Bild
Nästa artikel

Elbilsfantasten får samma laddproblem som Vi Bilägare

Nyheter

Youtube-fenomenet Bjørn Nyland testade Hyundai Kona Electric i snöig väderlek och drabbades av igentäppt laddlucka – precis som under vårt vintertest.

När Vi Bilägare i januari åkte iväg för att vintertesta årets långteststall – där elbilen Hyundai Kona Electric ingår – uppstod problem med laddningen. En dag snöade det ymnigt och snön letade sig in bakom laddluckan och in i kontaktdonet. Därefter gick det inte att ladda. 
 

Nu visar det sig att fler upplevt samma problem. Norrmannen Bjørn Nyland, med smeknamnet ”Tesla- Bjørn”, har en Youtubesida där han provar elbilar. I två avsnitt åker han på ett vintertest med Hyundai Kona Electric i Norge. I andra avsnittet blir det intressant.

6 minuter in i klippet ska Bjørn ladda vid en snabbladdare när han upptäcker att luckan frusit fast. När han väl fått upp den möts han av hårt packad snö i kontaktdonet. Han försöker ladda, men misslyckas och lägger skulden på företaget som har hand om laddstolparna. Bjørn fortsätter sin resa och när han provar att snabbladda hos en annan operatör (ungefär 24 minuter in i klippet), fungerar inte det heller. Bilen och laddstolpen lyckas inte genomföra ett korrekt ”handslag” för att laddningen ska kunna inledas. Här kommer han på att det möjligtvis är bilen som är orsak till att det inte går att snabbladda.
 

Hyundai i Norge har skickat ut ett brev till Kona-ägare att luckans design är till för att dränera vatten och fukt, men att den också medfört att snö kan leta sig in. Hyundai jobbar på en lösning på problemet, något som även dess svenska pressavdelning kan bekräfta. 

Diskutera: Tror du att laddluckans placering kan bli problematisk för Hyundai Kona Electric?

Foto: Simon Hamelius.

Läs mer om:

Kommentarer

#1
2019-02-27 12:42

Men varför placera laddluckan på ett så otroligt utsatt läge? Hoppas folk i allmänhet kan se skillnad på dålig konstruktion hos enstaka fabrikat och inte tycker att: "oj vad dåligt med elbil, massa strul med att ladda..." bara pga nå´t sånt här.

Sen finns det ju 2 skolor i detta med att köra elbil, att ladda sällan och istort sett fullt, eller stanna vid varje given laddare och ladda bara lite, som Björn gärna gör och förespråkar i sina filmer. Det senare som man ser i hans filmer tror jag mer ger folk laddångest och att det är massa struligt och måste laddas hela tiden.

#2
2019-02-27 13:40

Jag har läst att vissa motorjournalister förespråkar att laddluckan skall sitta i fronten. Kan inte förstå varför, har de svårt att backa?
Nu ser man hur fel de har.
Min VW e-golf har luckan i bakre högersida. Ett perfekt placerat ställe.
Dessutom är det betydligt säkrare att backa in i en parkeringsficka, och sedan köra ut.

#3
2019-02-27 15:00

@LennartJ, jag fattar inte heller varför man vill smyga längst fram in i en trång car-port eller garage för att sätta in laddsladden, mycket smidigare i vardagen att ha den vänster bak, som på Ioniq!
Fördelen med vänster är dessutom att man garanterat ser den innan man kliver in i bilen....

#4
2019-02-27 15:28

Nackdelen med vänster är att man oftast parkerar längs högersidan av vägen. Höger bak är idealet enligt min mening.

#5
2019-02-27 16:31

Det är väl klart att det blir problem med luckan fram. Det är väl bara att titta på var en bil är mest utsatt en svensk vanlig vinter. Hur svårt ska det va?

#6
2019-02-27 16:39

Nån bil (minns inte vilken, var det Mini?) har laddluckan i vänster framskärm mellan hjulhus och dörr.
Är väl också ett bra ställe, det är ju på samma sida som man kör. Då behöver man inte gå runt bilen.
Men, alla alternativa placeringar är ju bättre än i fronten.

#7
2019-02-27 16:46

Sätt laddluckan i bakstammen så slipper vi träta om den skall sitta på höger eller vänster sida..:)
Nåväl - för mig som kör in i ett trångt garage så är det vänster sida som är klart bäst.
Att man parkerar längs högersidan på en väg känns inte så relevant när det gäller laddning av en elbil för den laddar man rimligen endera hemma eller på en laddplats och en laddplats kör eller backar man väl in i - så ser det i alla fall ut här i närområdet.

#8
2019-02-27 18:56

Jag har sett flera projekt med ladduttag i lampstolpar. Jag står helst inte ute i gatan längre än nödvändigt.

#10
2019-02-27 20:12

Hur många bensin/dieselbilar har tanklocket i fronten? Om det hade varit det ideala så hade de så klart haft det. Två av mina bilar har tanklocket innanför nummerplåten bak. En alldeles utmärkt placering. Väl skyddat och snörök eller frost har aldrig varit ett bekymmer.
Moderna bilar har numera system för att parkera bilen, eftersom föraren inte klarar av det. Då blir det uppenbart att förarna inte heller klarar av att back in till en laddstolpe. Körkortet har uppenbarligen blivit lättare att få numera om man inte ens behöver backa.

Jag innehar ABECEDE och kört yrkesmässigt sedan början av 80-talet. Aldrig haft problem med parkering eller att backa...

#11
2019-02-27 20:55

Henrik M i #1 tar upp en sak som VIB skrev om i den refererade artikeln, att ladda så fort man såg en laddstolpe för att undvika ångest. Inte tankar man en fossilbil så fort man kört upp en kvarts tank! Om alla skall ladda varje gång när man ser en laddstolpe kommer snart de få som finns att vara upptagna av bilar som inte behöver laddas.

#12
2019-02-27 20:59

Ja. Och så var det den lilla bagatellen med att vissa bilar inte verkar vara gjorda för kallt klimat. Hur bövelen kan man inte ha upptäckt detta om man ens har testat bilen i kallt klimat? Vilken idiot som helst kan ju klura ut med lilltån att laddluckan inte har något att göra på framsidan av bilen. Den kommer ju bli full med snö och en fet iskaka efter lite körning.

#13
2019-02-27 22:28

HAHAHA vilket skämt!! Man blir ju sugen på elbil... NOT!!! Lägga flera timmar bara för att ladda, jag kör vidare med min diesel. Brum brum.

#14
2019-02-28 07:12

När man tar ut barnvagn och annat som man transporterar i bilen är det inte optimalt att backa in på våra trånga p-platser och man förundras fortfarande av bilistersom backar in på parkeringsrutor vid stormarknader för att senare försöka krångla in kassar i bakluckan.
Markerade platser i p-garage är sällan så långa att man får plats mellan bilen och väggen utan att smutsa ner sig av bilen när den skall rymmas i p-rutan.
https://www.nvp.se/Arkiv/Artiklar/2015/11/bilarna-breder-ut-sig/

#15
2019-02-28 08:43

Jag tror att Hondas nya e Prototype (som är nära produktion) har sämst möjlig placering av intaget. Det är en stor lucka ovanpå det som skulle ha varit motorhuv på en gammaldags bil.

#16
2019-03-01 09:41

Att bekymra sig om att köra iväg och sladden sitter i, är inte relevant. En el-bil (min i alla fall) går inte att starta om sladden är inkopplad.
Till skillnad mot motorvärmarsladd, som jag har kört iväg med några gånger.
Höger eller vänster sida är en smaksak, bästa platsen. Bak är nog nästan den sämsta, se bara vilken sida som är skitigast.

#17
2019-03-01 09:47

Ehum. Varför inte ett ladduttag på var sida bilen baktill ? Ungefär där gamla vanliga bilars tanklock sitter. Det är ju bara lite sladdar liksom ^^

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.