Nästa artikel
Bilreparationer brister i kvalitet
Nyheter

Bilreparationer brister i kvalitet

Publicerad 11 april 2016
Fyra av tio bilreparationer får underkänt i försäkringsbranschens kontroller 2015.
42 procent av de kontrollerade bilverkstädernas utförda jobb får anmärkningar. Allra vanligast är dåliga lackarbeten.
Sedan 2014 gör försäkringsbranschen stickkontroller för att undersöka om bilverkstäder som utför skadereparationer gör ett bra jobb. Resultatet från 2015 visar att 42 procent av de bilreparationer som kontrollerades fick anmärkningar.

– Det är en viss förbättring mot 2014 då drygt 53 procent fick anmärkningar. Men trots något lägre siffror visar resultatet fortsatt på att många verkstäder måste förbättra kvaliteten på sitt arbete, säger Mats Olausson, vd på branschorganisationen Trafikförsäkringsföreningen (TFF) som samordnar kontrollerna.

Fyra av tio kontrollerade reparationer innehåller någon form av avvikelse, enligt TFF. Vanligaste åtgärderna där kvaliteten brister är lackarbeten, följt av rostskydd. Andra vanliga fel hos bilverkstäderna är att man fakturerar för arbeten som inte utförts.

Verkstadskontrollerna utförs av DEKRA Quality Management AB. En förutsättning för att en reparation kontrolleras är att den ska ersättas ur en försäkring i något av de medverkande bolagen: Dina Försäkringar, Folksam, If Skadeförsäkring, Länsförsäkringar, Moderna Försäkringar eller Trygg-Hansa.
 
Diskutera: Har du varit med om att verkstaden gjort ett dåligt jobb?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2016-04-11 13:35
Hackenbush

att ta betalt för arbeten som inte utförts är ju rent bedrägeri och borde beläggas med kännbart bötesbelopp för företaget när det uppdagas.

#2 • Uppdaterat: 2016-04-11 14:16
BBT6

Inte ovanligt. Senaste servicen på forden debiterades jag som vanligt för ett nytt kupeluftfilter. Fick snabbt beläggningar på insidan av framrutan och kollade - inte var filtret bytt inte! Åkte tillbaka - först nekade de, men de kunde ju snabbt se att filtret inte var bytt utan rejält smutsigt. Sannolikt inte första servicen de avstått från/missat att byta det.

#3 • Uppdaterat: 2016-04-11 15:48
benny karlsson

Fick nya strålkastare men dom glömde ställa in ljuset. Så nu har jag en ny verkstad, en mindre oberoende som jag litar på, än så länge görs arbetena bra på bilen.

#4 • Uppdaterat: 2016-04-11 18:07
Focus

Bilhandlare och deras verkstäder är jämställt med forna tiders hästhandlare och blir aldrig bättre oavsett hur många som uppmärksammas.

#5 • Uppdaterat: 2016-04-11 23:05
Mistro

Tycker mest att verkstäderna alltmer liknar en stor jävla kartell. Åtminstone då vi pratar om de så kallade "auktoriserade" verkstäderna som oftast tidigare varit en enklare och lokal mindre verkstad med låga priser. Idag har dessa växt och titulerar sig med begreppet "allbilsverkstad" under namn som Mekonomen,Meca mfl

Man hävdar att man är lika duktiga som märkesverkstäderna vilket bara det är en enastående bedrift.
Att dessutom vara lika framstående på alla fabrikat är helt "fantastiskt" skickligt.
För denna expertis får vi kunder nu betala ungefär lika mycket som hos märkesverkstaden och tyvärr även allt för ofta mer.
Den "lilla" verkstaden som det var så synd om skär nu bort rejäla guldkanter utav den totala marknaden.
Man tar helt enkelt mer betalt för ett sämre arbete och de som tidigare hade monopol på att lura sina kunder stort ( märkesverkstäderna ) står nu snopna kvar med enorma utgifter fördelade på mindre inkomster.
Därför köps nu många mindre handlare upp utav de stora rävarna och om ni tycker att det är tråkigt med att en handlare säljer typ 10 bilar (med oengagerad och okunnig personal typ Hedin bil ) så vänta bara att se hur det kommer att se ut i stort framöver. Inte många kommer att klara sig med att sälja ett eller kanske två fabrikat.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.