Nästa artikel
Flexibel förarplats i Audi PB18 e-tron
Nyheter

Flexibel förarplats i Audi PB18 e-tron

Publicerad 24 augusti 2018 (uppdaterad 24 augusti 2018)
Konceptet är en elektrisk supersportbil som placerar föraren i centrum.
Idén med självkörande bilar har Audi ratat fullständigt i prototypen PB18 e-tron. Det interna arbetsnamnet var istället ”Level Zero”, en pik till den femgradiga skalan av autonomi där nivå fem är helt självkörande bilar. I PB18 e-tron är det bara den mänskliga föraren som styr. Dessutom går det att flytta monocoquen, alltså platsen där föraren sitter i sidled, så att positionen blir mer centrerad i bilen. Detta ska tydligen vara optimalt för bankörning.
Konceptbilen drivs framåt av tre motorer – en fram och två bak som driver varsitt hjul. Därmed menar Audi att bilen ska ses som fyrhjulsdriven. Total effekt är 500 kW med tillfällig boost på upp till 570 kW. Vridmomentet på 830 Nm hjälper till gå från stillastående till en hastighet på hundra kilometer i timmen på lite över 2 sekunder. 

Kraftkällan är ett vätskekylt så kallat ”solid state”-batteri med energiinnehåll på 95 kilowattimmar. Enligt nya, strängare körcykeln WLTP blir räckvidden med fulladdad bil 50 mil. Att fylla på el tar endast en kvart, tack vare en högre spänningsnivå på 800 volt. Med laddplatta på golvet sker energipåfyllningen trådlöst via induktion. 

Diskutera: Vad tycker du om Audi PB18 e-tron concept?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.