Bild
Nästa artikel
Fiat Punto nollad i krocktest

Fiat Punto nollad i krocktest

Nyheter

Det blev inga stjärnor utdelade till den föråldrade småbilen när krocksäkerheten utvärderades.

Europeiska krocksäkerhetsorganisationen Euro NCAP har återigen rivit av en krocktestomgång, nu senast med 15 bilar på startlinjen. Hyundai Kona, BMW 6-serie GT, Jaguar F-Pace, Toyota Yaris, samt Kia Stinger och Stonic fick alla fem stjärnor. Stonic har ett alternativt betyg på fyra stjärnor, men det gäller bara versioner utanför Sverige som inte säljs med det säkerhetspaket som är standard här.

Vidare ner i listan tilldelades Toyota Aygo fyra stjärnor med säkerhetspaket och tre stjärnor utan och tre stjärnor blev resultatet för Alfa Romeo Giulietta, Dacia Duster, Ford C-Max, Ford Grand C-Max, Opel Karl, DS3, samt MG ZS.

Småbilen Fiat Punto har sålts i sin nuvarande form sedan 2005 och när Euro NCAP applicerade de nya krocktestkraven, som med åren blivit allt hårdare, kammade småbilen noll stjärnor av fem möjliga. Orsaken till att det testade nya bilar samtidigt som versioner som funnits på marknaden länge var att Euro NCAP ville påvisa att utvecklingen har gått framåt.

– Vi har sett många bra bilar 2017 som lyckats möta Euroa NCAP:s femstjärniga krav. Småbilar som Polo, Fiesta och Ibiza finns nu med avancerad säkerhetsteknologi som standard, vilken erbjuder det bästa inom krockskydd. Faktumet att äldre bilar inte kan konkurrera illustrerar takten som bilindustrin förnyar säkerhet och villigheten att möta den högsta standarden. De som inte håller sina bilar uppdaterade enligt den senaste standarden hamnar på efterkälken, som dessa resultat tydligt visar, säger Michiel van Ratingen, generalsekreterare på Euro NCAP.

Se hur bilarna klarade sig i krocktesterna i videoklippen nedan.

Diskutera: Vad tycker du om resultaten?
 

Taggar: Nyheter
Bilarnas krockbetyg

Hyundai Kona: 5/5 stjärnor
Skydd av vuxna: 87 %
Skydd av barn: 85 %
Fotgängarskydd: 62 %
Förarstödsystem: 60 %
 
Kia Stinger: 5/5 stjärnor
Skydd av vuxna: 93 %
Skydd av barn: 81 %
Fotgängarskydd: 78 %
Förarstödsystem: 82 %

BMW 6-serie GT: 5/5 stjärnor
Skydd av vuxna: 86 %
Skydd av barn: 85 %
Fotgängarskydd: 81 %
Förarstödsystem: 59 %

Jaguar F-Pace: 5/5 stjärnor
Skydd av vuxna: 93 %
Skydd av barn: 85 %
Fotgängarskydd: 80 %
Förarstödsystem: 72 %

MG ZS: 3/5 stjärnor
Skydd av vuxna: 71 %
Skydd av barn: 51 %
Fotgängarskydd: 59 %
Förarstödsystem: 29 %

Dacia Duster: 3/5 stjärnor
Skydd av vuxna: 71 %
Skydd av barn: 66 %
Fotgängarskydd: 56 %
Förarstödsystem: 37 %

Kia Stonic: 5/5 stjärnor
Skydd av vuxna: 93 %
Skydd av barn: 84 %
Fotgängarskydd: 71 %
Förarstödsystem: 59 %

Toyota Yaris: 5/5 stjärnor
Skydd av vuxna: 83 %
Skydd av barn: 80 %
Fotgängarskydd: 63 %
Förarstödsystem: 57 %

Toyota Aygo: 4/5* stjärnor
Skydd av vuxna: 82 %
Skydd av barn: 63 %
Fotgängarskydd: 64 %
Förarstödsystem: 57 %

Alfa Romeo Giulietta: 3/5 stjärnor
Skydd av vuxna: 72 %
Skydd av barn: 56 %
Fotgängarskydd: 59 %
Förarstödsystem: 25 %

Ford C-Max: 3/5 stjärnor
Skydd av vuxna: 76 %
Skydd av barn: 60 %
Fotgängarskydd: 59 %
Förarstödsystem: 29 %

Ford Grand C-Max: 3/5 stjärnor
Skydd av vuxna: 76 %
Skydd av barn: 60 %
Fotgängarskydd: 59 %
Förarstödsystem: 29 %

Opel Karl: 3/5 stjärnor
Skydd av vuxna: 61 %
Skydd av barn: 60 %
Fotgängarskydd: 58 %
Förarstödsystem: 25 %

DS3: 3/5 stjärnor
Skydd av vuxna: 69 %
Skydd av barn: 37 %
Fotgängarskydd: 55 %
Förarstödsystem: 29 %

Fiat Punto: 0/5 stjärnor
Skydd av vuxna: 51 %
Skydd av barn: 43 %
Fotgängarskydd: 52 %
Förarstödsystem: 0 %

* = med säkerhetspaket.
 

Kommentarer

#1
2017-12-14 10:31

Den gamla Puntoskrothögen blir nollad, men har ändå högre poäng för barnsäkerhet än PSA-koncernens "lyxbil" DS. Skämmes PSA, pinsamt värre.

#2
2017-12-14 10:42

Mysko sätt att visa detta på, det var ju inte så att Punto kollapsade. Snarare är det så man ändrat kraven sedan 2005 då Punto presterade helt OK, bl.a. 5 stjärnor för de åkande.
https://www.euroncap.com/en/results/fiat/grande-punto/15665
Nu kommer förstås alla oseriösa, typ kvällsblaskor dra stora växlar på detta.

#3
2017-12-14 10:53

Kia Stinger tycker jag ser väldigt bra ut, nästan snygg faktiskt.

#4
2017-12-14 10:58

EuroNCAP är lite roliga, sätter 3P (poäng) för bältespåminnare, visst det är säkerhet att man får på sig bältet. Men vilka bilar har inte denna funktionen idag? Och varför så mycket poäng i förhållande till mer viktiga säkerhetsfunktioner?

#5
2017-12-14 17:57

DS3 är gammal idag och sjunger på sista versen, ersättaren lurar runt hörnet - precis som för Punto.

#6
2017-12-14 22:18

Bilar under 5 stjärnor borde inte säljas.

#7
2017-12-15 08:31

CEAT: Punto fick 5 stjärnor när den testades som ny modell. Men, sedan har kraven ändrats.

Och är det så att bilen säljs med all utrustning som krävs för 5 stjärnor här i Sverige, men utan något av det där i en snikmodell i ett annat land - då får den ju inte 5 stjärnor ändå.

#8
2017-12-15 10:26

Framförallt visar testet hur mycket som hänt på förhållandevis kort tid.

#9
2017-12-15 22:00

Jag undrar lite hur min V70 från -06 hade klarat sig med dagens tester...

#10
2017-12-16 08:35

Konstigt med alla olika storlekar och att framhöva dacia som en bättre bil än fiat är löjligt,dör enbart storleken och hur den sitter högt eller lågt på vägen har avgjort testet i fördel för dacia'n?
Sanningen är dacia sälls mycket mer och då bör man vidhålla detta.Ingen tanke på väghållning och hur bra man kan "undvika"en krash finns inte,där hadde fiat helt klart klarat en undanmanöver mycket bättre och därmed kan man også utgå från att " dustern" är innvolverad i många fler olyckor.Båda kläms ihop likadant,fiat flexar mer och i dacia'n forlorar man båda benen.
Själv har jag jobbat på bilfabrik och vid "krashväggar",så inte så lättlurad.Krashväggar dör alla flrare är lika " dårliga" ger bara en indikation sen glöm inte sökerhetspaketet?Antal "airbags" belönas med eurostars.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.