Bild
Nästa artikel
Barn på landet åker säkrare

Barn på landet åker säkrare

Nyheter

Storstadsföräldrar har sämre koll på hur deras barn ska färdas i bilen.

Undersökningen ”Barnsäkerhet i bil” görs av Norstat på uppdrag av försäkringsbolaget Volvia. Det är tionde året som den genomförs och årets resultat visar att alltfler föräldrar har kunskap om hur barnen åker säkert i bilen. 

Bland annat är det fler som har koll på att små barn upp till 4 år ska åka bakåtvända. 2015 åkte nästan en tredjedel (28 %) av alla barn i åldrarna 2-4 år framåtvända. I år har den andelen sjunkit till 19 procent. 

– Vi är så glada att se att färre och färre barn sitter framåtvända i bilen för tidigt! Vi arbetar fokuserat med just denna fråga, eftersom det kan innebära livsfara för små barn att sitta framåtvänt. Bland landets 2-4 åringar är det idag bara en av fem som åker framlänges. En av fem betyder i och för sig att fler än 40.000 barn åker felvända i bilarna, vilket givetvis är 40.000 för många, så vi får helt enkelt fortsätta prata om vikten av att åka baklänges, säger Sofia Bergfors, marknads- och kommunikationschef på Volvia.

I år har man för första gången gjort en uppdelning geografiskt i undersökningen. Det visar sig att bilkörande föräldrar på landsbygden har bättre koll på hur barnen sitter säkert, i storstäderna Stockholm, Göteborg och Malmö är kunskapen om det generellt sett lägre. Bland storstadsbarn under fyra år åker 18 procent framåtvända ibland eller alltid, jämfört med mindre städer där motsvarande siffra är 7 procent.

Dessutom åker 14 procent av barnen i storstäderna kortare sträckor utan bälte, jämfört med 9 procent av barn boendes på landsbygden och 5 procent i mindre städer.


– Att tro att låga hastigheter, eller lugn trafik är synonymt med inga olyckor är en falsk trygghet. Faktum är att de flesta olyckor sker just vid kortare färd, nära hemmet och i förhållandevis låga hastighet. För ett obältat barn är risken mer än dubbelt så stor som för ett bältat barn att skadas allvarligt vid en olycka, säger Marie Nordén.

Diskutera: Vad tycker du om undersökningen?
Taggar: Nyheter
Riktlinjer för barn i bil
  • Barn ska sitta bakåtvända till dess att de är minst 4 till 5 år gamla. När barnet är 135 centimeter långt eller 10-12 år får det åka utan bältesstol eller bälteskudde. 
  • Låt inte barnet ha bältet under armen. Det gör inget om det hamnar vid halsen, det är inte farligt och skyddar bättre. Bältet ska inte sitta för långt ut på axeln, för då kan det glida ner och inte lyckas fånga upp barnet på bästa sätt vid en olycka. 
  • Köper du begagnad bilbarnstol bör den vara max 10 år gammal om den är bakåtvänd och självklart inte krockad. 

Källa: Volvia

Kommentarer

#1
2019-03-27 18:37

Hur fasiken kan så många vara så oansvariga med sina barn!?! Det förvånade mig faktiskt att det var sån stor andel.....

#2
2019-03-27 21:20

Och gjorde man mätningar i vilka stadsdelar i ex Göteborg barnen var fastspända så skulle man tydligt se vad detta beror på. Fast sån forskning skall man inte göra...

#3
2019-03-27 22:34

HT19: Den kommentaren i sig sa ju precis vad du ville få ut.......sånt kan du hålla borta från ett öppet forum. Sen med dessa stora siffrorna är inte förklaringen så lätt som du vill ha den till.
Min dotter går i en av de "finare" skolorna och även i det skiktet ser man att det slarvas, en hel del, men inte trodde jag det var såhär mycket. Det skrämmer lite tycker jag.......

#4
2019-03-27 22:38

Föräldrarna i storstaden kanske är mer stressade och för att få ihop livspusslet finns det saker man helt enkelt får strunta i att ordna till och ta reda på fakta om.

#5
2019-03-28 08:10

Henrik ,jag har kört buss och då ser man väldigt bra ner/in i bilarna runtomkring. Och på samma sätt som det tydligen finns en geografisk aspekt i det här så är jag säker på att det finns en etnisk/kulturell. Det kan man välja att lägga ett tankeförbud på eller så riktar man kampanjer för att öka säkerheten för de barnen. Jag tycker alla barn är värda att åka säkert. Du kanske tycker att en pk debatt är viktigare.

#6
2019-03-28 09:47

johnkommentar: Det jag reagerade på var HT19:s sätt att uttrycka sig så smyg......
Självklart finns det säkert en överrepresentation i utrikesfödda grupper, inga problem att ta den debatten, men som sagt, att mellan raderna angripa på det sättet HT19 gjorde tycker jag är fult och fel. Saklig debatt, inga problem, smygrasistiska kommentarer däremot är jag emot.
Sen som jag skrev så var procentsatsen så stor att det förklaras inte av att de är "de andra" som gör så......utan tydligen är det väldigt många inrikesfödda av olika grupper och klasser med som slarvar med detta och det tycker jag är skrämmande i det upplysta samhälle vi lever i.

#7
2019-03-28 11:18

Ok, förstår din poäng och kan hålla med om det.

#8
2019-03-28 13:11

Man ska nog inte blunda för den kulturella bakgrundens påverkan, det räcker med att kolla nere på kontinenten där folk vänder sina barn så fort det går, ca 1,5 års ålder( Även fast en del föräldrar har upptäckt "scandinavian child seats"). Sen räcker det också med att kolla en generation bakåt här i sverige där många lät oss barn åka under rätt tveksamma förhållanden. Visst är vi bäst här sett ur ett utzoomat perspektiv, men utbildning av befolkningen behövs uppenbarligen, och man ska inte vara allt för präktig med tanke på att det ändå är relativt nytt perspektiv.

#9
2019-03-28 15:21

Jodå, man ska inte undvika att notera den kulturella skillnaden. Jag ser ofta barn som sitter i knät i bilen, och det är då inga svenskar. Men, sånt får man inte säga, för då blir allt fel, man är rasist och allt vad det kan heta. Men, faktum kvarstår:
Här behöver upplysning om risker och faror riktas lite kraftigare. Alla kan skadas illa vid krock, oavsett etnicitet.
Varför någon inte är mer rädd om sitt käraste är obegripligt.

#10
2019-03-28 15:56

Såklart man kan påskina den kulturella skillnaden om man belyser det med fakta och rationella argument. Då är det ingen som skriker rasist. Det som iaf stör mig är dessa smygrasistiska kommentarerna som att vi vet nog allt att det är dom, men vi bara antyder det utan nån bakgrund.....
Utan tvekan är det så gruppen utrikesfödda har en sämre utbildning kring detta, och även andra delar kring bilkörning. Sen kan man fundera på hur vi ska komma åt detta problemet. Som jag skrev tidigare är det för mig mest skrämmande hur de välutbildade grupperna i samhället kan slarva med detta i den grad de gör.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.