Bild
Nästa artikel
Euro NCAP: Fyra får fem stjärnor

Euro NCAP: Fyra får fem stjärnor

Nyheter

Som första vätgasdrivna bränslecellsbil får Hyundai NEXO fem stjärnor, tillsammans med tre andra bilar.

Euro NCAP har testat ytterligare sju bilar och bland dessa finns första testet av en vätgasdriven bränslecellsbil, Hyundai NEXO som tar hem maximala fem stjärnor. Den fick goda resultat för vuxen- och barnskydd (94 respektive 87 procent), men lägre för fotgängarskydd (67 procent).

Även nya Mercedes A-klass, Mazda6 och Lexus ES tog hem full pott i denna testrunda. Peugeot Rifter, Citroën Berlingo och Opel Combo får nöja sig med fyra stjärnor. 

Euro NCAP: Fyra får fem stjärnor
Euro NCAP: Fyra får fem stjärnor
Euro NCAP: Fyra får fem stjärnor
Euro NCAP: Fyra får fem stjärnor

- Bränslecellsbilen NEXO och hybriden ES visar riktningen för framtida drivlinor och Euro NCAP kommer arbeta för att säkerställa att säkerhet och energieffektivitet fortsatt är högst upp på tillverkarnas agenda, säger Michiel van Ratingen, generalsekreterare hos Euro NCAP. 

Diskutera: Vad tycker du om resultaten? 

Taggar: Nyheter

Kommentarer

#1
2018-10-24 16:32

Framförallt borde Ncap ändra stjärnsystemet så att det visar huruvida fordonet är bra eller inte på att motstå en verklig krock. Alltså en som verkligen händer. Idag handlar stjärnsystemet mest om diverse elektroniskt bling-bling som kanske (om allt fungerar) kanske kan avvärja en krock. Även i specifika moment såsom vuxenskydd har man blandat in elektroniskt bling-bling så att försöka gå förbi stjärnorna och se till individuella resultat hjälper ju inte ens det.

.

#2
2018-10-24 17:15

5 stjärnor till NEXO, bra jobbat Hyundai.

#3
2018-10-24 17:39

Märkligt att Antifeministen/Klarsynt får fortsätta sitt korståg mot moderna, säkerhetshöjande system här på ViB och upprepa samma trångsynta budskap gång på gång. Vill minnas att han har en avstängning sen ett år tillbaka eller så...

#4
2018-10-24 18:31

Krockskydd är samma oavsett om bilen har fyra eller fem stjärnor. Dock måste elektronisk "bling bling" finnas på bilen med fem stjärnor. Men jag hade nog sett att man hade två separata poäng system, ett för krockskydd och ett för "bling bling", samt att man ökade antalet steg i skalorna för att mer påvisa skillnaden i säkerhet.

#5
2018-10-24 19:09

@Styggavargen

Nej, det är det tyvärr inte. Titta in under t ex Vuxenskydd och du skall få se att där finns delmoment som inte har ett jota med faktiskt krockskydd att göra - utan även där finns det bling-bling och du inte har det bling-blinget så får du lägre procent och potentiellt lägre antal stjärnor :)

.

#6
2018-10-24 20:15

Pi, det där med Svagsint och hans spammande kring bling-bling - och att inte ViB tar tag i eländet - där har du ett tungt skäl till att jag numera avstår denna hemsida. Att man inte tar tag i skiten är skamligt!

#8
2018-10-24 21:19

Om man nu inte vill läsa vad någon läser så är det bara att trycka på blockera! Men du är väl för nyfiken...

#9
2018-10-25 11:57

Klarsynt, gå in på EuroNCAP och läs om stjärn systemet. Tror du tolkar det fel.

#10
2018-10-25 12:14

@Styggavargen Inte alls. Inne i Vuxenskyddet så har man blandat in sådant som inte är faktiskt krockskydd utan kanske/möjligtvis krockskydd, så inte ens Vuxenskyddets procent säger något om det faktiska krockskyddet.

Ladda upp bilder gratis på Forumbilder.se Du får dubbelt så mycket poäng om du har det bling-blinget som om du har ett bra whiplash-skydd.

Dubbelt så mycket.

Vilket förstås sänker procentsatsen rejält om du inte har det. Och detta elektroniska bling-blinget, detta kanske/möjligtvis krockskyddet (om det fungerar efter sju år i slask och snö) påverkar således procenten och därmed är inte ens procenten rättvisande.

Vilket gör att precis som att en bil med fem stjärnor faktiskt kan ha ett sämre faktiskt krockskydd än en bil med fyra stjärnor så kan en bil med högre procentsats i t ex Vuxenskydd ha ett sämre faktiskt krockskydd än en bil med lägre procentsats. Crazy och helt uppåt väggarna.

Nej. Låt stjärnorna visa det faktiska krockskyddet. Och så kan man ha någon form av urvattnad procent bredvid för att visa kanske/möjligtvis krockskyddet.

.

#11
2018-10-25 12:23

Är det poäng eller stjärnor du hänger upp dig på?
https://www.euroncap.com/sv/om-euro-ncap/hur-man-laeser-stjaernorna/

De ändrade lite på systemet 2016, antagligen för att folk hellre tittar på stjärnor än läser in sig på % vuxenskydd mm...

#12
2018-10-25 12:27

Jag håller med om att jag hellre tittar på poäng, speciellt när det kommer till whiplash mm. SUV får oftare lägre % än vanliga bilar, undantaget Volvo. I verkligheten kan man nog bortse ifrån att SUV är sämre, för motparten är kanske en bil så då kommer man undan med sämre krockskydd då motparten tar smällen. Pickup och större i bilar i USA hade inte ens bilbälte för länge sedan, ansågs inte direkt behövas då bilen var tung och motparten tar smällen. Idag är det tyvärr nog sämre med krocksäkerhet, smäller 2 SUV i 2 tons klassen blir det inte roligt, tar vi lastbilar...ja då dör båda parter antagligen direkt. Det där med säkerhet är alltid relativt...

#13
2018-10-25 12:54

" SUV får oftare lägre % än vanliga bilar, undantaget Volvo."

Källa på det tack. Vilka SUVar har lägre % än motsvarande vanliga bil?

#14
2018-10-25 12:55

@Styggavargen

Läs mitt inlägg igen så torde det bli glasklart för dig att jag anser att ingetdera visar hur faktiskt skyddad man är vid en faktisk krock.

.

#15
2018-10-25 14:45

Varken procent, stjärnor eller ens text säger ju hela sanningen och nu när nästan alla bilar utlöser alla kuddar genast visar inte ens filmen hela sanningen längre när man inte kan se lika tydligt vad som händer inne i bilen.
I kombination med att man inte tar hänsyn till en rad händelser "incidenter" som inträffar i krocktesterna och att man inte testar skyddet mot nackskador i bilen i en verklig krock utan i en rigg för framstolen och endast teoretisk beräkning för baksätet där man inte testar överhuvudtaget i verkligheten, så är det samlade värdet av säkerhetsbetyget mediokert med låg kvalitet och tillförlitlighet.

Uselt jobb helt enkelt som man försöker kompensera med stora ord, mycket stamp med foten i golvet och häftiga attacker på alla som är fräcka nog att våga kritisera skräpet.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.