Bild
Nästa artikel
Defender gör kort comeback
Defender gör kort comeback
Defender gör kort comeback
Defender gör kort comeback

Defender gör kort comeback

Nyheter

Land Rovers klassiska terrängbil har slutat tillverkas, men nu släpps en specialversion i begränsat antal.

För drygt två år sedan rullade den sista Defendern av tillverkningslinan i engelska Solihull. Nu återuppstår den, lagom till sin 70-årsdag, mer kraftfull än någonsin.

Under huven har det hamnat en 5-liters, bensindriven V8 från Jaguar. 405 hästkrafter och 515 Newtonmeter i vridmoment gör att bilen accelererar från noll till hundra kilometer i timmen på 5,6 sekunder. Kraften skickas genom en åttaväxlad automatlåda och på grund av bilens ålderdomliga yttre konstruktion utan avancerad krocksäkerhet är toppfarten begränsad till 170 kilometer i timmen.  

Det tillverkas bara 150 exemplar och bilen går att beställa med lång eller kort hjulbas. Priset startar på 150.000 pund, motsvarande drygt 1,7 miljoner svenska kronor.      

Diskutera: Vad tycker du om Land Rover Defender?
 

Defender gör kort comeback

Kommentarer

#1
2018-01-23 14:52

Jag kan inte låta bli att tycka de är charmiga. Fast jag vill inte ha en att åka i.

#2
2018-01-23 15:18

Vad är vitsen med att axa 0-100 på 5,6 sekunder med en sån här fyrkantig klossig terrängbil, som dessutom är begränsad till 170 km/h p.g.a. av att konstruktionen är ålderdomlig? 1,7miljoner?? Det måste vara ett skämt.
Den tilltalar nog bara rika entusiaster som har mer pengar än förstånd.

#3
2018-01-23 15:25

Hacken: men, det gäller väl de flesta onödiga och dyra bilar?
Vad ska man med en Veyron med 1500 hk till, när det inte finns nånstans man kan nyttja den fullt ut?
De är bara leksaker för dem som har för mycket pengar. Och de struntar i om den kostar 300.000 eller 3 miljoner.

#5
2018-01-23 16:11

Godsägarbil som kommer sörjas av ett fåtal, Mercedes Geländewagen har ohotat placerat fanan på toppen av Schöckl redan 1979.

#6
2018-01-23 17:02

Kul, men jag kan inte låta bli att tänka att JLR städade ur lagret och hittade delar till 150 kompletta Defender.

#7
2018-01-23 17:25

Vem sörjer? Jag körde bilen redan i begynnelsen (på 50-talet) den var redan då färdig för pension............

#8
2018-01-23 21:14

Snygg inredning!

#9
2018-01-23 22:09

Onödig och meningslös bil! Ungefär som en VW beetle eller Fiat 500 för typ en miljon. Hela poängen försvinner. Bra för de som har mycket pengar men ingen fantasi!

#10
2018-01-24 07:18

hultarn, om jag inte bryr mig om vad bilarna jag köper kostar så har jag betydligt roligare i en Bugatti Veyron än denna Defendern.
Hade jag råd skulle jag köpa en Bugatti men jag skulle aldrig köpa en Defendern i artikeln.

#12
2018-01-25 09:09

Har aldrig varit intresserad av att köra på hedar eller dåliga skogsvägar. Att studsa runt i en traktorliknande bil i 20km/h på en dålig skogsväg är inget man längtar efter.

#13
2018-01-25 09:18

Att de orkar lägga energi på detta bygge, helt meningslöst. Antagligen har de gett upp och har inget framtidshopp eller så har de för mycket pengar och tid.

#14
2018-01-25 09:21

De gör detta för att de kan, och bilarna kommer säkert att gå åt. De jobbar på en ny och betydligt modernare Defender, så visst har de framtidshopp. Men de avslutar den gamla serien med flaggan i topp och champagnekorkarna i taket. :)

#15
2018-01-25 09:22

Och ja, detta är helt onödigt.

#16
2018-01-25 10:36

Lyckligtvis består livet av mer än att äta, skita och dö trots att det är de enda nödvändiga sakerna.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.