Bild
Nästa artikel
BMW M5 blir fyrhjulsdriven
BMW M5 blir fyrhjulsdriven
BMW M5 blir fyrhjulsdriven
BMW M5 blir fyrhjulsdriven
BMW M5 blir fyrhjulsdriven

BMW M5 blir fyrhjulsdriven

Nyheter

Den bayerska besten tämjs med xDrive.

BMW släpper detaljer och kamouflerade bilder på nästa generation av prestandabilen M5. Supersedanen har en turboladdad V8 på 4,4 liter, men BMW avslöjar inte antalet hästkrafter eller hur fort det går att accelerera från noll till hundra kilometer i timmen.

För första gången på M5 är xDrive standard, men BMW är noga att poängtera att bakhjulsdriften favoriseras och framhjulen får vara med och leka bara när det verkligen behövs. ”Purister kan välja klassisk bakhjulsdrift genom att helt deaktivera allhjulsdriften” skriver biltillverkaren i sitt pressmeddelande.

Kraften skickas genom en åttastegad M Steptronic-låda. Det finns ingen manuell växellåda men föraren kan växla själv via paddlar på ratten.

Mer information om sjätte generationen M5 förväntas komma i höst, troligtvis i samband med bilmässan i Frankfurt.
 
Diskutera: Vad tycker du om BMW M5?
 

Taggar: Nyheter, BMW M5

Kommentarer

#1
2017-05-17 09:57

Fyrhjulsdrift, automat och turbo...nja, det är ju som att åka buss.

#2
2017-05-17 10:15

Måste hålla med Mäkinen lite för detta är långt ifrån körglädjen som finns i M5 E28 t.ex.
Jag säger inte att den nya M5:an är tråkig på något sätt men jag skulle hellre köpa en M5 E28 om jag fick välja.
Tycker inte att automatlåda hör hemma i en prestandabil.

#3
2017-05-17 10:23

Då ogillar du samtliga prestandabilar idag då? Finns mig veterligen ingen som kör manuellt numera.

#4
2017-05-17 10:33

Nej Swemba inte ogillar men om jag köper en prestandabil och kan välja manuell låda istället så tar jag hellre det.
De flesta prestandabilar har ju paddlar idag för manuell växling även om man kan köra med automatläge.

#5
2017-05-17 10:35

Swemba,
Porsche gjorde missen att inte erbjuda 911 GT3 av förra generationen med manuell låda. När de sen såg suget för 911R beslutade de att nya generationen GT3 skulle gå att beställa med manuell igen. Man köper väl inte en sportbil för att köra så fort som möjligt utan för att ha så kul som möjligt. Då vill åtminstone jag vara en del av bilkörningen.
Jag har aldrig kört M5 E28, men E34 och E39 där det är en del av körningen att växla själv även om kopplingen på E39 var lite klent dimensionerad.
E28 har jag haft 528i och 535i som båda passade bra med manuell låda.

#6
2017-05-17 10:37

Har haft en BMW 540i med automatlåda och det var ok men visst hade den varit roligare att köra med manuell låda.

#7
2017-05-17 22:35

Sådana här vagnar skall ha fyrhjulsdrift, där gör den nytta om man vill få fina tider på "ringen". Nästan alla dessa bilar har knappar för att slå av alla hjälpsystem om man nu vill ha lite roligt. Den enda gången jag velat ha fyrhjulsdrift på min Octavia är när man vill komma iväg snabbt i rondellerna, vid för mycket gas slirar framdäcken...

#8
2017-05-18 08:58

Styggavargen,
Det är för att Octavian driver på styrhjulen. Om man fördelar det bättre, dvs styrning fram och drivning bak, kan man nyttja mer effekt.

#9
2017-05-18 09:40

Men du får inte ner alla hästkrafterna om du inte har fyrhjulsdrift, det var själva pudelns kärna. Har kört S4:an chippad, där får man verkligen nytta av Quattro när man vill dra på lite. Men visst är det roligaste när man har en bakhjulsdriven bil man kan busa mer med.

#10
2017-05-18 12:31

Styggavargen - nu blir jag glatt chockerad! :D Kul att höra att du piskar Octavian lite ibland ;)

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.