Bild
Nästa artikel
Däcken breddar fälgarna under färd

Däcken breddar fälgarna under färd

Nyheter

Continentals uppfinning anpassar sig efter väglag och kan öka eller minska däcktrycket för bästa grepp i regn, lera, snö och is, eller torr vägbana.

Den tyska däcktillverkaren har hittat på två nya däckkoncept: ContiSense och ContiAdapt, vilka demonstrerades på bilmässan i Frankfurt nyligen.

ContiAdapt har mikrokompressorer i hjulet, vilka kan justera däcktrycket. Det, i kombination med en fälg med ställbar bredd, gör att däckets kontaktyta med vägen kan breddas eller smalnas av, beroende på vad som passar bäst för rådande väglag. Det finns fyra inställningar för våt, ojämn, halkig eller normal vägbana.

En mindre kontaktyta och högsta möjliga däcktryck är optimalt för torrt väglag. Fördelarna är lägre rullmotstånd, sänkt förbrukning och tystare kupé. En större kontaktyta och lägre däcktryck är istället bra för att tackla halkiga vägar. Systemet tillåter däcktryck under 1 bar, vilket enligt Continental kan komma väl till pass om man backar ut från en parkeringsruta i djup snö eller kör över fläckar med svartis.

Däcken breddar fälgarna under färd

ContiSense är en vidareutveckling av dagens däckövervakning, TPMS (Tire Pressure Monitoring System). I Continentals uppfinning läser gummisensorer i däcket kontinuerligt av vägbanan och skickar via en slags strömledande gummiblandning i däcket information om mönsterdjup och temperatur och varnar om en skada uppstått.
 
Diskutera: Vad tycker du om Continentals däckidéer?

Taggar: Nyheter

Kommentarer

#1
2017-09-19 19:07

Lika nödvändigt som rattmuff och pepitarutig bilhjälm.

#2
2017-09-19 19:29

Liten kontaktyta i hög fart, lika med lång bromssträcka gissar jag. Ingår dom fula färgarna tro ?

#3
2017-09-19 19:55

@VW Polo, nej bromssträckan blir inte längre.

#4
2017-09-21 14:53

Det är inget fel på idén, sen är frågan om det funkar och i så fall hur länge. Och inte minst priset.

#5
2017-09-21 23:31

Knappast något som kommer i massproduktion. Men man ska aldrig säga aldrig. Är ju en tilltalande tanke med variabla däckdimensioner och adaptiva egenskaper som anpassar sig efter rådande omständigheter. Snarare pr-syfte detta bedömer jag

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.