Nästa artikel
EU-kommissionen kritiserar Volkswagen
Nyheter

EU-kommissionen kritiserar Volkswagen

Publicerad 20 juli 2018
I sin slutliga bedömning säger EU-kommissionen att man välkomnar ansträngningen, men hade gärna sett vissa förbättringar.
I sina slutsatser om dieselgate-skandalen och de 8,5 miljoner bilar som berörs i EU skriver kommissionen att man nått en reparationsnivå på 80 procent, att Volkswagen lovat att fortsätta den kostnadsfria uppdateringen fram till slutet av 2020. Kommissionen är överlag positiv till förbättringen av information till konsumenterna, men tycker man kunde varit tydligare kring garantier efter reparationen.

– Vi har arbetat hårt för att Volkswagen ska agera mer proaktivt gentemot de EU-konsumenter som drabbats av dieselgate-skandalen, säger kommissionär Věra Jourová, som ansvarar för bland annat konsumentfrågor. Volkswagen fullföljde den utlovade handlingsplanen, men det var också allt. Detta är ytterligare en påminnelse om behovet av hårdare regler om enskildas rätt till kompensation i EU, t.ex. genom grupptalan.

Kommissionen konstaterar att det finns tydlig information, med omfattande frågor och svar tillgängliga, men att det inte finns någon fullständig och tydlig garanti för att uppdateringen inte påverkar bilens prestanda och tillverkaren har inte velat förenkla de villkor som gäller för åtgärden. Berörda ägare uppmanas att i första hand kontakta sin lokala bilhandlare om uppdateringen skapar problem, om stöd nekas bör man klaga till Volkswagens nationella kontaktpunkt för återkallande och även informera sina nationella konsumentorganisationer.

Diskutera: Vad tycker du om hur Volkswagen hanterat skandalen? 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2018-07-20 16:17
missan

Jag tycker att det är bättre att ställa frågan hur eu hanterat denna fråga.Ett ord räcker uruselt. Man tycks vara köpt av biltillverkarna.Varför göra regler som man inte behöver följa.Inlösen av felaktiga bilar.Kommer man till bilprovning och avgasvärdena är fel då får man besikta om.Här har bevisligen dessa värden varit felaktiga.Men vw har fått skött detta hur man vill.MISSAN

#2 • Uppdaterat: 2018-07-20 21:05
Ingemar Bohman

Min lösning är att undvika dessa bedrägeri märkena
Jag bytte till ett seriöst märke
så nu slipper jag besöka bilverkstan med alla dessa brister
och usla kvalitéer som råder (och de känner alla till numera)
trotts det så finns det folk som köper dessa undermåliga fordon

#3 • Uppdaterat: 2018-07-20 23:24
GF

Så nöjda (eller missnöjda) är ägarna med märkesverkstaden.
35 st olika bilmärken. 92 av 100 bästa, 78 av 100 snittbilen och 70 av 100 sämsta.
http://www.mestmotor.se/automotorsport/artiklar/nyheter/20180619/bilmarkena-med-overlagset-bast-verkstader-hyllas-av-agarna/

#4 • Uppdaterat: 2018-07-21 13:31
J.L

Till "Aldrig mer AUDI". Blir lite nyfiken på vilket bilmärke som är seriöst avseende avgasutsläpp ? Finns ju ingen som klarar gränsvärdena i praktiken. BMW har ganska nyligen en modell som klarar Euro 6 med marginal det vill säga att de inte överskrider utsläppsvärdena. Kan bara konstatera att sedan jag slutade köpa Volvo och kört mer än 300000 km med två VW bilar har jag aldrig varit så nöjd och haft så problemfritt bilägande. Mycket lägre kostnader per mil samt upplever ett bättre andrahandsvärde.

#5 • Uppdaterat: 2018-07-23 07:42
LeifV

EU vet mycket väl med sig att de låtit sig luras (mutas?) av bilindustrins lobbyister och sitter själva där med svansen mellan benen. Att ens försöka driva någon form av klagan skulle slå tillbaka på EU-politikerna själva, så det kommer inte hända. Därför ger EU t ex VW fritt spelrum att fuska vidare, ljuga och bedra -vilket notoriskt kundmisshandlande VW är snabba att utnyttja.

#6 • Uppdaterat: 2018-07-25 09:23
Ingemar Bohman

J.L
Jag har bara haft 17 st Bedrägeri modellerna V.A.G.
Så jag kan V.A.G,s historia.
Så undrar jag vilka märken/modeller du har undersökt, de du skriver
om miljöutsläppen?
Du har missat det med Euro 5 och Euro 6, det är en testcykel om miljöutsläpp som
alla tillverkare använder och det är INTE vad de är för utsläpp i verkligheten.
Alla märken har inte manipulerat avgasutsläppen.
Där V.A.G är proffs på att dölja de rätta värdera
på grund av usla motorer som V.A.G inte klarar av att följa avgaskraven

#7 • Uppdaterat: 2018-07-27 09:06
VW Polo 2012

Hej ALDRIG mer AUDI 2018-07-25 09:23) 17 st skitbilar har du tydligen haft. Det tog tydligen 17st skitbilar innan du förstog att dom var dåliga. Märkligt jag hade bytt märke efter två skitbilar.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.