Bild
Nästa artikel
Eldriven crossover från Nissan
Eldriven crossover från Nissan
Eldriven crossover från Nissan
Eldriven crossover från Nissan

Eldriven crossover från Nissan

Nyheter

Konceptet IMx kan köras 60 mil på en laddning.

På Tokyo Motor Show har Nissan avtäckt sin senaste framtidsvision. Den blickar inte bara framåt vad gäller drivlina, den har dessutom ett självkörande läge och kan donera ström till elnätet vid behov. Utseendemässigt är IMx en så kallad crossover, enligt rådande trend befinner den sig i gränslandet mellan renodlad suv och vanlig bil.

IMx drivs helt och hållet på el och laddas den till fullo menar Nissan att den kan avverka 60 mil innan det är dags att tanka igen. Elmotorer fram och bak gör bilen fyrhjulsdriven och producerar tillsammans 320 kW, motsvarande drygt 430 hästkrafter, och 700 Newtonmeter i vridmoment. Bilen kan agera som ett ”virtuellt kraftverk” när den laddas, det vill säga den ger ström till elnätet när det behövs.

Eldriven crossover från Nissan

Som sig bör när det gäller framåtblickande från bilbranschen är IMx också självkörande. Med en vidareutveckling av Nissans nuvarande system ProPilot manövrerar bilen på egen hand om den mänskliga föraren så önskar. I autonomt läge skjuts ratten in i instrumentbrädan och sätena fälls bakåt.

På insidan behövs inte så många fysiska reglage och knappar – här styrs allt med ögonrörelser, handgester och artificiell intelligens som gissar vad föraren vill.
 
Diskutera: Vad tycker du om Nissan IMx Concept?

Eldriven crossover från Nissan
Taggar: Nyheter, Nissan

Kommentarer

#1
2017-10-25 09:47

Märklig front, påminner om något katten släpat in.
Men i övrigt är den nog vettig och ganska snygg för att vara ett koncept, jag gillar dörröppningen utan B-stolpe, men den kan ju ge vissa tätproblem efter lite slitage.
Och så får man hoppas att stolarnas ryggstöd är justerbara, äldre vill sällan halvligga under färd.
Sedan tycker jag det var en underlig dekor på panelerna, vad kan det vara för material, snabbväxt furu? Snyggt, jag vet inte, kanske, ovanligt verkar det ändå vara.
Ratten är ju idiotisk, men det spelar ju ingen roll när bilen blir självkörande.

#2
2017-10-25 13:54

Intressant, påminner till viss den om VW ID Cross.
Samma batterikapacitet kommer till nya Leaf om ett år eller två.

#3
2017-10-25 16:21

Att göra konceptbilar och påstå både ditten och datten är ju ganska lätt. Att producera något som fungerar så som de påstår är betydligt svårare. 60 mil på en laddning, självkörande, gör som föraren vill genom ögonrörelser, jo jag tackar jag. När detta blir verklighet och till vilket pris kan man fundera över. Självkörande bilar förresten, vilket trams, kommer aldrig att fungera bland annat på små svenska vintervägar. Vad gör man då när bilen säger: kommer inte längre, väg saknas. Går man ur och lämnar skrotet, eller vad?

#4
2017-10-27 17:47

Gott om smutssamlande veck och ont om sikt.
Men koncept är ju inget annat än – koncept.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.