Bild
Nästa artikel
Då bör du krossa en ruta för att rädda hund eller barn

Då bör du krossa en ruta för att rädda hund eller barn

Nyheter

Varje år tvingas polisen krossa bilrutor för att rädda barn och djur från överhettade bilar. Men vad ska man själv göra om man misstänker någon i fara? I ett Facebookinlägg skriver polisen om vad man bör tänka på.

Under kommande period förväntas det bli rejält varmt i stora delar av Sverige och med varma dagar kommer ännu varmare bilar. Varje sommar kan man läsa om hur polisen tvingats krossa bilrutor då bilägare lämnat hundar och barn i uphettade bilar.

Men vad har man själv rätt att göra om man misstänker att någon är i fara? I ett inlägg på polisens officiella Facebooksida skriver de om hur man bör agera i en sådan situation.

Om du ser ett djur eller en person i en varm bil som visar tecken på överhettning, har du rätt att krossa en ruta för att rädda djuret eller personen, men polisen vill gärna att du gör följande saker först:

Känn efter om bildörren är öppen
• Ring polisen - 112 om du anser att det är akut, annars 114 14.
• Notera registreringsnummer och klockslag 
• Notera hur ventilation och lufttillförsel tillgodoses
• I nödfall krossa rutan. Om möjligt, välj en ruta som inte är nära barnet eller djuret för att undvika glassplitter.

Då bör du krossa en ruta för att rädda hund eller barn

Den som vidtar den räddande åtgärden måste vara beredd att identifiera sig för tillkallad polis eller bilägaren/föraren. Ring helst först, det kan vara så att vi har en patrull i närheten som kan hjälpa till med bedömningen och krossandet.

Diskutera: Har du upptäckt en hund eller ett barn i en varm bil någon gång och hur agerade du?

Kommentarer

#1
2019-07-25 12:56

"Om du ser ett djur eller en person i en varm bil som visar tecken på överhettning" så krossar jag rutan först och ringer sedan!
Det kan figuren som utsatt barn eller djur gott få ha problem med, något måste ett idiotiskt beteende få kosta!

#2
2019-07-25 13:17

Helt klart en till fördel med elektrifieringen som sker, att det finns batterikapacitet att ha bilen stående med kyld kupé även lite längre stunder medans man är i affär eller liknande och kan låta hunden vara kvar utan oro för överhettning.

#3
2019-07-25 17:08

Man ska nog inte vara säker på att AC inte lägger av efter att man lämnat bilen på parkeringen, så lämna aldrig bilen med barn eller djur i.

#4
2019-07-25 17:16

Om du det ett barn eller djur sitta ensam i en bil i denna värme, så.,, slå rutan och ta diskussionen sedan!
Man lämnar inte vare sig barn eller djur ensamma i en bil i värmen!
Punkt och slut!’ Denna jävla svenska velighet! Ring 112 om det är nöd, eller 11414 om det är nästan allvarligt! Jisses !!!!!!!!!

#7
2019-07-25 17:18

Det är så dumt råd att ”tågen stannar!”

#8
2019-07-25 17:21

Finns bakluckekrokar som tillsammans med delvis nedrullade sidorutor / tacklucka gör att luften cirkulerar inne i bilen.Använder själv detta när våra egna hundar är med men över +25C får dom stanna hemma.

#9
2019-07-25 17:22

Tänk att Expressen och Aftonbladet måste skriva ”goda råd” för att folk ska förstå att man lämnar vare sig barn eller djur i en varm bil ! Är människor av idag intelligensbefriade??
Tips!!!! Sätt er själva i en bil 15 minuter i 25 gradig värme!! Slutsats ?????!!!

#10
2019-07-25 17:55

Folk kör, cyklar, går i trafiken med näsan i mobilen, hur skall man lära dem att man inte lämnar barn eller djur i en varm bil?

#11
2019-07-25 19:25

Varför har dom klockslag i tabellen?
Meningslös tabell. Visa istället hur lång tid det tar från 20 grader till 50 grader i bilen när utetemperaturen är 28 grader.
Det går betydligt fortare än vad många tror...

#12
2019-07-27 16:04

Den person som "glömmer" en djur eller barn i en bil borde straffas med samma sak.
Har en person lämnat sin hund i bilen i solsken i 15 minuter skall han få tillbringa 15 minuter i stängd bil i samma solsken. Eller ännu hellre i 30 minuter.

#13
2019-07-27 22:35

-

#14
2019-07-27 18:19

Hacken, man kan fixa en app till mobilen som talar om hur man ska göra!

#15
2019-07-29 02:37

Med elbilarnas intåg blir detta problem ett minne blott. Älskar att jag kan lämna min hund i bilen när jag gör saker och ac:n svalkar skönt. Via bilens app kan jag hela tiden ha koll på temperaturen. #tesla

#16
2019-07-29 18:03

Har hanterat bilar i hamnar för lastning på fartyg. Uppmätt temperatur en normal sommardag var omkring 70C. Ren käftsmälll att öppna dörren och direkt sätta sig. Blev tomgång minst 1 minut på full AC och efter 2 min körning såg man ändå ut som ett russin

Kan ju hända att en förälder är ute och kör, behöver göra ett oplanerat stopp i en affär och så var där extrapris på allt just den dagen så hela stan handlar. Helt plötsligt gick det 30 min

#17
2019-07-29 21:24

Puttis: Du menade inte att det var en ursäkt va hoppas jag?
Väldigt enkelt undvika detta med barn i varm bil.....ge fan i att lämna barn i bilen om man så tror man bara är borta 2 minuter!!!! Fattar inte hur en del tänker.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.