Bild
Nästa artikel

Chrysler flirtar med millennie-generation

Nyheter

Uppkopplade generation Y ska trivas i familjebilen Portal Concept.

Vi har redan sett exempel på det när Mercedes visade upp Vision Tokyo i oktober 2015: En bil skapad för så kallade millenials, eller generation Y. Alltså de som föddes strax innan millennieskiftet och haft tillgång till internet och datorer under hela uppväxten.

Chryslers bil för den tilltänkta målgruppen är en eldriven minibuss med stora skjutdörrar. Åtta dockningsstationer för mobiler och surfplattor och trådlöst internet ska göra att generation Y och dess familjemedlemmar känner sig som hemma i fordonet.

Drivlinan består av en elmotor som driver framhjulen. Motorn hämtar sin kraft från ett litiumjonbatteri på 100 kWh som sitter i bilens golv. Fulladdat batteri ger en räckvidd på 40 mil. Portal Concept är självkörande på nivå 3, bilen kan alltså ta över körningen på vissa motorvägssträckor. Det ska även gå att uppdatera till högre nivå när tekniken finns tillgänglig.
 
Diskutera: Vad tycker du om Chrysler Portal Concept?

Kommentarer

#1
2017-01-04 11:16

Ännu en tivolibil på rymmen :-)

#2
2017-01-04 11:35

Efter SUV-trenden skulle nästa steg kunna vara MPV's med högre markfrigång. Den horisontella SUV-motorhuven med ett stort motorutrymme nedanför är ju inte det som behövs när moderna drivlinor ska introduceras. Snarare sitter cab forward-konceptet med bra passagerarutrymme och en en lång bottenplatta bättre. Karossen bör vara av lättviktstyp. Skjutdörrar är bra men de måste kunna öppnas efter en kollision som deformerar de spår dörrarna glider i.

Så vitt jag vet finns det bara en crossover-MPV på den svenska marknaden idag. Renault Espace. Den är stor och tung och därmed inte riktigt där. Men tanken är god. Hondas försök heter BR-V. Inte heller riktigt där men på gång.

#3
2017-01-04 12:57

pinjong, cab forward är praktiskt men det medför stora svårigheter att ge tillräckliga deformationszoner.

#4
2017-01-04 13:06

Pinjong - Även nya generationen Scenic är en minibuss/MPV med högre markfrigång, och tidigare har även Scenic Xmod och Scenic Conquest funnits (MPV med högre markfrigång och SUV attribut, samt förra generationen Peugeot 3008 som var en MPV/crossover-SUV. Även Citroën C3 Picasso finns som Aircross (crossover/SUV) på olika marknader, som i Sydamerika där Fiat Idea finns som mini-MPV i Asventure-version med crossover/SUV attribut. Och så har vi ju minibussen/mini-MPV Fiat 500L som finns i Sverige med SUV-attribut som höjd markfrigång och el-differential i versionen Trekking.

#5
2017-01-04 13:09

Saabnisse, ja man får lämna tillräcklig plats för deformation men göra den något hårdare och givetvis använda stora krockkuddar inne i fordonet. Men biltypen som sådan verkar populär hos konceptbyggarna eftersom den medger ett större fokus på inre komfort. Det ligger även i linje med högre grad autonoma körsträckor. Jag gillar konceptet särskilt om det medger framkomlighet med en högre markfrigång.

#6
2017-01-04 13:30

Raphael, Scenicen är jag inte uppdaterad på men den senaste Espace (2015?) hänförs av Renault själva till crossoversegmentet. Peugeot kunde ju ha gjort om den nya 3008:an till en motsvarande variant men valde att "suvifiera" den vilket är förståeligt med tanke på hur efterfrågan ser ut just nu. Men jag håller med dig i stort. De franska och även de japanska konceptbyggarna ligger förmodligen rätt när det gäller kommande karossformer, de som är mer crossover än "buss". Ruskigt svårt att tajma med rätt drivlinor dock.

#7
2017-01-04 16:15

Om Chryslers analys är korrekt av vad den yngre generationen vill ha kan jag konstatera att då har de fått sämre smak... :-)

#8
2017-01-04 22:48

Fasligt vilket konservativt gäng som skriver här, då!
Jag gillar utseendet! Har aldrig varit rädd för det avvikande - tvärtom. Om det inte medför nackdelar, förstås.
Närsikten snett bakåt är väl inte den bästa, precis som hos de flesta av dagens bilar. Annars vimlar den av ovanligt smarta lösningar. Konceptbilar brukar annars vara totalt orealistiska.
Tar gärna en på stående fot! Fast i dagens läge får man väl tänka sig en mer konventionell ratt. Kanske.

#9
2017-01-05 08:50

Alla gillar inte samma design Roy. Inget är rätt eller fel för det handlar om tycke och smak. Hade förväntat mig att du skulle fatta det.

#10
2017-01-05 18:57

Och var framgår det att jag inte fattar det, Hackenbush?

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.