Bild
Nästa artikel
BMW:s nya batterier klarar 70 mil

BMW:s nya batterier klarar 70 mil

Nyheter

I en intervju avslöjar BMW:s utvecklingschef Klaus Froehlich vad deras kommande batteripaket levererar.

BMW jobbar på nya batteripaket för nästa steg i sin elstrategi, paket som inte ska tvinga tillverkaren att behöva kompromissa med designen för att få plats med batterierna. Dessa nya batterier vill BMW har klart till steg fem i sin elektrifikationsstrategi, som börjar år 2021 med ett helelektriskt flaggskepp. 

Det är med Autonews som Froehlich berättar om planerna och hur det kommer finnas tre olika alternativ. 30e-paketet som ger 60 kWh och har en räckvidd på upp till 45 mil, 40e med 90 kWh och en räckvidd på 55 mil och 50e med 120 kWh och en räckvidd på 70 mil.

Vidare kommer laddhybriderna få en dubblerad räckvidd när de bara går på el (upp till 100 km). BMW vill att elektrifierade bilar till 2025 ska stå för 15-25 procent av tillverkarens globala försäljning. 

Diskutera: Vad tror du om BMW:s elplaner? 

 

Taggar: Nyheter

Kommentarer

#1
2018-04-20 11:48

Visioner för framtiden kan alla kasta ur sig.

#2
2018-04-20 13:54

Går för långsamt, redan borde bilar ha rejält mycket lägre utsläpp. Om det är ladd hybrid som övergångs fas vet jag inte. Men om bilar redan idag fanns som ladd hybrider hade vi kunnat kapa utsläppen rejält. Något måste göras snabbt nu för att rädda klimatet.

#3
2018-04-20 15:18

Tyvärr innebär det väl att dessa blodsbatterier bara är ännu större och ännu tyngre och därmed innehåller än mer av de sällsynta jordartsmetaller som bland annat barn i Kongo, och vår planet som sådan, far så illa av, vid brytningen.

.

#4
2018-04-20 19:16

L.Mäkinen: Detta kan knappast kallas för visioner - om bara tre år ska ett helelektriskt flaggskepp börja säljas. Det betyder att modellen redan är färdigkonstruerad och att de första testbilarna snart börjar rulla. Samma sak gäller batterikapaciteten. Självklart vet man redan nu vad man kan erbjuda kunderna om bara några år.

Klarsynt: Ja, detta är elbilens baksida. Blodsbatterier, som småbarn i Afrika offras för att ta fram kobolten till. Stora och tunga är de, snacka om att bilarna kommer att nöta både asfalt och gummi - och bromsar (= bromsdamm)!!! Och som jag redan har skrivit: Att tillverka ett enda 100 kW-batteri kostar lika mycket i utsläpp som en dieselbil orsakar under cirka 20 000 mil - bara batteriet ... Och märk att det finns INGEN lösning på hur batterierna ska återvinnas. Miljösmart? Givetvis inte!

Tids nog kommer politikerna att inse denna återvändsgränd.

#5
2018-04-20 21:09

Not...
Det finns företag som återvinner batterier redan nu om än i liten skala.
Jag tror inte att den kommer gå att få levererad förrän 2025, om ens då.

#6
2018-04-20 22:53

Det här är inga bilar som vanliga bilister har råd att köpa. Och de är inte bättre ur miljösynpunkt jämfört med bensinbilar. Ett slag i luften,men politikerna blir glada för att de kan fortsätta snacka om sin "kraftsamling" för miljön.

#7
2018-04-22 23:35

På tal om "bromsdamm" från elbilar så är det mycket mindre än från vanliga bilar eftersom drivningen används även för bromsning. Bromsarna används därför mycket mindre enär regeneringen går in i stället.

#8
2018-04-23 11:31

Är splittrad i frågan. Elbilar känns bra för miljön, men så kommer batteri frågan. Sen kommer frågan om ekonomi. Billigare per mil? Ja, tills staten "kompenserat" skatterna för bortfallet. Sen funktionen. Hur funkar laddning, elförsörjning när många har elbilar? Värme, räckvidd i kyla? Sen nämns att bromsarna knappt används! Hur blir det i salt Sverige? Körförbud på bilprovningen för obrukbara sönderostade bromsar?
Det finns mycket som lockar med el, men även flera frågor

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.