Bild
Nästa artikel
Så här kan det se ut när en bilsimulator används. Bilden visar en äldre simulator.
Så här kan det se ut när en bilsimulator används. Bilden visar en äldre simulator.

Fler chanser att krocka med älg

Nyheter

Två nya älgsimulatorer som utvecklats av Statens Väg- och transportforskningsinstitut (VTI) kommer turnera på mässor och event.

Det är Älgskadefondsföreningen som nu fått två nya simulatorer som VTI utvecklat och föreningen kommer nu ha med sig simulatorerna till mässor och event. Där ska besökare få chansen att uppleva en viltolycka på ett säkert och informativt sätt. Förhoppningen är att öka förståelsen för hur man ska manövrera sin bil om ett djur springer ut på vägen och hur olika faktorer påverkar olycksrisken.

– Med hjälp av den simulator vi har utvecklat på VTI kan du testa hur det är att stöta på exempelvis en älg i typiskt svenskt vinterväglag och få en uppfattning om hur snabbt det går och hur du reagerar i situationen, säger Erik Olsson, forskningsingenjör på VTI.

VTI utvecklade en älgsimulator 2015 och har också utvecklat flera andra simulatorer för bland annat tåg och medicinska tester. Den nya simulatorn har förbättrats för att ge en mer realistisk känsla och har till exempel en så kallad "buttkicker" som genererar vibrationer som ska motsvara de förhållanden som upplevs i en riktig bil på väg.

– I de nya simulatorerna har vi förbättrat med en rattmotor och ett ordentligt pedalställ. Detta ger en mer robust konstruktion, men även en mer realistisk känsla när man kör, säger Erik Olsson.

Diskutera: Tror du att simulatorövningar är bra för trafiksäkerheten?
Taggar: Nyheter

Kommentarer

#1
2017-10-04 16:26

Eftersom älg är bland de värsta djuren att träffa på vägen kan det i vart fall inte vara något fel. Problemet är väl att få de som tror att de är odödliga att prova simulatorn. Finns ju en hel del som anser sig kunna allt.

#2
2017-10-05 08:07

Väldigt bra, jag tycker man borde införa obligatoriska uppkörningar med vissa mellanrum på våra halkbanor samt kanske denna simulator för att få ett hum om hur svårt det är att hantera bilen rätt när krisen uppstår. Man tror att man hinner göra så mycket, men faktum är att oftast hinner du inte tänka och hjärnan reagerar instinktivt.

#3
2017-10-05 14:26

Nog är det bra att man idag kan prova sitt agerande i simulator för olika trafiksituationer som kan orsaka olyckor.
Blir mindre materiella och personskador då. Skulle själv vilja prova en sådan simulator och se hur jag reagerar när det dyker upp en älg.
Har faktiskt varit med om det en gång att en älg sprang upp på vägen framför mig (kom från höger), jag hann se den i tid och styrde över på motsatt körfält som för tillfället var trafiktomt och gasade på förbi älgen (inte många millimeter tillgodo). Det var vinter så hade jag istället försökt bromsa så hade jag helt klart kört på älgen. En sådan dag borde man köpa en lott.

#4
2017-10-05 17:33

Jag fick ett rådjur i höger framskärm, buckla uppstod men hann inte ens reagera. Det sa bara "smack". Det var kväll och mörkt. Lycklig att den inte kom framför bilen.

#5
2017-10-06 07:39

Antalet olyckor där djuret kommer ut på vägen så långt framför att det är förarens reaktion som avgör är nog rätt få. En älg kan springa ut 100 meter framför, 1 meter framför eller som i min kollegas fall; helt sonika ramma bilen från sidan. Han såg inte älgen överhuvudtaget utan den träffade bakskärmen ...

#6
2017-10-07 16:34

Nu börjar snart älgjakten och samtidigt blir det mer älgar på vägsrna då dom skräms ut på vägarna då jägare vistas/jagar allt flr nära vägarna.Så se upp för både älgar och jägare då skattebetalare betyder mindre.

#7
2017-10-07 17:38

Möjligt att det är ovanligt Swemba, men jag har själv varit med om det två gånger som förare. Hade jag inte haft fokus på vägen och närområdet däromkring, så hade det i båda fallen slutat på ett helt annat sätt.

Ja, att älgjakten drar igång är en sak att ha i åtanke.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.