Bild
Nästa artikel

E-klass som laddad kombi

Nyheter

Mercedes lanserar E-klass som laddhybrid med elektrifierad dieselmotor och lastmöjligheter. Här är svenska priser.

Först ut i den laddbara motorpaletten är kombinationen el + diesel. Drivlinan heter E 300 de och kombinerar dieselmotorns 194 hästkrafter med elmotorns 122 hästkrafter. Räckvidden enbart på el sägs vara 5,4 mil och det går att köra helt utsläppsfritt i upp till 130 kilometer i timmen. Priset för E 300 de som sedan börjar på 572.900 kronor och den som vill ha en laddbar dieselkombi får betala från 590.900 kronor.

 

Senare i år kommer också alternativet plug in-hybrid med bensinmotor och heter E 300 e. Här går det däremot inte att få kombikaross, utan det är sedan som gäller. Det finns inga prisuppgifter än. Kombinationen el och bensin levererar tillsammans 320 hästkrafter och enbart el räcker i över fem mil, enligt Mercedes. Alla laddhybrider av E-klass har en maximal släpvagnsvikt på 2,1 ton.

Mercedes lanserar samtidigt en laddbar S-klass, men enbart med lång hjulbas. S 560 e kombinerar en 6-cylindrig bensinmotor med el och resultatet blir 367 hästkrafter. Priset startar på 1.142.000 kronor. 

Elmotorn i samtliga laddhybrider har utvecklats tillsammans med Bosch. Det nya batteriet på 13,5 kilowattimmar görs av Daimler-bolaget Deutsche Accumotive. Med laddbox är laddtiden 90 minuter, från vanligt vägguttag tar det cirka fem timmar. Den 9-växlade automatlådan har försetts med vridmomentsomvandlare som ska minska energiförlusten vid start i eldriftsläge. 

Under 2019 kommer Mercedes att börja sälja C-klass som laddhybrid med samma byggstenar i drivlinan som E-klass och S-klass.  

Diskutera: Vad tycker du om Mercedes E-klass som laddhybrid?

Kommentarer

#1
2018-11-14 12:31

Var går gränsen för att få kallas hybrid och få friska skattepengar (dina och mina) i bidrag och sänkta skatter? Istället för att sätta in en flera hundra kilo extra drivlina kanske någon kan sätta in ett laddbart 9V-batteri och en modellbilsmotor, med sammanlagd tyngd om cirka 0.5 kilo och kalla det för laddhybrid?

På så vis slipper man den extra förbrukningen som den extra tyngden medför (samt den extra förbrukningen vid tillverkning därav), men samtidigt får man de korkade fördelarna i form av folks skattepengar. Det vore ju miljövänligt på riktigt.

Istället för längre räckvidd, med större och större bl0dsbatterier som påföljd, så är det dags att kräva kortare och kortare räckvidd, med mindre bl0dsbatterier som påföljd. Många laddar ju ändå inte (fem timmars laddning för att köra fem mil) utan laddhybrider köps för att de är PK samt förstås för bidragen.
.

#2
2018-11-14 13:57

Hybrid var innovativt och nytt när Prius presenterades 1997. Vad Merca gör nu är ju bara löjligt och enbart ett drag för att tysta dieselkritiker och få bättre utsläppssiffror i testlabb. Och i förlängningen få fortsätta att prångla ut dieselbilar på marknaden. Med all den kunskap som finns hos Merca borde de inte ha några som helst problem att ta fram eldrivna versioner av alla sina modellserier direkt utan att gå omvägen via omoderna och onödiga hybrider.

#3
2018-11-14 14:21

Om jag lever i ytterligare 40 år och kan fortsätta att köra bil i 30 år av dessa, är jag säker på att jag förnöjsamt kan avsluta min bilkörarkarriär med en hederlig kolvmotor under huven. Jag har lovat mig själv att jag ska avsluta med en E- eller S-Klass med V8:a, och så ska det också bli - oavsett vad clownerna i riksdagen tar sig till!

#4
2018-11-14 15:49

Tror inte det är något kunskapsproblem som står i vägen för batteribilar hos Mercedes. Problemet är nog tillgången på batterier. Det finns ingen produktionskapacitet för att ersätta de mängder av förbränningsbilar som säljs idag. Teslas största konkurrensfördel är ju att de har en egen stor batterifabrik. Men inte ens den fabriken gör ju i dagsläget batterier för mer än ett par hundratusen bilar/år.

Så jag tror notarius kan köra sin V8 mercedes om 30år, för det kommer ta tid att ställa om bilproduktionen såpass att förbränningsbilar blir förbjudna att ens framföra. Däremot kanske inte Mercedes säljer några nya V8-bilar om 30 år. Den som lever får se!

#5
2018-11-14 16:48

Nu när Volvo BARA har bensinladdhybrider är det klokt av Mercedes Benz att börja tillverka och därmed ta dieselhybridköpare av tex Volvo. Jag kommer aldrig någonsin att köpa en sur bensinhybridbil däremot är jag helt säker på att det blir en dieselladdhybridbil nästa gång igen. Idag kör jag en Volvo V60 D6 och eftersom Volvo inte längre finns med dieselhybrid så blir nog nästa bil en Mercedes Benz med dieselhybridmotor. Trist för Volvo men så går det om man inte förstår kundernas efterfrågan bättre...

#6
2018-11-14 17:17

Självklart finns kunskapen hos mercedes hur man gör elbilar, det har dom kunnat länge. Men det finns också kunskap om hur man tjänar pengar som bilfabrikant, och det kommer man inte göra om man bara försöker sälja elbilar. Jag tror att få förstår hur billigt det är att tillverka förbränningsmotorer, det kommer ta ett bra tag till innan dom får samma vinstmarginal på elektrifierade/el- fordon, därav kommer alla vinstintresserade tillverkare att sakta rampa upp tillverkningen för att upprätthålla vinstmarginalen i takt med att priserna på batterier/kraftelektronik/motorer går ner. Däremot vill många tillverkare gärna ha elektrifierade modeller i katalogen för att få en bra image. Sen finns det faktiskt många som har en livsstil där en dieselhybrid faktiskt är den bästa lösningen just nu, speciellt om man kan köra på HVO när man väl behöver elda.

#7
2018-11-14 20:58

Dessa allt tyngre bilar, men hybrid teknik mm blir nog snarare ett nollsummespel. Hade man kunnat behålla vikten jämfört med en icke hybrid hade vi nog kunnat göra miljövinster, men i dessa utförande... mycket tveksamt. Spelar nog inte så stor roll om det är bensin eller diesel hybrid. Jag tänker på hur länge man skall negligera vikten på våra fordon, hur länge skall de göra modeller som väger uppåt 2 ton eller mer? Redan 1600 kg tycker jag är i tyngsta laget. Idag körde jag en V60 ca 6 år gammal, herrejösses vad tung och omodern bilen kändes fast den bara var ca 6 år gammal. Jag vet nog varför jag aldrig ägt en Volvo, jag har nog aldrig funnit mig i känslan av att köra runt i en tung "stridsvagn/traktor", bara tanken på att nästan kunna höra "slurpet" ifrån tanken när man gasar upp klumpen i hastighet får en att rysa av obehag.

#8
2018-11-14 22:19

”Bara tanken på att nästan kunna höra ”surplet” ifrån tanken när man gasar upp klumpen i hastighet får en att rysa”

LoL!

Du vet väl om att man kan köra en laddhybrid helt utsläppsfritt? Hur kommer du fram till att man inte gör en vinst då? Kan du göra det med din Octavia? Har din lätta Octavia samma utrustning, komfort, krocksäkerhet, chassi, hjulupphängning osv som ”stridsvagnen” MB E-klass? När ska du fatta att bilar inte är tunga för skoj skull och sluta tjata om det?

#9
2018-11-15 09:50

Återigen läser man påståendet att folk inte laddar sina laddhybrider och min erfarenhet är den motsatta. Alla jag pratar med som kör laddhybrid gör vad de kan för att köra på el. I vardagstrafiken kan man dessutom göra det till största delen och spara en del pengar.
Hade Klarsynt tänkt klart hade hen insett att det inte ges någon bonus automatiskt för att bilen kallas hybrid. Systemet är uppbyggt med testcykler och utsläppen avgör eventuell bonus.

En laddhybrid med dieselmotor hade nog passat mitt körmönster perfekt egentligen. Oftast pendling 10 mil om dagen som går att göra på el och så kryddat med långresor nån gång per månad. Fast jag gillar inte oväsen så en E300e hade passat smaken bättre.

#10
2018-11-15 10:22

Klarsynts malande om blodsbatterier är också lite intressant - varför är det särskilt elbilsbatterier som är bloddrypande? Kobolten som jag antar att det syftas på bryts förvisso till viss del under förhållanden som försiktigt uttryckt har förbättringspotential, men det är på inget sätt någon dominerande andel. Samma kobolt återfinns för övrigt i huvuddelen av alla litiumjonbatterier som är helt dominerande i bärbar elektronik, typ plattor mobiler kameror laptop etc... så hur skriver Klarsynt sina inlägg här om inte med hjälp av blodsbatterier? Stationär dator kanske? Den innehåller som all annan elektronik kretskort, på vilka det finns allehanda metaller som bryts under tveksamma förhållanden. Ett evigt jiddrande det där... Självklart bra om det sätts press på tillverkarna att råmaterialen framställs under rimliga förhållanden, men kanske inte nödvändigt med ett osakligt tjat i vartenda inlägg bara för att man bestämt sig för att ogilla en viss teknik. Eftersom du inte verkar gilla avgasrening heller kanske det är dags att fundera över förhållandena i platinagruvorna i Sydafrika och Zimbabwe också, så får vi åtminstone lite omväxling? Blodskatalysatorer!

#11
2018-11-15 11:22

Kricko,
Det är dessutom ganska många som fått utstå ett och annat i jakten på olja.

#12
2018-11-15 11:32

L. Mäkinen

Samma här, alla på mitt jobb som kör en laddhybrid försöker köra på el så mycket som möjligt. Laddplatserna är alltid fulla.

Har du testa MB:s nya dieselfyra? Bra mycket tystare än både BMWs och MBs gamla fyra. Gott om kraft också. Tror inte att bensinaren är mycket tystare.

Åkte i en V90 T5 taxi för någon dag sedan, lät som en tyst diesel. Blev imponerad över hur tyst den va, tills jag såg att det var en T5:a.

#13
2018-11-15 13:16

Så sant Mäkinen, och såren i naturen av delar av den produktionen (ffa oljesand) kommer att bli svårläkta. Men nu har ju Närsynt och A.L. en gång för alla empiriskt visat att civilisationens undergång är oundviklig om vi inte eldar olja så där är det bäst att ligga lågt.

#14
2018-11-15 15:52

Ja Kricko, så är det: Jordens "undergång" är oundviklig. Det spelar faktiskt ingen roll hur vi än gör så kommer vi att ta kol på oss själva. Det spelar ingen roll hur mycket vi än skattar sönder oss i stollighetens Sverige eller i övriga Västvärlden när samtidigt Indien, Kina med flera länder bland annat ska ställas på hjul. De globala utsläppen ökar och kommer att fortsätta att öka i (antagligen) det oändliga. Det är bara att inse att så här är det. Beräkningar som har gjorts säger att om vi stänger av precis allt här och nu (precis ALLT!) så kommer det att ta jorden mellan 500 och 1 000 år att återgå till läget som den hade före industrialiseringens början. Det finns ett "0-värde" framräknat för hur mycket CO2 ett land kan släppa ut för att det ska bli ett nollsummeresultat och bara ett fåtal mycket fattiga länder ligger under eller precis på det "0-värdet". Övriga världen ligger klart över värdet, varav de flesta I-länderna överskrider värdet många gånger om!

Jag har sagt det förut och säger det igen: Jag tror att vi i Sverige måste backa tillbaka till 1900-talets början vad gäller levnadsstandard och allt det där för att vi ska kunna nå 0-värdet. Alla förstår ju vad det skulle innebära. Hur många är beredda? Så jo, vi driver jorden mot "undergång" hur vi än gör. Frågan är bara om "undergången" på allvar gör sig påmind om 500 år eller om 600 år. Det går inte att förhindra detta, bara ytterst marginellt skjuta det framför oss.

#15
2018-11-15 15:50

Apex,
Jag har inte kört en ny MB på snart två år och då var det en CLA. Åkte MB E-klass-taxi igår och den lät illa, men jag vet inte mer än att den var ljusgul.

#16
2018-11-15 16:39

Jag vet fler som har tyckt att gula (tyska) Mercedes E-Klasstaxi har "låtit lite illa" och känts lite "skruttiga". De har dock sagt "Aha" när de har blivit informerade om att bilarna är utrustade med start-/stopp - en funktion som jag för övrigt helst vill slippa och/eller stänga av efter varje påbörjad körning. Gillar inte när "motorn är borta", plus att det låter och ger vibrationer varenda gång som motorn startar.

#17
2018-11-15 20:06

Problemet med folk som har begränsad fantasi är att förändring framåt ses nästan alltid oundvikligt som en återgång till svunna tider. Som sagt, tiden är linjär. Det borde vara klarlagt.

#18
2018-11-15 20:21

I mitt fall var det mest motorväg så då var det inte mycket start och stopp.

Att sitta och skaka vid rödljus är knappast bättre än om det rasslar till vid en omstart.

#19
2018-11-15 20:22

Jäpp, teknikutveckling går i allmänhet bakåt... Förändring är givetvis synonymt med försämring och att "stänga av" är enda sättet att sluta släppa ut föroreningar. Inte bara fantasilöst utan även historielöst skulle jag vilja påstå - och självfallet rent trams. Som lite för ofta används för att dölja sin egen ovilja att förändra sitt eget beteende.

#20
2018-11-15 20:55

Kricko
Jag vet inte om du riktade ditt svar till mig men mitt inlägg var inte en kommentar riktad till dig...

#21
2018-11-15 22:02

Haha Axa, absolut inte - blir lätt att man hän ger sig åt ironi i allmän trötthet över vissa andra skribenter. Egentligen är det väl bättre att bara låta dem hållas.

#22
2018-11-16 18:21

Kricko
:-D

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.