Nästa artikel
Färre parkeringar för bättre trafikflyt
Nyheter

Färre parkeringar för bättre trafikflyt

Publicerad 2 augusti 2017
Mexiko City ska dra ner på mängden parkeringsplatser i staden. Förhoppningen är att det ska leda till mindre trafik och billigare bostäder.
Mexiko City är en av världens mest övertrafikerade städer. Undersökningar visar att bilister i staden kan ägna så mycket som 227 timmar om året i trafikstockningar. Samtidigt är bostadsbristen ett enormt problem för staden, i dag byggs ungefär tolv procent av de bostäder som skulle behövas för att möta efterfrågan.

Byggnadsreglerna i Mexiko City nu kräver att det byggs ett visst antal parkeringsplatser för varje kvadratmeter boyta som byggs. Den regeln ska nu slopas och beslutsfattarna hoppas att det ska leda till minskad trafik och lägre priser på bostäder. Som det ser ut nu finns det ingen som vet exakt hur många parkeringsplatser som finns i staden, eller hur många som behövs, men infrastrukturen störs på många ställen av parkeringsbyggnader som inte verkar göra någon större nytta. 

Efter att flera storstäder, som London och San Francisco begränsat möjligheterna att bygga parkeringsplatser utan att det skapat några problem ska alltså nu Mexiko City försöka samma sak. Dels kan många ytor som nu skulle gå åt till parkeringar i stället bli bostäder och dessutom blir det lättare att bygga bostäder i områden där bil inte är nödvändigt och fler kan välja att gå, cykla eller resa med kollektivtrafiken.

Diskutera: Tror du att detta är en bra idé? 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2017-08-02 15:02
saabnisse

Det är samma metod som tillämpas i många svenska städer, alla ska cykla!

#2 • Uppdaterat: 2017-08-02 15:53
Petta

En relativt känt parti försöker använda samma strutsmetod.

Om vi inte bygger vägar - så försvinner alla bilar...

#3 • Uppdaterat: 2017-08-02 16:13
seneca

Självklart minskar antalet fordon om alla vet att det saknas möjlighet att parkera dem. Eller påstår någon att bilister är korkade och inte förstår orsak och verkan?
Annars, visa var bilism minskat efter att parkeringsmöjligheter minskat där det tidigare saknats för de som så önskat.

#4 • Uppdaterat: 2017-08-02 17:44
Birger Johnsen

Kan inte jämföra med städer som har mycket mer folk än det finns i hela sverige.
Svergie är hundra år efter med infrastruktur till att börja med,varför ha en massa pengar men inte investera i sitt eget land?Att skryta att man har pengar och bara andvänd det på militär och araber är helt idiotiskt.Svergie kan inte jämföra sig med nån annan,snåljapar som vill se bra ut för EU men är skrot för sina egna skattebetalare.E6 från oslo till malmö har tagit 39 år och ör forfarande inte ferdig? Tågbanor och snabbtåg är bara på "snakket" och sen forsvinner det?Når sverige "hinner" up med ifrastruktur då är det gammalt redan för det tar ju så himla lång tid?sverige bara "snakkar" och "baggar" andra men se sig själv i spegelen är nåt dom inte kan.Wannabees.

#5 • Uppdaterat: 2017-08-02 21:12
Tvärnit

Nej jag tror ej på detta då det alltför sällan i verkligheten möts upp med alternativ utan att folk får lösa sina liv bäst som de vill och att boendekostnaderna blir fortsatt höga då man betalar för läget.
Vi ser detta även här i Sverige och jag avskyr att besöka adresser där det finns ett minimum med parkeringar till förfogande, det är snik o girighet som ligger till grund.

Enligt mig så borde man ordna flöden i städer, jämna gamla kvarter jäms med marken men nej det K-märks istället, gamla industrier och annat skit som ingen vettig människa ser något vackert med.

#6 • Uppdaterat: 2017-08-02 22:00
Rutger Jönåker

Med färre P-platser blir väl trafikproblemen ändå större, när folk cirklar runt för att hitta en ledig P-plats... Låter som man skapar mer kaos än mindre trafik med denna lösning.

#7 • Uppdaterat: 2017-08-03 06:23
Birger Johnsen

Är en bra idea om kolletivtrafik fungerar bra,stöder u Australien har haft detta i många år där jätteparkeringar är på platser längst med tågbanor mellan förorter och städerna.Sverige har mycket att lära men att bara tjafsa och inte se och fatta det dom ser i andra länder gjör att man kommer ingenstans.Så har det allrid varit för Sverige,och därför har Sverige en massa pengar som skattebetalarna alldrig fått nåt för.Om man inte investerar i sitt eget land kan man till slut inte konkurera,typiskt till sossar och kommunister att inte utvekla.

#8 • Uppdaterat: 2017-08-03 08:10
Dick

Snillen spekulerar...
Om detta blir ett bra förslag beror på så många faktorer som vi inte vet någonting om. Fördelningen mellan bostäder, arbetsplatser, och affärer spelar roll för nyttjandegraden och kaoset. Kollektivtrafiken och möjligheten att gå och cykla genom staden är andra tunga faktorer. Idén kan vara jättebra förutsatt att den genomförs i genomtänkt kombination med andra förändringar.

#9 • Uppdaterat: 2017-08-08 17:17
jete

Det är redan nu så att man ibland får åka hem tillbaka när man har tänkt parkera och hälsa på sina barn i Stockholm. Varje försök måste inkludera en extra halvtimme för att leta parkering runt kvarteren närmast. Illa tänkt! Så kan vi inte ha det, eller.........? Och när en Stockholmare skall resa bort på semester en månad så uppstår ett problem: Var kan vi ställa bilen så länge? Måste vi köra bilen till pappa och mamma i Uppsala.? För dyrt att ställa bilen på Arlanda! Att man betalar för gatuparkering i Stockholm hjälper inte, bilen måste bort.

#a • Uppdaterat: 2017-08-02 14:35
milkylainen

Det är lite som att blunda för problemet och hoppas att det försvinner.
"Om vi inte gör några parkeringar så kommer alla bilar magiskt försvinna!".

Idioter...

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.