Bild
Nästa artikel
BMW X6 får lillebror – här är nya X4

BMW X6 får lillebror – här är nya X4

Illustration

Sportiga former och starka motorer. Nya BMW X4 är tänkt att utmana Porsches nya kompaktsuv. Se Vi Bilägares illustration.

BMW utvidgar sin suv-serie med ytterligare en modell, som får beteckningen X4. Bilen lanseras enligt planerna någon gång under 2014 och är tänkt som en direkt konkurrent till Porsches nya kompakt-suv, som kommer redan i slutet av nästa år.

Den nya fyrhjulsdrivna BMW:n byggs på samma tekniska plattform som X3-modellen. Men proportionerna blir annorlunda och designen mer sportinriktad, lite som en krympt BMW X6.

Jämfört med X3:an blir den nya BMW-suven en halv decimeter längre och sex centimeter högre. Den kommer dessutom att finnas med två inredningsalternativ; antingen med fyra separata fåtöljer, eller med ett konventionellt fällbart baksäte.

Klart är också att X4 enbart ska säljas med lyxbetonad utrustning och högprestandamotorer. Enklaste versionen får beteckningen 28i och drivs av en bensinsexa på 258 hk. Nästa steg är 35i med 306 bensinhästar under huven.

Båda motorerna känns igen från X3-serien och det gör även dieselsexan på 3,0 l/258 hk. Utöver det finns ytterligare en diesel att välja på. Den är också på tre liter, men trimmad till 313 hk. Beteckningarna på dieslarna blir 30d respektive 35d.

X4 ska byggas i Spartanburg, USA, där BMW investerar 900 miljoner dollar.

Diskutera: Vad tycker du om illustrationen av BMW X4?

Taggar: Nyheter, , BMW, BMW X6

Kommentarer

#1
2012-03-12 12:58

Denna BMW´s ser visserligen inte alltför bildskön ut men faktum kvarstår att BMW är det yppersta världsklass vad gäller bilteknologi dvs BMW är verkligt genuin PREMIUM!!! Jag har inte råd med denna bilen men en geniun premiumbil det ÄR den verkligen!!!!!!!

#2
2012-03-13 01:53

Premium hit och premium dit. Den var iallafall inte lika ful som sina existerande X/GT-syskon. Det säger dock inte så mycket.

#3
2012-03-13 08:03

En precis lika onödig bil som X6. Då är X3 eller X1 ett mycket vettigare köp. Top Gear beskrev X6 som svaret på en fråga ingen har ställt och X4 kan beskrivas på samma sätt.

#4
2012-03-13 11:46

Känns som en oerhört nödvändig modell, not!

Nåja den kan iaf inte bli lika ful som storebror X6, teoretiskt omöjligt. Jag flinar brett varje gång jag ser en sån och åt dess uppenbarligen mindre vetande, och blinda, ägare.

#5
2012-03-13 14:10

Tur att många vet mer om andras behov och önskningar än de själva vet. ;)

#6
2012-03-13 14:25

Som sagts tidigare här,en väldigt ful och oharmonisk bil utseendemässigt. Nej,BMW gör det ni är bra på snygga sedaner och kombibilar. Annars gör om gör rätt tillbaka till designbordet och kom med något nytt som passar bättre i designen till en sådan bil. Alla BMW behöver inte se lika ut!

#7
2012-03-13 16:06

Tänka sig att även BMW anser att man ska ha en gemensam designlinje på bilarna.
Undrar varför? Kanske för att deras undersökningar visar det?

#8
2012-03-13 16:15

Så att kunderna börjar reagera på att det blir tråkigt att alla ser likadana ut,generation efter generation?! Nej,den strategin håller inte i en evighet,det är därför det börjar gnisslas över Audis design nu också på motorsaiter om man läser. Inte bara på VIB hemsida......det blir just det en gäspning till slut,vad är nytt? Åhhh,jag blir så trött när jag ser en Audi.......

#9
2012-03-13 16:47

Låter som en onödig modell. Så effektstinn kan inte vara nödvändigt, det är så omodernt.....tycker jag.

#10
2012-03-28 15:21

Shogun, allt är pengar! Skall man göra ny design, det kostar pengar. Sedan kostar det ännu storre pengar att förbereda produktionen. Det är mycket bättre (biligare) att göra en face-lift var tredje år och kalla det för "nya AX" (eller var som helst). Jag är rädd att det skall bli så med alla bilar i framtiden.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.