Nästa artikel
EU kan kräva B-körkort för A-traktorer
Nyheter

EU kan kräva B-körkort för A-traktorer

Publicerad 10 november 2022 (uppdaterad 10 november 2022)
Om EU inte godkänner de svenska reglerna kan det innebära krav på B-körkort – vilket skulle innebära slutet för A-traktorn som tonårsbil.

A-traktorernas vara eller icke vara har debatterats flitigt den senaste tiden. Efter en regeländring år 2020 har de exploderat i antal, samtidigt som de är inblandade i allt fler olyckor.

Enligt polisrapporter kan så många som 8 av 10 A-traktorer vara ”trimmade”, vilket innebär att fartspärren går att stänga av. Fordonen, som får köras av 15-åringar, går då lika fort som vanliga bilar.

I slutet av oktober la Transportstyrelsen fram en plan för hur trafiksäkerheten kan förbättras för A-traktorer. Bland annat ska krav på bilbälten och vinterdäck införas – något som saknas i dag.

Klagomålet: ”Inte traktorer”

Men på senare tid har även EU-kommissionen blivit inblandad i frågan. Detta efter att lobbygruppen Equal, eller European Quadricycle League, uppmärksammat den på vad de anser vara ett brott mot EU:s körkortsregler.

Equal företräder europeiska företag som säljer fyrhjuliga motorcyklar och mopedbilar – ett annat populärt fordonsslag bland tonåringar som inte nöjer sig med en moped. Ett förbud mot A-traktorer skulle därmed vara gynnsamt för dem.

Redan i februari 2021 skrev Equal ett brev till EU-kommissionen där de hävdar att A-traktorer inte borde få köras av tonåringar med moped- eller traktorkörkort eftersom de inte inte uppfyller EU-förordningens definition av vad en traktor är – alltså ett motoriserat fordon ”vars främsta funktion är dess dragkraft”.

Equal hävdar därför att A-traktorer enligt europeisk lag bör räknas som bilar, och att B-körkort ska krävas för att få köra dem.

Regeringen: "Viktiga för många"

Det här fick EU-kommissionen att höra av sig till den svenska regeringen och kräva en förklaring. Svaret skulle egentligen ha kommit redan i juli, men sköts upp till efter riksdagsvalet.

I sitt svar den 27 oktober, som Vi Bilägare tagit del av, tar Sveriges nya nya regering A-traktorerna i försvar.

Infrastrukturdepartementet skriver att en traktors huvudsakliga funktion visserligen ska vara dess dragkraft, men att de ”sekundärt får utnyttjas för person- eller godstransport på väg”. 

Att A-traktorer sällan används för att ploga en åker eller transportera spannmål spelar enligt det resonemanget ingen roll – de är i juridisk mening fortfarande traktorer.

Infrastrukturminister Andreas Carlson (KD) säger i en kommentar att A-traktorer är viktiga för många, och att de inte bryter mot EU:s regler.

Inga besked ännu

Om EU-kommissionen nöjer sig med det svaret återstår att se. Adalbert Jahnz, talesperson på EU-kommissionen med ansvar för transportfrågor, säger till Vi Bilägare att det kan dröja veckor eller månader innan ett beslut är fattat.

– Vi undersöker tillsammans med den svenska regeringen om körkortsreglerna i Sverige stämmer överens med europeisk lag, säger han, och fortsätter:

– Om det finns ett problem med den svenska lagstiftningen kommer den att behöva ändras. Om det innebär att A-traktorer inte längre får köras av personer under 18 år så är det så det blir. Men vi är inte klara med den utvärderingen ännu.
 

Ämnen i artikeln

Kommentarer till artikeln (39)

  • 14 november 2022 Mäkinen Och ändå har…
  • 14 november 2022 Mäkinen Och ändå har…
Läs kommentarer och diskutera

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.