Nästa artikel
EU säger ja till hårdare utsläppskontroller
Nyheter

EU säger ja till hårdare utsläppskontroller

Publicerad 5 april 2017
Stödjer förslag att kunna bötfälla biltillverkare som inte sköter sig med upp till 30.000 euro per fordon.
Med 585 röster mot 77 godkände EU-parlamentet kommissionens förslag om hårdare kontroller och bättre insyn i hur bilar testas i medlemsländerna. Biltillverkarna ska inte betala testlabben direkt, istället bistår medlemsländerna med ekonomiska medel för avgastester, med möjlighet att plocka ut avgifter från biltillverkarna för att genomföra dem.

Varje år måste dessutom 20 procent av nya modeller som introducerats året innan utsläppstestas på nytt. Om biltillverkare avslöjas med att försöka manipulera utsläppen på sina bilar ska de kunna bötfällas med upp till 30.000 euro per fordon. Innan den antas måste lagen först godkännas i förhandlingar mellan EU-lagstiftare, EU-kommissionen och medlemsländerna.

Frågan om relationerna mellan biltillverkare och testlabb väcktes av EU-kommissionen efter Volkswagens utsläppsskandal 2015. EU:s industrikommissionär Elzbieta Bienkowska tror att det nyligen accepterade förslaget kan bidra till att dieselbilarna fasas ut.

– Dieseln kommer inte att försvinna från en dag till en annan, men efter det här årets arbete är jag säker på att de kommer att försvinna snabbare än vad vi kan föreställa oss, sa hon i ett tal till EU-parlamentets ledamöter i Strasbourg.

Diskutera: Tror du att dieselbilar kommer att försvinna från Europa?
 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2024-04-08 13:08
Gäst (ej verifierad)

Det i Sverige föreslagna bonus-malussystemet tenderar att prioritera dieselbilar.

#2 • Uppdaterat: 2017-04-05 18:58
Mythbuster

Lasse. Hur menar du då? En diesel betalar 12,88 kr per gram räknat från första grammet extra i avgift.

#3 • Uppdaterat: 2017-04-05 19:09
Styggavargen

Hoppas diesel fasas ut på vanliga bilar, det är ett bränsle för traktorer och lastbilar. Det känns som vi står och stampar, förbrukningen har inte gått ner speciellt mycket på 20-30 år. Hade varit fantastiskt om en bil bara drog typ 0,2 liter/mil... men det får man väl aldrig uppleva!?

#4 • Uppdaterat: 2024-04-08 13:08
Gäst (ej verifierad)

Malus-bonusutredningens egna slutsatser att snåla dieselbilar kan komma att öka. Kritik höjs också från bilbranschen som anser förslaget överfinansierat, samt att gas- och etanolbilar missgynnas.

#5 • Uppdaterat: 2017-04-05 19:30
Mythbuster

Lasse E85 och gasbilar slipper den förhöjda fordonsskatten i tre år. D.v.s en besparing på 55-78 kr per gram över 95 g/km i tre år. Dessutom får gasbilar en bonus på 7500 kr helt oavsett hur mycket de drar. Ser inte att de missgynnas. När det gäller utredningarna hittills, 3st, har det gemensamma varit att de räknar fel. Oftast för de använder felaktiga indata men även rena räknefel. Så klart den blir överfinansierad. Mycket kraftigare än vad utredningen räknat på.

#6 • Uppdaterat: 2024-04-08 13:08
Gäst (ej verifierad)

Har inte lusläst någon av utredningarna. E85 gynnas inte speciellt, gas något mer, men i ännu högre utsträckning gynnas laddhybrider och jag är inte helt övertygad om klimatnyttan med dessa. Teoretiskt Ok, men jag har en känsla av att alltför många åker sladdfritt. Är faktiskt inte övertygad om förslagets förträfflighet. Vad jag däremot är helt övertygad om är att man först och främst måste säkra en metod att mäta dom verkliga utsläppen så vi kan lämna det nuvarande hyckleriet bakom oss.

#7 • Uppdaterat: 2017-04-05 21:23
Mythbuster

Lasse. En gas eller etanolbil på 160 g slipper betala drygt 12000 i malus skatt. Är inte det att bli gynnad? De verkliga utsläppen kan du aldrig få i en labbmiljö för att vi alla kör olika. Men från i år kommer alla nya bilar certifieras i WLTP. Det ger drygt 20% högre förbrukning (och då motsvarande högre skatt)

#8 • Uppdaterat: 2024-04-08 13:08
Gäst (ej verifierad)

Avseende WLTP har vi inte sett "slutprodukten" i bruksskick. Att vi kör olika har inte med saken att göra då testen sker efter en definierad körcykel. Självklart måste labbtester följas upp med test på väg för att få en uppfattning om verkligheten.

#9 • Uppdaterat: 2017-04-06 17:10
Mythbuster

Tack Lasse. "testen sker efter en definierad körcykel" är ju vad som görs idag enligt NEDC. Och imorgon enligt WLTP. Olika metoder men kommer aldrig vara verkliga för var och en. WLTP kommer öka förbrukningen. Är liksom poängen med den testmetoden. Och ökar det inte tillräckligt mycket kommer våra folkvalda politiker se till att det tas fram en WLTP 2. Eller vad nu de vill kalla den.

#a • Uppdaterat: 2024-04-08 13:08
Gäst (ej verifierad)

Dom kan kalla den vad tusan dom vill. Det viktiga är att den speglar verkligheten. Att beskatta teoretiska utsläpp förefaller enfaldigt i överkant, speciellt då man hänvisar till miljöskäl. Det är faktiskt inte"teoretisk" luft vi andas.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.