Bild
Nästa artikel
Färre fortkörningar med övervakad körstil

Färre fortkörningar med övervakad körstil

Nyheter

Analys visar så kallade betala-som-du-kör-försäkringar halverar andelen hastighetsöverträdelser.

Trafiksäkerhetsorganisationen NTF har tittat närmare på hur många som kör för fort om de har en bilförsäkring vars premie bestäms av hur de kör. I studien har NTF undersökt körstilen hos kunder som använder försäkringsföretaget Paydrive.

Enligt Trafikverkets rapport om trafiksäkerheten år 2016 körde 56 procent av bilisterna för fort på det statliga vägnätet. NTF har kommit fram till att andelen fortkörningar hos de som hade sin bilförsäkring genom Paydrive var 27 procent. Det är alltså drygt hälften av riksgenomsnittet.      

– NTF har väntat länge på att riktiga betala-som-du-kör-försäkringar kommer till Sverige och nu har vi för första gången möjlighet att analysera effekterna. Vi vet inte hur bra Paydrives kunder var på att hålla hastigheten innan de blev kunder men vi vet att de nu håller hastigheten i betydligt högre utsträckning än genomsnittsbilisten. Vad vi skulle behöva nu är fler verktyg som på det här sättet påverkar människors beteende och får dem att sänka farten, säger Marie Nordén, generalsekreterare NTF.

I studien av Paydrive redovisas också vilka av kunderna som är mest laglydiga. Av de som kör Toyota, Suzuki eller Nissan var andelen fortkörningar 21 procent. De som kör Audi är värsta syndarna; här kördes 32 procent av den totala sträckan över skyltad hastighet.

Diskutera: Vad tycker du om så kallade betala-som-du-kör-försäkringar?     
 

Färre fortkörningar med övervakad körstil
Taggar: Nyheter

Kommentarer

#1
2018-03-15 10:25

Jag föredrar kör-som-du-vill-försäkringar

#2
2018-03-15 10:39

Finns det någon försäkring som kollar så att förare håller avstånden, inte kör mot rött, eller inte stannar vid stopplikt? (osv...). Några få kilometer för snabb körning tolererar jag mer än alla dessa som vägra hålla avstånd mm.

#3
2018-03-15 11:28

Hur är det med de som gärna kär försakta men inte har mer än drl ljusen på fram vid mörker? Anses det säkert? ;)

#4
2018-03-15 11:41

Jag kollade på denna försäkring.
Den var 50% till 150% dyrare än den försäkring jag har, beroende på ingående faktorer.
Försäkringen blir dyrare vid hastiga inbromsningar.
Ok, jag får alltså betala mer om någon annan kör ut framför mig - så jag får bromsa... Nä, det där är inget för mig.

#5
2018-03-15 15:19

Ska jag betala för att vara övervakad. Nej tack.

#6
2018-03-15 17:20

Mycket bra, men förstås bara för dom som förstår sambandet mellan hastighet och följderna av en olycka, ja till och med för miljön.

#7
2018-03-15 17:44

Varför är lejonet borttaget från ratten på bilden? Alla ser väl att det är en Peugeot 307 ändå.

#8
2018-03-15 18:13

Jag kunde kanske, personligen, spara några kronor på den typen av försäkring. Har en riktigt snabb bil men kör ändå ’som en gubbe’ 90% av tiden. Men om jag någon gång vill gasa på och göra en blixtomkörning, vill jag inte känna mig övervakad.
’Storebror ser dig’ - Nej Tack!!!!!!!!

#9
2018-03-15 18:56

"Enligt Trafikverkets rapport om trafiksäkerheten år 2016 körde 56 procent av bilisterna för fort på det statliga vägnätet." Min erfarenhet säger att den siffran är klart lågt beräknad, för i verkligheten kör betydligt fler för fort.

Lustigt att Audi och BMW ligger i topp med antal fortkörningar även med digital övervakning, för det samma brukar ju gälla annars också.

#10
2018-03-15 18:46

Jag håller nog inte med dig, den siffran är nog väldigt nära sanningen. Många kör kör sakta också. Nu när SUV är populära så brukar de flesta sådana inte köra så snabbt på motorvägen. Antagligen beror det på förbrukningen får man anta.

#11
2018-03-15 20:58

Varför i hela friden ska man använda dessa dyra försäkringar? Personligen tjänar jag 250 kr per år på att avstå från storebrors övervakning.

#12
2018-03-15 21:10

Det som är mest sjukt, är att en fjärdedel av de som skaffat försäkringen med övervakning, ändå kör för fort. Då är man bra korkad! Betalar extra för att få en billigare försäkring för att köra enligt gällande hastighetsgränser och så skiter man i det... LOL

Att det sedan finns folk som vill bli övervakade, är helt sanslöst sjukt!

#13
2018-03-16 14:28

Så glad jag är, att jag varken kör Audi eller BMW. Man vill ju inte vara ’en i statistiken’.
Orson Wells ’1984’?
Nej, nu låter medborgaren sig övervakas frivilligt!
Vad fan är det som händer?

#14
2018-03-17 15:48

Verkligen superskum, förvånande och märklig slutsats studien kommer fram till!

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.