Bild
Nästa artikel
Elcykelbidraget är slut

Elcykelbidraget är slut

Nyheter

Inga pengar kan betalas ut i år till den som köpt elcykel.

Naturvårdsverket meddelar att pengarna för bidrag till elcyklar är slut för 2018. Den som köpt en elcykel kan fortfarande göra en ansökan, men den kan inte behandlas och inga pengar kan betalas ut förrän en ny budget är satt för 2019.

Elcykelbidraget har kunnat sökas hos Naturvårdsverket sedan den 1 januari i år och berättigar till upp till 10.000 kronor i premie. Bidraget är 25 procent av inköpspriset inklusive moms och kan sökas av privatpersoner som är folkbokförda i Sverige.

Tanken med bidraget är att utjämna prisnivån mellan en vanliga cykel och en elcykel och på så sätt uppmuntra fler att cykla. Förutom elcykel innefattar premien också elmoped, elmotorcykel och andra elfordon som lastcykel (lådcykel/budcykel) och liknande. Segway eller elassisterade sparkcyklar omfattas inte. 

Diskutera: Vad tycker du om elcykelbidraget?

Prenumerant: Läs Vi Bilägares test av elcyklar här!

Taggar: Nyheter

Kommentarer

#1
2018-10-23 13:28

Så löjligt och så onödigt.

#2
2018-10-23 13:43

Lika bra det. Elcykelbidraget är ett dåligt skämt från början till slut. Hoppas att politikerna inser detta och tar bort det helt istället.

Därmed inte sagt att elcyklar som sådant är dåligt.

#3
2018-10-23 15:38

Obegripligt hur 1 år med elcykelbidrag kan bli så hatat efter 10 år med miljöbilsbidrag. Elcykelbidraget är en framgång, kvaliteten på cyklarna har höjts, många kommer att upptäcka möjligheten att cykla mer, cykla på vintern osv.

#4
2018-10-23 15:38

Nu får ni alla betala in mer skatt så politikerna kan dela ut den till blodsbatteribidrag, feministiska knypplingskurser och annat. Kom igen nu.. öppna era hjärtan (och plånböcker)...

.

#5
2018-10-23 16:03

Elcykel-subventioner känns som en av många helt onödiga subventioner som främst ökar vinsten för handlarna - precis som RUT-avdrag o likn.

#6
2018-10-23 16:27

Måste vara omöjligt att spara ihop till en elcyckel som kostar lika mycket som en månads värdeminskning på bilen eller hur!
Och eftersom man kan lämna tillbaka elcyckeln och behålla subventionen på 10 000 kr från våra skattepengar så vart konstigt nog försäljningen jättepopulär!
Kör man nu hem dem sjukaste barnen som vårdas dygnet runt på våra sjukhus till föräldrarna att vårda så räcker pengarna till ännu fler subventionerade elcyklar.

#7
2018-10-23 16:56

Men att ta emot 60 000 kr i bonus vid köp av ny elbil går bra....

#8
2018-10-23 17:04

Fel i underrubriken:
"Inga pengar kan betalas ut i år till den som köpt elcykel."
Det borde stå, "som säger sig köpt elcykel"

Det är ju ingen som kollat om personen verkligen behållit cykeln, eller lämnat tillbaka den. Många miljoner har försvunnit rakt ner i skojares fickor, då det räckte med att skicka in en kopia på köpekontraktet.
Många har köpt elcykel för 40.000 kr, och fått 10.000 kr i fickan i efterhand.
Skulle någon samköra ramnummerna på kvittona skulle nog många cyklar ha många ägare samtidigt...

Lite konstigt att man slänger pengar runt sig på detta sättet, när man samtidigt jagar de som kämpade mot skogsbränder med förmånsbeskattning för att de sovit i tält...

#9
2018-10-23 17:58

@hultarn

Det är för att det inte är deras pengar - det är våra pengar. Lättare att slänga runt med dem då. Svenska skattebetalares pengar används till diverse helt sinnesslöa saker.

.

#10
2018-10-23 18:28

Kort och gott: Det här är så typiskt för det slapphänta Sverige. Ingen kontroll, ingen ordning på något, det får aldrig ställas några krav. Kommuner köper "issmältningsmedel" för tiotals miljoner, på Nya Karolinska kostar ett dörrbyte 100 000 och ett par stödstrumpor flera tusen … Och så vidare. Världens dyraste sjukhus - och det fungerar inte. Svågerpolitiken lär ha slått rekord i samband med bygget, konsultarvodena likaså.
Vi öppnade vår gräns helt utan kontroll under hösten 2015 och våren 2016. Ingen vet hur många som kom och som gick under jorden. Säpo räknar med mellan 50 000 och 60 000 personer. Vi vet inte vilka de är, vi vet inte var de är, vi vet inte vad de har för sig. Så förbannat genomsjukt. Jag minns när dumme Löfven stod i tv någon gång under 2017 och sa - angående asylkaoset under hösten 2015 och våren 2016 - att "vi har varit lite naiva i Sverige". Så fan heller, räkna inte in mig i "vi"! Jag sa nej redan från början.

Är det bara Sverige som är så här förbannat naivt, godtroget, slappt och ineffektivt? Så verkar det vara, men räkna inte in mig i denna röra.

#11
2018-10-23 20:05

Bort med de flesta bidragen, ROT ... RUT osv.. det slår 99% snett och branscherna ökar bara priserna så skattepengar hamnar i fickorna på företagen. Onödigt slöseri med skattepengar. Räntebidraget borde trappas ned och försvinna på typ 5 år. Bostadsbidraget är också något som inte skulle behövas om bostadsmarknaden funkat.Det är så mycket som skulle kunna bli bättre i detta land, men tyvärr sitter vi med inkompetens och roffar mentaliteten och lurendrejeri förekommer överallt. Hur långt skall det gå?, det har gått så långt i samhället idag att alla lurar alla. Det råder passivitet, oordning och kaos överallt. Man blir mörkrädd över hur saker och ting sköts idag.

#12
2018-10-23 20:16

Köpte en elrullstol för några månader sedan och fick mycket riktigt tillbaka 25% i elfordonsbidrag. Behändigt tycker jag.

// Krister

#13
2018-10-24 04:18

Det är ingen som köpt elcykel och sedan lämnat tillbaka för att sen behålla upp emot 10.000:-. Det står klart och tydligt att man ej får behålla bidraget vid en återlämning. Då varje köp är kopplat till en person kommer det granskas. Redan ett flertal som är polisanmälda.

#14
2018-10-24 07:35

När det gäller tjänster är det troligen så att priserna ökar när det införs bidrag. För elcyklar har det inte blivit så. Även om många utan insyn i branschen gissar det och gärna framför det som ett faktum.

#15
2018-10-24 08:35

CEAT: detta började inte undersökas förrän i augusti i år och det efter ett tips, ingen på myndigheten hade innan funderat på hur lätt det var att bluffa.
Att det står att man inte får behålla bidraget lär knappast en stoppa en fifflare med rymligt samvete.

När det gäller ROT-avdragen, så finns det bättre och sämre sidor. Det märktes direkt när de sänktes från 50 till 30, Fler började köra svart, och därmed tappades skatteintäkter. Men, visst var det säkert de som passade på att sockra priset lite också.
Vänsterns påstående att det mest gynnar de rika är en ren floskel, för betalar man 30k i skatt påverkar det mer än om man betalar 500k i skatt.

#16
2018-10-24 10:36

Jag tycker miljöpremien till mindre elfordon som elcyklar etc är jättebra, en vän till mig tar nu elcykeln till jobbet istället för bilen.

Miljöpremie för elcykel är givetvis lika bra som miljlpremie för miljöbilar, det finns säkert flera här på forumet som köpt miljöbil tack vare miljöpremien.

RUT/ROT är statligt subventionerade jobb för höginkomsttagare, den som har en hög inkomst har ju mer skatt att dra av. Bättre vore en sänkt moms på de arbetena istället för konstruktionen skatteavdrag. En sänkt moms för hantverkare och hushållstjänster skulle vara bra även för låginkomsttagare.

#17
2018-10-24 10:36

Jag tycker miljöpremien till mindre elfordon som elcyklar etc är jättebra, en vän till mig tar nu elcykeln till jobbet istället för bilen.

Miljöpremie för elcykel är givetvis lika bra som miljlpremie för miljöbilar, det finns säkert flera här på forumet som köpt miljöbil tack vare miljöpremien.

RUT/ROT är statligt subventionerade jobb för höginkomsttagare, den som har en hög inkomst har ju mer skatt att dra av. Bättre vore en sänkt moms på de arbetena istället för konstruktionen skatteavdrag. En sänkt moms för hantverkare och hushållstjänster skulle vara bra även för låginkomsttagare.

#18
2018-10-24 11:23

Typisk storstadspremie, som hela landet får betala. Hur många på landsbygden kommer att ta elcykeln till jobbet i vinter? Hört att dom är väldigt tungtrampade när batteriet är slut...

#19
2018-10-24 15:16

Men inte lika tungt som när batteriet tar slut på en bidragssubventionerad elbil Rutger.

#20
2018-10-24 15:35

Raphael: "RUT/ROT är statligt subventionerade jobb för höginkomsttagare, den som har en hög inkomst har ju mer skatt att dra av. "
Fel, de kan dra av mindre andel av sin skatt, då max belopp att dra av är 50.000kr.
Detta gör att de som tjänar runt 20.000/mån kan påverka sitt skatteavdrag mest i förhållande.
Tjänar du 1.000.000/år så går det fortfarande inte dra av mer 50.000.

Däremot försämrades reglerna för dem som tjänar mindre genom sänkningen av möjligt avdrag från 50 till 30% av arbetskostnaden, vilket drabbar de rika mindre än de fattiga.

#21
2018-10-24 18:09

Man kan väl föra över pengar från elbilsbidragen?

#22
2018-10-24 19:45

Rutger, så trist att framföra sina egna gissningar som fakta. Stockholm ligger i botten för antal bidrag per invånare, kolla här https://www.naturvardsverket.se/Stod-i-miljoarbetet/Bidrag/bidrag-elcyke...

#23
2018-10-25 08:06

Elcykelbidraget tillkom för att människor ska transportera och pendla klimatvänligt. Skulle vara mer klimatvänligt att höja skrotningspremien på "gamla" bilar.

#24
2018-10-25 08:15

Leif, är det ditt tyckande eller finns det nån fakta som stöder ditt påstående? Gärna med länk.

#25
2018-10-25 09:01

johnkommentar - OK, vi synar mina gissningar. Tack för länken! Stockholm får 61.3mkr, Västra Götaland 59.5, Skåne 56,7. Inte direkt några glesbygdslän i topp. Du föredrar att titta på utbetalning per 1000 inv. Föga förvånande ligger då södra Sverige i topp med Halland, Gotland, Blekinge och Skåne i topp, där klimatet lämpar sig mer för att cykla. Jag ser inga glesbygdslän i topp här heller. Varken Norrbotten, Västerbotten, Västernorrland, Jämtland, Dalarna eller Värmland drar in några stora summor på detta bidrag. Tydligen inte så populärt att cykelpendla mellan Gällivare och Kiruna, men nån miljöpartist kan väl komma och visa hur man gör. ;-) Men ok, jag får väl ändra mig från storstadsbidrag till att säga att det är södra Sverige, inkl Stockholm och Malmö, som alla från Värmland och norrut får sponsa.

#26
2018-10-25 14:46

Man läser statistik som man vill, men tack för att du tog en koll :)

#27
2018-10-27 06:33

johnkommentar, länken nedan visar varför elfordonspremie infördes. Vad gäller skrotningspremien så bör det vara bekant att "gamla" bilar släpper ut mera skadliga ämnen.
https://www.regeringen.se/pressmeddelanden/2017/12/regeringens-elfordons...

#28
2018-10-28 10:22

Visst är det så att de som har mest nytta av detta bidrag bor i stad.
Om man dock funderar på Kina som exempel och storstadsbornas omställning från cyklande folket till bilåkande så kan man ju förstå att det finns fördelar att locka folk att ta (el)cykel.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.