Bild
Nästa artikel
Ferrari Roma – la dolce vita

Ferrari Roma – la dolce vita

Nyheter

Ny "tvåplus-sitsig" sportcoupe ska föra tankarna till det ljuva livet i 50- och 60-talets Rom.

Ferrari blickar tillbaka till vad de kallar "Den bekymmersfria livsstil" som rådde i Rom på 1950- och 1960-talet, därför har de valt att döpa sin nya bilmodell efter den italienska staden. 

Ferrari Roma – la dolce vita

Drygt 4,6 meter långa Roma karaktäriserar av en lång nos och har plats för två åkande och eventuellt fler, eftersom säteskonfigurationen beskrivs som 2+, med ett baksäte som kan nyttjas, men de resenärerna åker inte med samma komfort som i framsätet.   

Ferrari Roma – la dolce vita

Motorn då? En dubbelturboladydad V8 på strax under 4 liter som producerar 620 hästkrafter och maximalt 760 newtonmeter. Tankas den med 98-oktanig bensin går noll till hundra kilometer i timmen på 3,4 sekunder och toppfarten är mer än 340 kilometer i timmen. 

Det finns inga prisuppgifter eller information om när bilen börjar säljas. 

Diskutera: Vad tycker du om Ferrari Roma?

Ferrari Roma – la dolce vita

Kommentarer

#1
2019-11-15 11:04

Frontmonterad motor passar bra för mig.

#2
2019-11-15 11:54

Dundersnygg. Fast DB11 är snäppet vassare rent designmässigt, om än väldigt lik! :)

.

#3
2019-11-15 14:18

Snygg!!!

#4
2019-11-15 16:17

Alltså, jag tänker varken på Sophia Loren eller Anita Ekberg. Och definitivt inte på Fellini. Så nej, ingen hit. Inga associationer hos mig till Roma på 50- och 60-talet eller till berömda Cinecittà.
Tyvärr Ferrari.

#5
2019-11-15 16:20

Dn bil som heter Roma bör dessutom vara en cabriolet för Romas ljumma sommarkvällar... Möjligen hade jag kommit att tänka på Roberto Rosselini då.

Och om Alfa gör en ny duetto cabriolet, då skulle jag möjligen kunna tänka på Alfa-entusiasten Pier Paolo Pasolini.
Men bara möjligen.

#6
2019-11-15 16:52

Ful! Varför inte rakt av använda sig av redan mästerligt designade 60-talare men med up to date teknik.

#7
2019-11-15 16:54

En mycket vacker bil i sann brittisk anda. Nog för att italienarna kan design, men den här ser alltså inte italiensk ut.

#8
2019-11-15 21:28

Snygg !

#9
2019-11-16 10:02

Väldigt elegant och harmonisk design, men den för inte tankarna till Rom och Ferrari.
Snarare då till Gaydon och Aston Martin...
Men Ferrari har haft den goda smaken att inte förstöra en underskön design med en extremt ful och vulgär grill, som Aston Martin obegripligt nog gjort med vad som annars borde varit deras vackraste modell någonsin.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.