Bild
Nästa artikel

Följ premiären av elektriska XC40

Nyheter

I kväll, 16 oktober klockan 18.30 svensk tid presenterar Volvo sin första bil utan förbränningsmotor. Det är en eldriven XC40 som kommer att visas upp i Los Angeles om några timmar. Här kan du läsa om vad vi vet om bilen och se presentationen.

Volvo ligger rejält efter många av konkurrenterna när det kommer till elbilsmarknaden, men detta kan det snart bli ändring på. Till år 2025 är Volvos mål att hälften av alla sålda bilar ska vara helt eldrivna. I kväll är det då dags för biltillverkaren att presentera sin första helt eldrivna bil.

Något pris, räckviddssiffror eller batteristorlek har ännu inte redogjorts, men lite succesivt har annan information släppts om den elektriska suven. 

Vi vet bland annat att ingenjörerna behövt göra om en hel del i grundstrukturen. Detta enligt Volvo för att öka krocksäkerheten. Bland annat har de varit tvungna att omforma och förstärka frontstrukturen helt för att hantera avsaknaden av en förbränningsmotor under huven.

Dessutom har de vidtagit extra åtgärder för att skydda batteriet som sitter i bilens golv. Det omsluts av en bur tillverkad i extruderad aluminium, vilket skapar en inbyggd deformationszon i karossen. 

Elektriska XC40 ärutrustad med en ny sorts plattform för förarassistans, eller ADAS som det också kallas (Advanced Driver Assistance Systems). Mjukvaran till plattformen har utvecklats av Zenuity, det nybildade företaget Volvo äger tillsammans med Veoneer. Tekniken innefattar kameror, radar och ultraljudssensorer och plattformen kan enligt Volvo med lätthet vidareutvecklas i takt med att självkörande bilar introduceras. 

Då den lilla suven inte har en förbränningsmotor kommer den istället med en så kallad ”frunk”, det vill säga ett bagageutrymme fram där motorn traditionellt har suttit. ”Frunken” rymmer 31 liter. Grillen kommer också att se annorlunda ut än på andra Volvobilar. Eftersom det inte behövs luftflöde för kylning är frontgrillen stängd.
 

Googles mjukvara Android blir grunden i bilens infotainmentsystem. Google fick uppdraget att förnya Volvos nuvarande system Sensus och resultatet är operativsystemet Android Automotive som är inbyggt i bilen.

Bland annat kan man via Google Assistant röststyra klimatanläggning, be att få höra musik via appar som Spotify, eller få hjälp att navigera till önskat ställe med Google Maps. 

Systemet är integrerat med mobilappen Volvo OnCall där man kan övervaka bilstatus på distans. En annan sak som kan göras på distans är uppdatering av bilens mjukvara, så kallad Over-the-Air (OTA)-uppdateringar, där föraren slipper åka in till verkstan. Det är första gången Volvo väljer att göra så på någon av sina bilar, som bekant har funktionen funnits länge hos elbilstillverkaren Teslas modeller.
 
 

XC40 som batteribil visas upp i Los Angeles i dag, den 16 oktober och Vi Bilägare kommer att vara på plats för avtäckandet och intervjua teknikerna som tagit fram bilen. Mer material kommer. Volvo kommer också livesända hela presentationen och du kan se den här nedanför. Sändningen startar först 18:30. Om videofönstret inte fungerar, prova via Volvos hemsida.

Kommentarer

#1
2019-10-16 12:12

Spännande! Jag hoppas så innerligt att den har både vettiga siffror och en rimlig prislapp kontra konkurrensen. Det tillsammans med en säkrad batteritillgång kan ge nåt riktigt bra för Volvo.

#2
2019-10-16 13:03

Spännande att se hur tekniken är och inte minst prislappen, tyvärr blir den nog för dyr för min plånbok och många andra ännu.

#3
2019-10-16 13:30

Spännande! Jag passar på att repetera mina informationsönskemål från "vad vill ni veta" tråden, så ni inte glömmer att ställa dessa :) Det här vill jag veta:

  • Hur mycket väger blodsbatterierna?
  • Hur lång garanti har de?
  • Vad kostar de (inklusive arbete) att byta ut när de går sönder efter att garantitiden tar slut?

PS
"Blodsbatterier" är inte mitt begrepp utan myntat av Aftonbladet: https://special.aftonbladet.se/blodsbatterier/

Precis som media även myntat mantrat "fossilbilar". Ingen skillnad. 
DS

.

#4
2019-10-16 15:01

Är det verkligen så spännande att en biltillverkare släpper en elbil?

#5
2019-10-16 15:44

Klarsynt. Eftersom du uppenbarligen förstått att alla bilar med förbränningsmotor inte går på fossila bränslen undrar jag varför du envisas med att kalla alla batterier för blodsbatterier. Vist förekommer det dåliga gruvor. Det är fruktansvärt. Men alla gruvor är inte så. Eller tror du det?

#6
2019-10-16 15:44

...apropå priser på batteribyten som tydligen är så viktigt att få reda på direkt som bilen lanseras - brukar fabrikanterna också i analogi med detta redovisa vad det kostar att byta förbränningsmotorn i samband med release av nya bilar ?

#7
2019-10-16 17:35

Det där med byte av batterier mm, tror jag många kommer att ha fel om. Tesla hade någon bil som rullat över 50000 mil med under 10% degradering av batteriet. Laddas och sköts batterierna rätt så tror jag inte det blir några större problem.

#8
2019-10-16 18:55

@Mythbuster
Lite off topic, din fråga, så jag vet inte jag borde svara eller ej. Men det var ju frågan som var off topic, inte svaret. Och jag vill gärna bidra att släcka din hunger efter kunskap, vilket ju alltid är berömvärt. Nej, alla gruvor är inte så men allt som produceras köps upp och om en tillverkare köper av en godkänd gruva så innebär det inte att det på något vis blir bättre för de som arbetar i helveteshålen. Vidare står blodsbatterier för mig för så mycket mer, till exempel all den koldioxid som genereras ut i atmosfären vid tillverkning.

@Pi
Ja, med den våg av underdimensionerade motorer vi sett så borde de kanske det. Men din analogi haltar en aning ty även en elbil har en motor. Ofta fler än en, även för driften, tillika. Batteriet är mer som bensintanken, om man vill jämföra.

@Styggavargen
Tvärtom kommer nog många att ha rätt. Dessutom fibblas det något enormt med mixen i dem och nästa stora inbytesvåg kommer säkert när någon tillverkares batterier några år senare inte höll för verkligheten (med tanke på kostnaden så är det säkerligen svårt att låta bli att ta genvägar, också). Det faktum att alla har olika blandningar och tillverkningar gör också eventuell återvinning väldigt svårt - de lär väl hamna på tippen och ligga och laka ur som allt annat.

Med tanke på att Volvo laddhybrid garanterar endast 55% efter åtta år och dessutom kan man då få ett begagnat i utbyte. Om ditt batteri har en kapacitet på under 55% så kan man alltså få ett begagnat batteri med 60% kapacitet. så är det synnerligen intressant att få veta vad de garanterar här - och förstås vad ett nytt kostar.

.

#9
2019-10-16 18:07

Klarsynt/Antifeministen - vi talar om dyrbara saker som KAN gå sönder eller KAN ha en begränsad livslängd så i sammanhanget vill jag nog se mera relevans i min jämförelse än i din.

#10
2019-10-16 18:27

Tyvärr. Klarsynt argument håller inte ihop för fem öre.

#11
2019-10-16 19:03

Vilken fruktansvärt dålig engelska de har i presentationen: Man blir ju mörkrädd. Alla som pratar kör ju med ren svengelska. Folk från utlandet måste tro att de är en aning retarderade. "Attract the right piple"

.

#12
2019-10-16 21:29

Klarsynt: Nja, engelskan är det inget fel på, men uttalet är inte det bästa. Men svengelska är när man blandar svenska och engelska ord. Det gjorde de knappast utan det var bra sett språkmässigt, men uttalet kunde varit betydligt bättre. Men frågan är, hade du gjort det bättre där, då och inför allt det?

#13
2019-10-17 09:08

@Henrik M

Ja, vi spenderade väldigt mycket tid i England när jag var barn. Faktum är att jag en gång skulle spela en roll i en film där det var meningen att jag skulle prata engelska på precis sådant vis som de gjorde i Volvos presentation - men fann det helt omöjigt :)

.

#14
2019-10-17 20:53

@Klarsynt, ”spenderade”. Där har vi verkligen svengelska. Tillbringade säger man väl, för att vara ”messerschmitt”....

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.