Nästa artikel
Dold teknik i framtidens interiör från BMW
Nyheter

Dold teknik i framtidens interiör från BMW

Publicerad 14 januari 2019
På teknikmässan CES har BMW gett oss en närmare titt på konceptet Vision iNEXT, som har smarta material vilket låter vanliga ytor bli touchskärmar.
CES-mässan i Las Vegas har ursprungligen främst fokuserat på elektronik och datorer, men på senare år har biltillverkarna passat på att visa upp framtidens bilteknik på mässan. BMW tog bland annat med sig konceptet Vision iNEXT, en förhandstitt på det teknologiska flaggskepp som kommer 2021. Det är dock inte den elektroniska drivlinan eller den autonoma tekniken som gett bilen uppmärksamhet, utan dess interiör. 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2019-01-14 09:15
saabnisse

Jo det kommer säkert att bli så här. En självkörande bil behöver ju inga reglage och eventuella skärmar är ju bara till för information.
Och det är väl riktigt, den allmänna slappheten och fördumningen breder ju ut sig allt mer.
Bara vi slipper grisfärgad inredning så blir det kanske bra?

#2 • Uppdaterat: 2019-01-14 12:10
Klarsynt

@saabnisse

Problemet är att under tiden som branschen knåpar ihop det självkörande (om de nu lyckas) så testas de här funktionerna på mänskliga förare, vilka inte alls kan hantera dem utan ser möjligheten till "entertainment systems" och ökad mobilklåfingrighet som stor, när de har fler och fler stödsystem. Självklart invaggas folk i falsk trygghet och blir mer och mer ouppmärksamma i trafiken. Det säger sig självt.

Det hela blir en självuppfyllande saga, där förarna fördummas mer och mer intill att alla skriker att de borde bytas ut av maskiner och datorer.

.

#3 • Uppdaterat: 2019-01-14 12:39
Roger Skagerström

Säger det sig självt verkligen? Vad i ett infotainmentsystem är så jävla intressant tror du att man sitter och tittar på det? Låttiteln? Kan lika gärna påstå att förvaringsfickor i dörrsidorna är farliga då folk då kan förvara Kalle Anka-tidningar där och tror att det OK att läsa dessa när man kör. Något med falsk säkerhet går säkert också att få in. När de krockar i Kalle Anka dör de aldrig. De sitter där med ratten i handen på sin höjd. Så folk kommer tro det är så. GARANTERAT!

#4 • Uppdaterat: 2019-01-14 13:34
Styggavargen

Åååhh, night panel... det var nästan det bästa med SAAB när man körde i mörker, slippa se onödig information. Men jag tror i framtiden blir det allt viktigare att sortera bort sådant som inte är relevant, jag tar ett exempel ... behöver jag veta hur varm motorn är eller är det bara intressant att få veta när den är för varm? Idag går det oftast ut på att presentera en massa information som vi sedan måste bearbeta och belasta hjärnan med. Behöver man ha en skärm med tusen knappar?, varför inte prata med bilen och säga till den att öka innetemperatur till 20 grader? Jag uppskattar lite värdet av en enkel bil, min Skoda fast den är relativt ny ganska "fattig" på tekniska prylar, det finns ganska få knappar och allt är logiskt. Behöver jag mer knappar och skärmar i nästa bil? Nä, helst inte... men tekniken skall göras så att man får möjlighet om man vill, men i normalfallet slippa störas av all "onödig information".

#5 • Uppdaterat: 2019-01-14 16:26
Axa

Jag kan ju tycka det är bra att information kan visas lättöverskådligt. Det är väl ändå det som är tanken med skärmar eller annan typ av projicering?

#6 • Uppdaterat: 2019-01-14 17:42
saabnisse

Jag måste hålla med Vargen här, det är mycket onödig information som visas och som tar uppmärksamhet från det som måste observeras.
Vem behöver t.ex varvtalsvisning på en modern automatväxlad bil? Motortempvisning osv?
Mycket kan ju ersättas med mörker som i Night Panel.
Händer något tänds det upp info och den går ju också att ta fram efter önskemål.
Men smarta marknadsförare har inbillat bilköpare att de måste ha all denna information av vilka vissa enbart fanns som indikeringslampor för femtio år sedan!

#7 • Uppdaterat: 2022-04-27 08:24
Gäst (ej verifierad)

Man kan påstå mycket om framtiden. Att ha visioner betyder inte samma sak att vara visionär. BMW (som resten av bilindustrin) får titta över den befintliga föraremiljön. Inte ens deras nya modeller visar tecken på nytänkande. Det är en upprepning av de gamla, röriga, fula, .... Massa onödiga knappar och information, uttsprid här och där, ologiska och irriterande... Det varsta som jag har sett var Saabs bilar innan slutet, mer knappar och en B52 från kalla kriget, urlöjligt.
Det enda nya, modiga och nytänkande som har hänt i föraremiljön i decenier är Tesla model 3. Förstås pratar jag inte om hela bilen och om det är lyckad eller inte men de har försökt iaf.

#8 • Uppdaterat: 2019-01-15 08:17
Henrik M

Saabnisse och Vargen: Men det är ju just detta som kan justeras av föraren/ägaren med skärmarna, att se det man vill se, och själv få välja vad som är intressant eller inte. Jag håller med om att varvräknaren är onödig i en modern automatväxlad bil. I min V90 väljer jag bort den och ser en Eco-meter istället som visar hur jag ska köra för att rulla snålt, nyttja frirullen m.m. Gör det till en lite tävling att köra snålare än vad jag gjort innan m.m. Likaså kan jag välja att få upp kartan framför mig istället för på en skärm nere på mittkonsollen. Så just denna ni klagar på med skärmarna ger ju just det ni vill ha......förmågan att själva välja vad ni vill se. Stora mitt skärmen kan jag släcka ner när det är mörkt ute. Sedär, lite återgång till "black panel." Mycket skrik för lite ull ibland här, läs på och testa själva innan ni kritiserar, kan vara ett tips ibland. :)

#9 • Uppdaterat: 2019-01-15 12:07
Axa

Nåja, alla har inte och kanske inte vill ha automatväxlad bil och då gör varvräknaren nytta. Det finns även anledningar till att ha andra mätare. Man kanske blir mer kritisk om man inte har lärt sig hur dem funkar?

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.