Bild
Nästa artikel

Citroën Cactus-koncept ska dra under två liter

Nyheter

En konceptbil från Citroën, baserad på C4 Cactus, är tillverkarens utmanare i försöken att bygga en bil som drar under två liter bränsle per 100 kilometer innan 2020.

Tidigare har vi sett Renaults EOLAB och Peugeots lufthybridplaner. Nu kommer alltså en extrasnål variant av Citoën Cactus, som fått namnet C4 Cactus Airflow 2L. Ett lufthybridsystem likt det hos Peugoet hittas även i Cactus-konceptet, tillsammans med en hel del andra förändringar. Cactus Airflow är 100 kg lättare än en vanlig Cactus tack vare att lättare material använts där det är möjligt. Till exempel så är de karaktäristiska islagningsskydden, Airbumps, på sidorna gjorda av kolfiber på konceptbilen. Enligt Citroën så har också aerodynamiken förbättrats en hel del jämfört med en vanlig Cactus.

Diskutera: Vad tycker du om C4 Cactus Airflow?

Läs mer om:

Kommentarer

#1
2014-09-18 14:04

Ser sänkt ut på bilden, nya tröskelpartier... Inga sidospeglar, kameror istället? Ja gör en del för aerodynamiken...

#2
2014-09-18 14:54

Är det ännu en hybris-siffra från de goda fransoserna?
Har inte sett en bil ännu som diffar så mycket från uppgiven förbrukning till verklig förbrukning som PSAs 1,6 nya 8v e-hdi. T.o.m. färddatorerna är så medvetet missvisande att det gränsar till bedrägeriförsök.
Med erfarenhet av detta betyder då Cactus 0,2l/milen alltså minst 0,5lmilen i verkligheten.

#3
2014-09-18 14:57

Nämen JorgenE - [kommentaren redigerad på grund av personangrepp]...

#4
2014-09-18 15:33

Nämen Pi, blir du jätteledsen nu vill du ha en glass? Jag är en vuxen, vacker mogen människa. Varför skulle jag bli jätteledsen av någon fantiserar fritt? Vår vän Jorgen är bara jätteledsen för att Golf dieseln drar för mycket enligt Vi Bilägare... "Två exempel på långtestbilar som nyligen skött sig särdeles illa när det gäller bränsletörsten är Volkswagen Golf 1.6 TDI/115 hk och Volvo V40 D2. Båda ingick i fjolårets stall och hade när de flaggades av efter ett års körning dragit hela 47 respektive 39 procent mer än vad som anges officiellt."
http://www.vibilagare.se/nyheter/branslebluffen-vaxer-utlovade-forbrukni...

#5
2014-09-18 15:42

När det gäller medvetet missvisande färddatorer och bedrägeriförsök. Ja jag håller helt med Jorgen E, det är skamligt dåligt. Färddatorn i min Picasso med 1.6 e-HDI 8V visar på 4,6 l/100 km vilket innebär i verkligheten att den har dragit 4,8 l/100 km. Jag har stämt av mot pumpen. Ett bedrägeriförsök, verkligen. Jag tycker Jörgen E ska stämma Citroën för en felvisning på 0,02 l/mil.

När det gäller överförbrukning. Min Picasso har bränsledeklarationen 0,49 l/mil. Landsvägskörning ligger på 0,41 l/mil enligt EU:s körcykel som ett genomsnitt mellan 60 km/h och 120 km/h, som jag minns det mäts det under 140 sekunder.

Min faktiska förbrukning är att jag snittar på 0,48 - 0,52 l/mil som ett genomsnitt över året. Eller helt enkelt 0,50 l/mil. Detta är blandad körning för mig och innebär en överförbrukning med 0,01 l/mil. Jag håller med om att denna överförbrukning innebär ett medvetet bedrägeriförsök från Citroëns sida, detta borde förbjudas! Jag tycker att Jörgen helt sonika ringer mig så ses vi över en fika och lägger upp vår strategi över hur vi går vidare juridiskt med detta. Jag ser redan nu fram mot vårt samarbete.

Jag vill även tala om att min Picasso på landsväg snittar på 0,36 - 0,42 l/mil på vägar jag kör - främst landsvägar på 70 - 100 km/h. På motorväg 120 km/h plus, tar det högre luftmotståndet för en minibuss ut sin rätt och siffran blir snarare över än under 0,50 l/mil.

Skrämmande, verkligen. Helt enkelt alldeles förfärligt uselt och dåligt.

#6
2014-09-18 15:42

Och gällande nya dieslar så vet ju typ alla, utom möjligtvis debattörerna i detta forum :), att förbrukningen går ner efter tid när bilen är inkörd...

#7
2014-09-18 15:47

Trevlig liten sagostund som Raphael bjöd på...:)

#8
2014-09-18 18:38

När det gäller det jag skrev om e-hdi...
Jag har en 308SW 1,6 e-hdi med körda 9000 mil på 16 månader sedan ny, väl inkörd med andra ord.
Jag gillar den skarpt. En fin bil med suverän komfort, rymlig och tyst, så Raphael behöver inte känna sig dödskränkt över befogad kritik av en fransk produkt. Men förbrukningen....
Jag vet hur man "eco-kör" så inget snack om det, e-HDIn är en pappersprodukt. Under långkörningar på 80 mil med bara 3 korta stopp och 80 km/h i snittfart tar bilen ca 0,59 l/mil mätt vid pump! Vid dessa resultat kan färddatorn visa allt mellan 0,49-0,54 l/mil beroende vilket humör har för tillfället. Om man ökar snittfarten med "bara" 10 km/h så stiger förbrukningen upp till bensinnivåer. En nästan 2 tons BMW 525d med automatlåda gick SNÅLARE på samma sträcka vid likadan körning!
Snacka om att försöka invagga ägaren om att ha en supersnål bil.
Mina tre tidigare bilar drog under EXAKT samma körförhållanden 0,48 (Xantia 2,0 HDI),
0,58 (-09 BMW 525d E61 aut!), 0,63 (-07 Volvo V70 D5 man). Kör ofta samma sträcka på 100 mil enkel väg så jag ha t.o.m. koll på hur olika väderförhållanden påverkar förbrukningen på olika bilar.
Bilen har inga fel, alla funktioner fungerar klanderfritt, har 3 kg i däcken, regenering av partikelfilter sker ca varje 80 mil, så ett tekniskt fel är uteslutet. E-hdi är FÖR törstig för vad den levererar.

#9
2014-09-18 21:30

De tre franska konceptbilarna verkar alla ha en bensinmotor, så man får hoppas att det finns förnyelsebar bensin att tanka när de kommer ut på marknanden. Till skillnad från dieselbränsle finns bensin bara med 5-10 % förnyelsebart innehåll (alltså etanol) i Europa, så därför tycker jag lite av poängen med dessa bilar försvinner.

#10
2014-09-19 08:49

För mig så är Cactus rätt i storlek och om förbrukningen kommer ner till 0,2 liter milen så har man råd att nöjesköra också. Så nu blir den en bil som gör skäl för namnet Cactus, för även i skepnaden av en blomma så kräver den mindre dricka än sina andra blomkompisar.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.