Nästa artikel
Följ premiären av elektriska XC40
Nyheter

Följ premiären av elektriska XC40

Publicerad 16 oktober 2019 (uppdaterad 16 oktober 2019)
I kväll, 16 oktober klockan 18.30 svensk tid presenterar Volvo sin första bil utan förbränningsmotor. Det är en eldriven XC40 som kommer att visas upp i Los Angeles om några timmar. Här kan du läsa om vad vi vet om bilen och se presentationen.
Volvo ligger rejält efter många av konkurrenterna när det kommer till elbilsmarknaden, men detta kan det snart bli ändring på. Till år 2025 är Volvos mål att hälften av alla sålda bilar ska vara helt eldrivna. I kväll är det då dags för biltillverkaren att presentera sin första helt eldrivna bil.

Något pris, räckviddssiffror eller batteristorlek har ännu inte redogjorts, men lite succesivt har annan information släppts om den elektriska suven. 

Vi vet bland annat att ingenjörerna behövt göra om en hel del i grundstrukturen. Detta enligt Volvo för att öka krocksäkerheten. Bland annat har de varit tvungna att omforma och förstärka frontstrukturen helt för att hantera avsaknaden av en förbränningsmotor under huven.

Dessutom har de vidtagit extra åtgärder för att skydda batteriet som sitter i bilens golv. Det omsluts av en bur tillverkad i extruderad aluminium, vilket skapar en inbyggd deformationszon i karossen. 
Elektriska XC40 ärutrustad med en ny sorts plattform för förarassistans, eller ADAS som det också kallas (Advanced Driver Assistance Systems). Mjukvaran till plattformen har utvecklats av Zenuity, det nybildade företaget Volvo äger tillsammans med Veoneer. Tekniken innefattar kameror, radar och ultraljudssensorer och plattformen kan enligt Volvo med lätthet vidareutvecklas i takt med att självkörande bilar introduceras. 

Då den lilla suven inte har en förbränningsmotor kommer den istället med en så kallad ”frunk”, det vill säga ett bagageutrymme fram där motorn traditionellt har suttit. ”Frunken” rymmer 31 liter. Grillen kommer också att se annorlunda ut än på andra Volvobilar. Eftersom det inte behövs luftflöde för kylning är frontgrillen stängd.
 
Googles mjukvara Android blir grunden i bilens infotainmentsystem. Google fick uppdraget att förnya Volvos nuvarande system Sensus och resultatet är operativsystemet Android Automotive som är inbyggt i bilen.

Bland annat kan man via Google Assistant röststyra klimatanläggning, be att få höra musik via appar som Spotify, eller få hjälp att navigera till önskat ställe med Google Maps. 

Systemet är integrerat med mobilappen Volvo OnCall där man kan övervaka bilstatus på distans. En annan sak som kan göras på distans är uppdatering av bilens mjukvara, så kallad Over-the-Air (OTA)-uppdateringar, där föraren slipper åka in till verkstan. Det är första gången Volvo väljer att göra så på någon av sina bilar, som bekant har funktionen funnits länge hos elbilstillverkaren Teslas modeller.
 
 
XC40 som batteribil visas upp i Los Angeles i dag, den 16 oktober och Vi Bilägare kommer att vara på plats för avtäckandet och intervjua teknikerna som tagit fram bilen. Mer material kommer. Volvo kommer också livesända hela presentationen och du kan se den här nedanför. Sändningen startar först 18:30. Om videofönstret inte fungerar, prova via Volvos hemsida.
Embed

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.