Bild
Nästa artikel

Ford Explorer blir laddhybrid i Europa

Nyheter

Suven rullar in i Sverige med laddsladd i bagaget. Eldrivna räckvidden sägs vara 4 mil.

Ford Explorer har sålts med framgång i USA och när den nu tar svensk mark vid årsskiftet blir det som laddhybrid. Den fyrhjulsdrivna bilen är över fem meter lång och har plats för sju åkande. 

Drivlinan består av en 3-liters V6 bensinmotor som tillsammans med en elektrisk motor och generator ger 450 hästkrafter och ett vridmoment på 840 newtonmeter. Elmotorn hämtar kraft ur ett 13,1 kWh litiumjonbatteri. Enligt Ford ska dragvikten ligga på 2,5 ton och bilen kan köra helt på hel i upp till 4 mil. Laddluckan sitter ovanför vänster framhjul. 
 

För att det ska bli lättare att manövrera den stora suven i stan ingår aktiv parkeringshjälp, döda-vinkelnvarnare, samt varning för korsande trafik vid backning. 

Ford Explorer plug-in-hybrid-SUV börjar säljas i Sverige någon gång mellan april och juni i år och första leveranserna sker i början av 2020. 

Diskutera: Vad tycker du om Ford Explorer plug-in-hybrid?

Kommentarer

#1
2019-04-03 14:01

Ser ut att vara en perfekt bil för min fru.

#2
2019-04-03 14:22

Vad är det med bilbranchen nuförtiden
"Ford Explorer plug-in-hybrid-SUV börjar säljas i Sverige någon gång mellan april och juni i år och första leveranserna sker i början av 2020. "
Sen när är det attraktivt med leveranstider på 9+ månader på en bil bara för att den har en elmotor?

#3
2019-04-03 16:10

En klump.
Antar att snittförbrukningen ändå överstiger allt annat.
V6an måste väl ändå gå 100% i 8 månader för att hålla värmen i cupen.

#4
2019-04-03 17:31

mso 1000, hur vet du det? Den kan väl ha en likadan brännare som din lilla Skoda.

#5
2019-04-03 17:33

Jösses vilket monster. Antar att den kommer synas i innerstadstrafiken med en endast en förare som likväl kunnat ta T-banan.
Och den där elmotorn med sitt lilla batteri är väl mest för att vara politiskt rätt (just nu)

#6
2019-04-03 19:33

Miljövänlig

#7
2019-04-03 20:08

Sabud, det finns inga tunnelbanor där de flesta människor bor i Sverige, som behöver just denna bil för transporter. Vill vi ha tunnelbanor får vi säkert be någon sork eller mullvad att gräva gångarna. Sen är inte Greta-tänket det man bryr sej om när man köper en SUV. Man köper den för att man vill ha den. MIljörevolutionärerna kan köpa sina elcyklar om de vill värna om miljön. Vi andra använder oss av tekniken.

#8
2019-04-03 20:18

Miljöbil, njet!

#9
2019-04-03 20:25

SAab nisse. Inget från USA har någonsin varit genomtänkt utan bara stort.

#10
2019-04-03 20:29

Har du hört talas om Bantam?
Eller Kalle Anka?

#11
2019-04-03 21:09

En bekant till mig sade en gång ”Det finns inget land som fler personer har åsikter om utan att ha varit där, än USA”. Så sant som det är sagt!

#12
2019-04-03 21:24

En omödig bil i Sverige, verkligen onödig.

#13
2019-04-03 22:10

@ mso 1000 - nästan alla mänsklighetens största tekniska och vetenskapliga landvinningar de senaste 50 åren kommer från USA, så du har ingen aning vad du pratar om.

#14
2019-04-03 22:16

Raywave
Nja, sanning med modifikation?

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.