Bild
Nästa artikel
Det här är svårast för självkörande bilar

Det här är svårast för självkörande bilar

Nyheter

Euro NCAP har testat hur bra 10 bilmodeller är på att köra i autonomt läge. Bland annat visar det sig att det finns en övertro på Teslas autopilot.

Enligt krocksäkerhetsföretaget Euro NCAP:s konsumentundersökning tror 70 procent av de tillfrågade förarna att man idag kan köpa helt självkörande bilar. Så är inte fallet och Euro NCAP har därför bestämt sig för att ta reda på vad dagens autonoma system är kapabla till, i syfte att få bort konsumenternas förvirring. 

Man har jämfört system för motorvägskörning i 10 bilmodeller. Bilarna som testades var Audi A6, BMW 5-serie, DS 7 Crossback, Ford Focus, Hyundai Nexo, Mercedes-Benz C-klass, Nissan Leaf, Tesla Model S, Toyota Corolla – och Volvo V60. 

I testerna provades bland annat den adaptiva farthållaren och dess förmåga att detektera när en bil skär tätt in framför från ett annat körfält. En annan funktion som sattes på prov var hur bra bilen höll sig centrerad i körfältet i en S-kurva. Det undersöktes också hur mycket hjälp föraren fick med att väja runt ett föremål i vägen. 

Resultaten i de olika delmomenten blev som följer:

Adaptiv farthållare
DS och BMW erbjöd låg nivå av assistans. Audi, Ford, Hyundai, Mercedes, Toyota, Nissan och Volvo hade en jämlik balans mellan förare och assistansssystem. Tesla riskerar en övertro på assistanssystemet då fordonet har den mesta kontrollen. 

Styrning
Även här löpte Tesla en risk och det var potential till att föraren är för beroende av systemet. När de testade bilarna möttes av ett potthål tilläts alla förare att styra tillsammans med systemet inkopplat, utom de som satt i Teslan. Teslas system tillåter inte föraren att avvika från körfältets centrerade bana och om föraren försöker styra kopplas självkörningen ur. 

Annat fordon skär av rutten
Det här visade sig vara det mest utmanande testet för bilarnas assistanssystem. Alla märken hade brister i detta delmoment. Kollisioner kunde bara undvikas om föraren aktivt styrde bort från problemen. 

Euro NCAP:s slutsater av testet är att:

  • Ingen bil på marknaden idag kan erbjuda full autonomi
  • Bilarna som säljs idag kan ha system för förarassistans, men det ska inte blandas ihop med autonom körning. Föraren är fullt ansvarig för att färden sker riskfritt. 
  • Om tekniken som finns används på rätt sätt kan den hjälpa föraren att hålla säkert avstånd, hastighet och stanna inom filmarkeringarna.
  • Systemen ska inte användas i situationer de inte är designade för och ska inte sett som ett fullgott alternativ för säker kontrollerad körning. 
  • Olika biltillverkare tillämpar olika nivåer av hur hög nivå av assistans som ges till föraren. 

–Budskapet från dessa tester är tydligt – bilar, även de med avancerade hjälpsystem, behöver alltid en vaksam och uppmärksam förare bakom ratten. Passiva och aktiva säkerhetssystem måste förbli tillgängliga i bakgrunden som en vital backup, säger Michiel van Ratingen, generalsekreterare på Euro NCAP. 

Se resultaten bil för bil i videoklippen nedanför.

Diskutera: Har du testat en bil med självkörande förmågor?

Nissan Leaf

Mercedes C-klass

Ford Focus

Hyundai Nexo

BMW 5-serie

Volvo V60

Audi A6

Toyota Corolla

DS 7 Crossback

Tesla Model S

Taggar: Nyheter

Kommentarer

#1
2018-10-19 17:02

Ja, jag fick i 2-veckor låna mjukvaran till min Tesla - för att ev köpa den. Men, även om Tesla har varit först med det mesta, så anser jag det är lååångt kvar till att bilen (oavsett märke) klarar allt själv. Dessutom tror jag fortfarande att det stora problemet blir, när vi väl har ett antal 100% autonoma bilar på vägarna, att dessa bilar ska kunna räkna ut hur övriga förar-drivna fordon förväntas köra. Ofta kör ju människor inte enligt reglerna och hur ska den autonoma bilen veta det? Den autonoma bilen lär nog stoppa för allt som den ser som en "fara" och hur kul blir det som passagerare??

#2
2018-10-19 23:25

Övertro på teslas autopilot? Den levererade ju bäst enligt dessa videor. Vad hände med Volvon egentligen? Autopilot är bara ett komplement än så länge och givetvis ingenting man kan förlita sig på till 100 %, dem som tror det ska inte vara ute på vägarna.

#3
2018-10-20 05:35

Det finns en övertro på allt som börjar med "auto". Tyvärr. I takt med att dessa system införs så ser vi ökande mobilanvändning bakom ratten. Detta för att folk litar på att systemen skall bromsa automatiskt, hålla sig automatiskt inom linjerna och så vidare.

Detta är vad som händer när man blandar teknik och människa. Att ha autobroms gör självklart att folk känner sig tryggare i bilen och tillåter sig att interagera med den på ett annat sätt, t ex genom att fibbla mer med mobilen. Om man inte förstår det sambandet så förstår man inte mycket om människan.

.

#4
2018-10-20 08:37

Den viktigaste aspekten är väl ändå, att fordonen kan brukas som vapen.
Måste vara terroristens drömkärra.
Lasta in en bomb och lämpligt antal "paradisresenärer".

#5
2018-10-20 09:47

Den största bomben i det här reportaget har inget med autonom kapacitet att göra. Är det bara jag som missat DS 7 Crossback ?

Aldrig hört talas om märket DS tills nu !

#6
2018-10-20 09:59

När folk slutar köra bil och istället "åker" med, då är det fan dags att förbjuda bilar helt och hållet. Å andra sidan, våra blivande vuxna som idag är barn kommer inte att ha förmågan att koncentrera sig tillräckligt mycket för bilkörning i alla fall... åh, en miljöpartists dröm!

#7
2018-10-20 11:31

Test av helt vanliga bilar med en tidig/primitiv generationen av förarstöd.
De första bilarna med autonom funktion börjar inte säljas förrän år 2021.

#8
2018-10-20 11:41

Svårt att veta vilka versioner av respektive tillverkares självkörande system som används i testet. Flera tillverkare säljer dessa system i flera steg.

#9
2018-10-20 17:24

"Klarsynt", dags att byta nick?

https://www.folksam.se/media/S4534_Hur_saker_ar_bilen_2017_Forord_Rappor...

Att sätta en människa bakom ratten på en bil är väl dessutom också att blanda människa och teknik.....

Om det finns något att beklaga så är det att inte alla bilar som rullar på vägarna har autobroms redan.

#10
2018-10-20 20:14

Inom processindustrin har man gått mot automation sedan många år eftersom där är det sedan länge känt att den största källan till problem och felbeslut är den mänskliga faktorn.

Samma sak händer nu bilismen...

#11
2018-10-20 21:33

Det största problemet för industrin är sannolikt att den "mänskliga faktorn" kräver lön för mödan.
Processindustrins maskinpark är inte heller speciellt mobil, utan rätt stationär.

#12
2018-10-21 08:00

Det som är monotont och tråkigt kan man ju med fördel automatisera, som t.ex motorvägskörning. Men jag tycker poängen med automatisering är att roboten måste göra uppgiften bättre än människan för att det ska vara någon idé. När det gäller saker som automatlådor och ESP så är vi redan där tycker jag. Finns ingen människa som kan växla så snabbt och mjukt som de bästa automsterna idag. Få människor är också bättre än ESP på att häva sladdar. Men dessa Lane keep assist system är ju ett skämt i jämförelse. Har testat BMW och Vws och det känns som att bilen körs av en mobilsurfare. När jag kan slå på detta system och känna att bilen håller spåret i filen bättre än jag själv då är det värt att satsa på. Men av någon anledning verkar människans acceptans för dessa ofärdiga system väldigt hög. Hur många skulle acceptera en automatlåda som la i fel växel då och då? Eller en industrirobor som missar svetspunkter?

#13
2018-10-21 09:09

Henrik, DS ingår i PSA koncernen och är deras lyxmärke. Det lanserades 2014 som ett eget märke/fabrikat efter att tidigare ha varit ett undermärke till Citroën. DS7 har sålts i Sverige sedan i våras. Det är generalagenten till Citroën som sköter import och service. Man hoppas att det stora genombrottet kommer med DS3 Crossback som även kommer som elbil. Den lanseras under våren 2019 i Sverige.

#14
2018-10-21 14:31

Jag är inte positiv till robot-bilar. Om man har sådant ointresse för bilkörning så kan man väl ta tåget istället, eller bussen.

#15
2018-10-21 14:42

Raphael, du menar väl inte på allvar att den enda riktiga vinsten med en bil är att den är rolig eller intressant? Räknas inte bekvämt menar du? De bussar och tåg jag känner till åker inte till och från min dörr precis när jag vill och kan heller inte lastas i förväg. De håller heller inte alltid tidtabellen alltid och man får inte vara ifred om man gillar det.

Det är inte svårt att hitta många fördelar med en bil även om man inte tycker bilkörning är intressant.

#16
2018-10-22 09:06

Ungdomar idag har inte tid att köra bil ,de är upptagna med att kolla Instagram, Facebook, Snapchat o.s.v. hela tiden så för deras del är en självkörande bil perfekt.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.