Bild
Nästa artikel
Bugatti Centodieci hyllar 1990-talet

Bugatti Centodieci hyllar 1990-talet

Nyheter

Den exklusiva supersportbilen byggs i 10 exemplar och påminner om en modell som lanserades för nästan tre decennier sedan.

I år fyller franska bilmärket Bugatti 110 år och det firandet har vi redan fått ta del av i en specialversion av Chiron, prydd med franska flaggan.

Den senaste skapelsen är även den baserad på Chiron, men till utseendet har den tagit inspiration av EB110. Det var en bil som såg dagens ljus under 1990-talet. Men till skillnad från originalets V12-motor har Centodieci istället en 8-liters W16-motor med en kapacitet på 1.600 hästkrafter. 
 

Bugatti Centodieci hyllar 1990-talet

Att accelerera från 0 till 100 kilometer i timmen tar 2,4 sekunder och toppfarten är elektroniskt begränsad till 380 kilometer i timmen. 
– Men det är inte topphastigheten som gör en supersportbil. Med Centodieci bevisar vi att design, kvalitet och prestanda är minst lika viktiga, säger Stephan Winkelmann, chef för Bugatti. 
 

Bugatti Centodieci hyllar 1990-talet

Bilen byggs i begränsad upplaga på tio exemplar och samtliga är redan bokade. De levereras om två år med en prislapp på 8 miljoner euro vardera.

Namnet Centodieci är det italienska ordet för 110. Detta på grund av att märket var i italiensk ägo när EB110 lanserades.

Diskutera: Vad tycker du om Bugatti Centodieci?

Bugatti EB110 från 1990-talet.
Bugatti EB110 från 1990-talet.
Taggar: Nyheter, Bugatti

Kommentarer

#1
2019-08-19 13:23

Huga, den var verkligen otäck!
Ser ut som den rymt från en serietidning om superhjältar!

#2
2019-08-19 14:26

Ser nog en smula hysterisk ut när man parkerar bredvid grannens EB110...

#3
2019-08-19 14:35

Hemsk! överdesignad, som saabnisse skriver ser ut som en fantasibil från serietidningar.

#4
2019-08-19 14:56

Bilen i profil för tanken till Ängelholm!

#5
2019-08-19 16:18

Nä, lite väl hysterisk kanske. Originalet är snyggare och har dessutom mindre tysk anknytning.

Men oavsett är Bugatti alldeles extraordinära bilar, när pengar inte är ett problem....

#6
2019-08-19 16:43

Bugatti fyller i bästa fall 21 år, däremot startades ett helt annat företag för 110 år sedan men att Volkswagen ska fira det är bara patetiskt, de kan väl skaffa sig en egen historia värd att fira. Jag tror inte Ettore skulle vara särskilt imponerad om han visste hur Volkswagen vanärat hans namn genom åren, senaste bilarna börjar väl bli ok men Veyron var bara helt smaklös, knappast någonting en man med italienska rötter hade godkänt.

#7
2019-08-19 22:02

Bugatti, nya Pagani eller?
För dålig teknisk landvinning ur sina produkter, så de krämar ur 1000 olika specialvarianter innan eländet dör?

Hysteriskt fult rymdskepp.

#8
2019-08-20 10:02

Om bara märket har tillräckligt status, så går det att sälja överdesignade och övermotoriserade hyperbilar till extrema priser. Det verkar nästan som om de säljs bättre ju dyrare de är...

#9
2019-08-20 10:33

milkylainen,
Det är väl lika bra att göra specialmodeller när man ändå inte massproducerar? Anledningen till att göra flera lika är ju bara att spara pengar.

#10
2019-08-20 15:54

Vad trevligt det är när man känner igen en kär pryl. Bilen ser ut som min fina Electrolux dammsugare.

#11
2019-09-04 21:27

Ja, den var inte snygg någonstans …

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.