Bild
Nästa artikel

Bromshjälp i alla EU-bilar från 2011

Nyheter

Säkerhetssystem som hjälper föraren att snabbt bromsa kommer att krävas för alla nya bilar i EU från våren 2011. Bromsassistansen uppges kunna rädda 1 100 liv om året.

För att "förbättra skyddet för fotgängare och andra oskyddade trafikanter" träder nu en ny EU-reglering i kraft.

Trycker ner pedalen
Från och med 24 februari 2011 måste alla personbilar och lätta transportbilar inom EU redan i fabrik utrustas med system för bromsassistans.

Bromsassistans hjälper föraren att bromsa vid kritiska situationer.

Om föraren gör en snabb inbromsning bedömer systemet att det är en nödsituation och ökar då bromstrycket till det maximala. Resultatet blir att hastigheten sänks, vilket i sin tur minskar bromssträckan.

Eventuella kollisioner kan då undvikas eller åtminstone tvingas till att inträffa i lägre hastigheter.

Stora möjligheter
EU-studier visar att upp till 1 100 dödliga olyckor med fotgängare inblandade skulle kunna undvikas i Europa varje år om alla bilar utrustades med system för bromsassistans.

Det nya EU-direktivet kommer också att innebära att regler om extra stötfångare och frontskyddsystem, vilket ytterligare syftar till att minska risken för olyckor med inblandade fotgängare eller cyklister.

Dessutom gäller ett annat direktiv sedan augusti i år som kommer att göra antisladdsystem obligatoriskt för alla nya fordon från november 2014.

Diskutera: Vad tror du om bromsassistans? Kan olyckor undvikas?
Taggar: Nyheter

Kommentarer

#1
bo johansson
2009-12-02 17:33

Hej!
Det är ju inte något nytt hjälpmedel. Det finns på min gamla Laguna som nu är inne på sitt nionde år. Konservativa Vi Bilägare anmärkte då på att bromsassistansen inte är tillåten i Sverige eftersom den utlöser varningsljusen. Man tyckte att bromsassistansen borde förbjudas.
Då jag kör med framförhållning har jag endast fått "tvärbromsa" en gång trots att jag kört 18 000 mil med min Laguna.
Stuationen bestod i att en polisbil som var under utryckningsvängde vänster precis framför mig.Vägavsnittet var en 70-sträcka på en utfartsled i Helsingborg. Det blev en refexmässig snabb inbromsning där bromsassistansen gick in. Inbromsningen blev så snabb att jag lyckades undvika att köra in i polisbilen men tyvärr körde bakomliggande Volvo V 70 in i min bils bakdel. Om den nya volvon hade bromsassistans visste i vart fall inte volvoföraren. Det är bra att godkända nackskydd också.
Naturligtvis dömdes föraren till volvon som helt vållande till olyckan. Slutsats håll extra avstånd om du inte har bromsassistans samt se till att du har en bil med sådant hjälpmedel. Då kan du liksom jag undvika olyckor! Se också till att du har godkända nackskydd. Bl a Folksam har testat nackskydd:
Bo J

#1
Reidar
2009-12-02 20:07

9 bilister av tio blir skrämda när bromspedalen börjar pulsera och tar bort foten från pedalen. Bromsassistansen gör således stor nytta om den ligger kvar tills bilen står stilla.

#1
bo johansson
2009-12-02 23:29

Vi bilägare-konservatismens högborg!!?
Hydrauliska bromssystem,synkroniserade växellådor, 4 och 5 växlade växellådor, servostyrning,automatlåder, abs, esp/sladdskydd, framhjulsdrift, klimatanläggning, säkerhetsbälten ifrågasattes när de kom. För 20 år sedan skulle alla bli sjuka när de använde kylanläggningen i en varm sommardag.Idag är nämnda nymodigheter en nödvändighetdet för de flesta. Det kommer bromsassistens också att vara i Sverige om några år
Reidar du har rätt i att när abs systemen blev mer allmännna under 80-talet pumpade systemen. På min 9-åriga Laguna känns inte pumpningarna. På min citroen XM från 95 kunde man känna pumpningaran om man hade tunna skosulor. OK på Audi 100 från 1988 kändes pumpningarna ordentlig I viken tid lever du Reidar! Var det många år sedan du körde bil??
Bosse

#1
Kjell-Åke
2009-12-03 10:55

Perfekt. Detta gör att "ryggsäcksfantasterna" inte ens behöver de 5 meter som de ligger bakom framförvarande bil i bortåt 100 km/tim..

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.