Bild
Nästa artikel
Fler män bältar sig

Fler män bältar sig

Nyheter

Årlig undersökning av svenska bilisters bältesanvändning ger positiva signaler.

Varje år undersöker Nationalföreningen för trafiksäkerhetens främjande, NTF, hur bra vi är på att använda bilbältet. Undersökningen bygger på drygt 340.000 observationer av förare och framsätespassagerare i landets samtliga kommuner.

Resultaten för 2017 visar att bältesanvändningen hos män har ökat från 93 till 94 procent jämfört med föregående år. Men det är fortfarande en bit kvar till kvinnorna, där 97 procent spänner fast säkerhetsbältet innan färd. Totalt ökade bältesanvändningen i tätort från 94 till 95 procent. En av orsakerna till att vi blir bättre på att använda bilbälte tror NTF kan vara att det rullar alltfler bilar som har bältespåminnare installerad.

– Att användningen stiger bland män är jättebra men eftersom det fortfarande är så att var tredje förare som omkommer i personbil saknar bilbälte är det viktigt att fortsätta jobba för att öka användningen, i synnerhet mot riktade högriskgrupper så som unga män, säger NTF:s generalsekreterare Marie Nordén.

Bäst på att använda bälte är de som kör i Halland, Jönköpings län, Kronoberg, Skåne, Stockholms län och på Gotland. Sämst är trafikanterna i Jämtland, Kalmar län och Värmland.
– Det är oroande att bältesanvändningen varierar så kraftig i landet. På vissa håll saknar nästan var tionde bälte och går man ner på kommunal nivå är användningen på sina håll ännu sämre. Om inte polisen kan öka sin övervakning i de kommuner där bältesanvändningen är som lägst skulle vi behöva jobba mycket mer riktat och lokalt med attityd -och beteendepåverkande insatser mot förare de närmsta åren, säger Marie Nordén.
 
Diskutera: Vad tycker du om resultatet av bältesundersökningen?
 

Bältesanvändning 2017 indelat i län.
Bältesanvändning 2017 indelat i län.
Taggar: Nyheter

Kommentarer

#2
2017-11-20 11:15

Ja Aristokrat, det är lite fegt att inte vilja dö.

#3
2017-11-20 11:16

Hallänningar och Stockholmare verkar bäst på att tänka. AKB kanske hade en poäng... ;-)

#4
2017-11-20 11:17

Är det manligt att vägra bilbälte? Jag tycker att det bevisar bristande förståndsgåvor...

#6
2017-11-20 11:23

Även inom bältesanvändningen är kvinnorna i framkant. (har alltid bälte på mig i bilen)

#8
2017-11-20 12:51

Det Naturliga Urvalet fungerar även i bilen. På sikt.

#9
2017-11-20 12:53

Konstaterar att kvinnorna är "klokare" än många män, en del män är faktiskt riktigt korkade likaså en del inlägg i denna tråd.

#10
2017-11-20 13:10

90% tycker jag nog är redan där ungefär vad som kan nås upp till.
Resterande 10% är som i allt övrigt obotliga och får stå sitt kast.
Nu kan jag väl tänka att risken att åka fast ute i obygderna är närmast obefintlig då lagens långa arm enbart täcker de större orterna o knappt det så att tur är väl att vi är till grunden ett förståndigt och laglydigt folk och mer än vad staten förtjänar faktiskt.

#11
2017-11-20 13:13

Man kanske tycker att man är smart om man struntar i bilbältet för att risken att "åka dit" är minimal men hur smart är man då egentligen?

#12
2017-11-20 13:28

En otroligt otrevlig poliskonstapel stoppade mig och började skriva ut böter för många år sedan. När jag visade att jag hade midjebältet fastspänt och berättade att bilen var flyttgodsimporterad blev han inte så glad. Han letade desperat igenom resten av bilen för att kunna bötfälla mig för något annat men det var en fin bil så han fick leta efter någon annan att bötfälla.

#13
2017-11-20 14:31

En och annan lär väl tänka om när airbagen far upp å slår sönder hela ansiktet på den kaxige obältade föraren. Bara hoppas man får en ny chans....

#14
2017-11-20 18:42

Positivt! Antalet idioter minskar! Hoppas att trenden är varaktig?

#16
2017-11-20 20:49

Trollvarning bör utfärdas på signaturen Aristokrat...

#18
2017-11-20 21:54

Att inte använda bilbälte tyder på obotlig mental ohälsa därför körkortet bör återkallas permanent. Man eller kvinna, spelar ingen roll.

#20
2017-11-21 07:22

Men visst, hur tänker dom som inte använder bilbältet. För är det så att man vill bli ihjälslagen av krockkudden så ska man naturligtvis inte sätta på sig bältet.

#21
2017-11-21 07:39

Man är bara odödlig så länge man är ung...

#23
2017-11-21 09:29

Tror att det är lite kulturbaserat också.. På min gata så är det, i regel, utrikesfödda män som i stort sätt aldrig bältar sig och sina barn när dom kör mot dagis o arbete.

#24
2017-11-21 09:42

Varför bara skilja ut män och kvinnor? Det känns väldigt trubbigt! Svarta, vita, gula, gröna, röda, långa, korta, smala, tjocka och vilken hårfärg de har. Även små och stora näsor samt de som väljer att identifiera sig som katter, vore nog bra att ha med. Minst!

#25
2017-11-21 10:21

Har man en gång överlevt en våldsam krock tack vare säkerhetsbältet (och krockkudden) är det ingen hög tröskel att alltid använda bältet.

#26
2017-11-21 10:50

Aristokrat det är en samverkan som gör att du skadas mer av krockkudden om du inte är bältad.
Utan bälte far du framåt vid kollision samtidigt som krockkudden smäller och det är lätt att förstå vad som händer när man sitter med näsan i ratten och krockkudden utlöser. Blir troligtvis en svår smäll för nacken

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.