappat på många olika marknader, satsat lite fel, vart lite efter i tekniken.
Nu läste jag att VW och Ford ska samarbeta igen och att Ford ska utveckla en egen version av VW:s nya elbilsplattform för den europeiska marknaden. Det är nog en hyfsat avgörande punkt för Ford om de ska hänga med framåt. För USA-Ford har de ju tecknat samarbete med Rivian, och nu då för Europa med VW.

#45
2019-07-13 15:58

Ford var Storbritanniens mest sålda märke ifjol, (igen), så ovanstående påstående är väl inte inte riktigt korrekt...
https://www.best-selling-cars.com/britain-uk/2018-full-year-britain-best...

Däremot har man tappat marknadsandelar i övriga EU.

#46
2019-07-13 19:33

Man kan tycka att Ford är körglada m.m Men om jag talar för mig själv så är det inte ens ett märke jag reflekterar över ens att det finns vid bilbyte, och så verkar det vara för många andra också om man tittar på försäljningen för märket. I samma kategori hamnar Opel, Mitsubishi, Nissan. Ändå säljer Ford hyfsat jämfört med dessa, ändå har märket hamnat där för mig, vet inte varför men jag förknippar inte märket med kvalitet, driftdäkerhet, pålitlighet. De säljer ju ändå fler bilar än Honda, Mazda tex som jag förknippar med kvalitet, driftsäkerhet, pålitlighet. Men fortfarande känns det som om märket inte existerar längre, för mig ska tilläggas. Känns ändå som om koreanerna tagit deras plats på någotvis.

#47
2019-07-13 20:04

Henrik M: Du Har fel, Ford är fortfarande det märke som säljer bäst i Storbritannien. Mondeo har tappat men Focus Flesta samt transportbilarna säljer som smör!

#48
2019-07-13 20:56

Peter: transportbilarna räknar jag inte in. Men ja du har rätt, det jag såg var siffrorna för Mondeon.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.