Bild
Nästa artikel
Beställningar på svenska elbilen för en halv miljard

Beställningar på svenska elbilen för en halv miljard

Nyheter

Skånebaserade Uniti har hittills fått in bokningar värda en halv miljard kronor. Bilen levereras i slutet av nästa år.

Nystartade och gräsrotsfinansierade företaget Uniti visade i december sin första bil, Uniti One. Det är en tvåsitsig elbil med räckvidd på 15-30 mil.

Uniti One byggs i Landskrona och levereras i slutet av 2019, men redan nu går det att förbeställa den om man betalar en deposition på 1.399 kronor. Uniti hävdar att de fått in beställningar till ett värde av en halv miljard kronor. 
– Vi har en lång väg att gå innan vi når massproduktion, har alla certifieringar och kan leverera våra första bilar, men engagemanget och intresset som marknaden redan visat för vår produkt och varumärke accelererar definitivt processen vi är i nu, säger Lewis Horne, vd och grundare av Uniti. 

Försäljningen av elbilen sker på Unitis hemsida eller via elektronikkedjor. Företaget vill att användarupplevelsen ska liknas vid att använda en smartphone.   

Diskutera: Tror du att Uniti One kommer att bli en framgång?

Taggar: Nyheter, Uniti

Kommentarer

#1
2018-05-29 10:22

Nej!

#2
2018-05-29 10:57

Jag är böjd att hålla med Nisse i att succén troligen uteblir.

#3
2018-05-29 11:02

Eftersom den bara är tvåsitsig så är målgruppen begränsad. En bil för PR-människor i stan som vill åka egen bil istället för buss eller taxi?

#4
2018-05-29 12:26

Det handlar givetvis om priset. Mopedbilar säljs liksom i viss mån Smart.

Noterar en liten miss i filmen.
Föraren drar spaken åt höger och på sekvensen efter svänger bilen åt vänster.
Skulle bilen alltså vara spakstyrd, med en joystick? Det ställer stora konstruktionskrav.

#5
2018-05-29 13:20

Dels beror det på priset. Dels beror det på garantin. Skulle gärna se att de ger livslängds garanti på batteriet. Sedan är förstås frågan: Vad gör den 0-100 på? :)

.

#6
2018-05-29 13:55

Finns att förboka hos MediaMarkt https://www.mediamarkt.se/sv/shop/uniti.html?. Från 145.000 SEK. Skall finnas även som 4-stisig. Inget jag känner för att investera i. Verkar vara en muppbil.

#7
2018-05-29 16:01

Filmen hos Mediamarkt visar lite tydligare ett det inte är en joystick, utan styre/ratt.
Den är inte dyrare än en mopedbil, men de är ju å andra sidan ohemult dyra. Om krocksäkerhet och ABS sägs ingenting.
I filmen syns en antydan till baksäte – åtminstone nackskydd. Den ska ju gå att beställa som fyrsitsig.
Räckvidden är okej liksom laddningstiden. Den gör 0–80 på 3,5 s och toppar 130.
Krocksäkerhet och ABS sägs det ingenting om. Inte heller luftkylning och uppvärmning.

Gissar att den är lika stötig som en mopedbil och bullrig, om än inte lika bullrig som en mopedbil. Jag kan tänka mig att somliga mopedbilar är bekvämare, faktiskt.
Det är nog endast de som är vana vid en mopedbil som kan tänka sig att uppgradera till denna.

#8
2018-05-29 16:55

Kommer den inte i SUVmodell blir den nog svårsåld.

#9
2018-05-29 17:19

Krocksäkerheten är INTE jämförbar med en bil - helt enkelt för att Uniti inte klassas som en personbil. Den kan därmed göras lättare och få goda prestanda acceleration/räckvidd med relativt modesta batterier. Passar nog utmärkt för kortare pendling till extremt låga kostnader. Inget att åka till returcentral eller skid-/sommarstugan med. Tror den kan sälja hyfsat för målgruppen ( som alltså inte är V70-kramare med dragkrok i åtanke)

#10
2018-05-30 07:30

Den kommer även som fyrsitsig

#11
2018-05-30 09:33

Om frånpriset stämmer så finns det ingen anledning att välja en sådan här ”mopedbil” framför en vanlig bil. En billig småbil med snålmotor är förmodligen bättre i alla avseenden.

#12
2018-05-30 11:51

Passar bra inne i stan. Och det är väl det den är tänkt för?

#13
2018-05-30 12:24

Kul ide, det är många som har användning för ett tvåsitsigt fortskaffningsmedel för kortare avstånd om den är billig, dvs. milkostnaden mycket lägre än småbilar i prisklass 100-150 tusen. Den här ska kosta 50-75 tusen för att bli framgångsrik. Annars inte. 145-tusen ?...glöm det hela. Samma gäller också 2-hjuliga skotrar, de kostar 40-60 tusen bortsett från lyxmodeller över 100-tusen. Men hur många sådana syns i trafiken. Knappast några alls.

#14
2018-05-30 19:14

Kul att Unity åtminstone försöker komma till produktion. Det finns många rätt med modellen, men jag har svårt att tro att många av dem kommer att ägas av privatpersoner. Bildelning är nog vad Unity siktar in sig på - Mobility As A Service.

#15
2019-10-15 08:56

Har man solceller kan man ladda bilen hemma lediga dagar.
Den är intressant men leasing vore det bästa sättet att få ut den och då kan folk få förtroende för den.
Tror att man vill inte "köpa grisen i säcken" vem vet om allt går när tekniken är ny?

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.