
Den tyska tillverkaren lanserar för första gången en sportig AMG-version av sin minsta modell. A 45 AMG bygger på nya generationens A-klass och har tagits fram för att köra ikapp med konkurrenterna från Audi och BMW.
A 45 AMG drivs av en fyrcylindrig turboladdad bensinmotor som utvecklar 360 hk och 450 Nm. En dubbelkopplingslåda med 7 steg är standard. Bränsleförbrukningen ska ligga på mellan 6,9 l/100 km och 7,1 l/100 km och koldioxidutsläppet på mellan 161-165 g/km.
Fjädringen har blivit hårdare, styrningen har setts över och bromsarna har uppgraderats jämfört med en A-klass i standardutförande för att AMG-versionen ska tåla tuffare tag.
Precis som de större AMG-bilarna av senaste generation kommer A 45 AMG med fyrhjulsdrift. Men här handlar det om ett helt nyutvecklat system anpassat utifrån A-klassens framhjulsdrift och systemet uppges vara 25 procent lättare än konkurrenternas.
Den lilla bilen kan accelerera från 0-100 km/tim på 4,6 sekunder och når en elektroniskt begränsad toppfart av 250 km/tim.
För att betraktaren ska veta att det är en AMG-bil som kommer rullande har bilen speciella fälgar, och andra detaljer som pryder karossen. Även invändigt bjuds det på en mer race-inspirerad miljö med sportstolar och en instrumentbräda som ska efterlikna kolfiber.
Diskutera: Vad tycker du om Mercedes A 45 AMG?




Kommentarer
Jag gillar vanliga A-klass men den här är för mycket bakåtvänd keps...
Om fjädringen är (ännu) hårdare än i A-klass så ska man nog inte köra denna på annat än släta europeiska motorvägar. Har kört vanliga A-klassen med sportchassi och 18-tums hjul och redan den var så hård att jag satt och småsvor under provkörningen.
Bra med stor motor i liten bil, altid kul med bra respons, syns den ser bra ut . Topp 3 av de tyske dominerer nå.
Audi S3 fick precis rejält på pälsen ...