Nästa artikel
Bältet som märker att du är trött
Nyheter

Bältet som märker att du är trött

Publicerad 31 juli 2014
Ett europeiskt forskningsprojekt har tagit fram ett säkerhetsbälte som märker om föraren börjar bli trött. Det rapporterar Ny Teknik.

Heart and respiration in-car embedded nonintrusive sensors (Harken) kallar forskarna projektet. Tanken är att sensorer i bältet ska mäta puls och andningsfrekvens för att på så sätt bedöma, och varna, om föraren börjar bli för trött. Systemet är framgångsrikt testat på bana och ska nu testas på allmäna vägar i Spanien.

Källa:  Ny Teknik

Diskutera: Är detta ett bra sätt att förbättra trafiksäkerheten?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2014-07-31 09:25
Bortom

Hjärtrytm och andningsfrekvens varierar mellan individer, och från tidpunkt till tidpunkt hos en och samma individ, även om man är helt vaken. Det här kommer att vara precis lika ´tillförlitligt´ som så många andra vakenhetsmonitorer i bilar. Falsklarm hela tiden... det enda de duger till är att stänga av dem.

#2 • Uppdaterat: 2014-07-31 14:32
Krister_L

Jag körde kompisens CLS genom Polen för lite sen och jag lyckades få upp "kaffekoppen" 4ggr fast jag inte var ett dugg trött ...... så det funkar nog lite sådär

// Krister

#3 • Uppdaterat: 2014-07-31 17:10
Roy J

Oh nej, det här kan ju aldrig funka! Varför skulle utvecklingen gå framåt? Det har ju aldrig hänt förut.
ABS fungerar inte heller, utan är bara en myt. För att inte tala om ESP!

#4 • Uppdaterat: 2014-08-01 09:20
Hackenbush

ASB och ESP har inget med puls eller andningsfrekvens att göra och detta skiljer mellan individer beroende hur unga, gamla, tränade, otränade de är.

#5 • Uppdaterat: 2014-08-01 16:47
Roy J

Hackenbush, det kan finnas samband mellan puls och andningsfrekvens som varken du eller jag känner till - samband som är generella. Det handlar ju sannolikt inte bara om absolutvärden, utan om relationerna mellan värdena.

#6 • Uppdaterat: 2014-08-02 13:49
Bortom

@Roy J, 2014-07-31 17:10
jag körde nya A-klassen på en sträcka av 16 mil. I de första 8 milen fick jag 4 ´kaffekopps´- varningar (skulle vara trött) trots att jag pratade med passageraren hela tiden.
Och visst kan nya system funka då och då men inte nödvändigtvis hela tiden så som det var tänkt, eller så som allmänheten tror. ABS duger mest till för att undvika hjullåsning i kurvor / vid undanmanöver (fast de flesta blir ändå så panikslagna / handlingsförlamade i en nödsituation att de inte ens förmår vrida ratten... många inte ens bromsar utan trycker på gasen istället (främst äldre och kvinnor)) men ABS förlänger bromssträckan i nästan alla situationer (jämfört med en noggrann förarkontrollerad inbromsning). På rullgrus uppemot 70% och på våt is ännu mer. Jag föredrar eget ansvar och proffsighet istället för att datanissar via datorer ska försöka överträffa mitt omdöme eller kunnande.

#7 • Uppdaterat: 2014-08-02 14:36
Roy J

Bortom, utvecklingen går framåt!
Att du fått trötthetsvarningar av ett helt annat system än det här beskrivna bevisar väl just ingenting.
Man har provat ögonläsande system och annat.
Du kan inte jämföra första generationens bromssystem med dagens. På tjockt, löst underlag som grus eller snö kan fortfarande manuell bromsning möjligen ge ett bättre resultat och det beror endast på att det är det enda underlag där låsta hjul kan vara en fördel. Tro du verkligen att du skulle bromsa bättre på våt blankis än ett ABS-system? Lycka till!
De ansvarsfulla proffsen litar idag till elektroniken i mycket hög grad. Bara påståendet att bromssystem skulle räknas ut av någon datanisse bakom ett skrivbord och inget annat, visar på hur fördomsfullt okunnig du är (vilket även visas av dina påståenden om "de flesta").

#8 • Uppdaterat: 2014-08-02 19:28
Hackenbush

ABS kom väl inte för att man skulle kunna bromsa bättre eller snabbare?
ABS kom för att man skulle kunna behålla styrförmågan under kraftig inbromsning just för att hjulen inte låses och gör bilen okontrollerbar.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.