Bild
Nästa artikel
Audi ska testa flygande bilar
Audi ska testa flygande bilar

Audi ska testa flygande bilar

Nyheter

Luftrummet ovanför tyska staden Ingolstadt kan snart fyllas av luft-taxibilar.

Biltillverkaren Audi har inlett ett samarbete med tyska myndigheter att testa flygande transportfordon i Audis hemstad Ingolstadt. Det EU-stödda projektet heter Urban Air Mobility och målet är att testa luftburen taxitjänst i regionen kring den tyska staden. 

Testfordonet blir en vidareutveckling av Audis koncept Pop.Up Next, som visades upp på bilsalongen i Genève i våras. Det är en självkörande, flygande prototyp för mobilitet som har tagits fram tillsammans med fordonskonstruktören Italdesign och flygplanstillverkaren Airbus. 

– Vi vill använda vår kunskap för att förbättra stadslivet. I framtiden kommer koncept som Pop.Up Next kunna transportera människor snabbt och bekvämt på vägar och i luften i stora städer och därmed lösa trafikproblem, säger Bram Schot, styrelsemedlem i Audi.   

Diskutera: När tror du att flygande bilar kommer att bli verklighet i städerna? 
 

Taggar: Nyheter, Audi

Kommentarer

#1
2018-06-26 19:40

Oerhört onödigt.

#3
2018-06-26 19:46

En gammal dröm som ständigt återkommer.
De tekniska möjligheterna med typ quadrokopter, GPS och trådlös kommunikation kommer allt närmare en fungerande lösning med fungerande logistik – men luftburna farkoster kan aldrig bli energieffektiva.

#4
2018-06-26 20:32

Istället för trafikstockning på marken så ska man ha det i luften, det tror jag inte på. Och hur blir det med fåglarna? Det finns redan olyckor med fåglar. Allt fler grejjer i luften tror jag verkligen inte på. Nä, satsa på kollektiva marktransporter som bättre tåg, bussar osv för städer.

#5
2018-06-26 21:22

Bara dumheter!
Eftersom det är så svårt för många att köra bil på ett trafiksäkert sätt så kommer det här naturligtvis aldrig att bli verklighet om det inte handlar om helt självkörande fordon.
Men helt naturligt är det svårt att få en sådan här luftfarkost kostnadseffektiv.

#6
2018-06-26 23:39

Jag oroas nog mest för bullret från dessa om de skulle bli vanliga. Ett privatflygplan eller en helikopter uppe i luften hörs både länge och kraftigt jämfört med en vanlig bil på marken.

#7
2018-06-27 07:26

Att det finns bilar som kan köras i vattnet , det kan jag förstå. Men detta!!???

#8
2018-06-27 08:01

Jag tror mer på något som liknar en bil, men som inte väger två ton utan kanske snarare två hundra kilo. Men problemet är traditionella bilar som utgör fara för dessa nya "bilar".

#9
2018-06-27 10:18

När alla har flygcertifikat och luftfartsverket tillåter det så kan det bli så.

#10
2018-06-27 10:34

De ger sig inte :P Det är energiineffektivt, juridiskt svårt, högljutt, och en infrastrukturmässig mardröm. Och sinnessjukt dyrt. Det finns mycket liten nytta med det. Frågan är om det ens ger någon extra kapacitet att tala om. De kan inte flyga lågt pga oväsen - de kan inte flyga högt - för då kommer de för nära trafikflyget i de städer där flygplats finnes. De kan inte flyga för nära byggnader - och de måste troligen ha rejäla säkerhetsavstånd mellan maskinerna själva. Svårt att se att det skulle bli mer än en tillåten höjd att flyga på i en genomsnittlig storstad. Och sen en säkerhetssfär runt varje maskin... Nej.

#11
2018-06-27 13:49

Om människor från - låt oss säga - 1700-talet kunde komma tillbaka och se vad vi har idag skulle de bli både förskräckta och fullständigt fascinerade - och givetvis frustrerade när de inser att en resa tar tre timmar i stället för många dagar med häst/båt. Om vi kan komma tillbaka runt år 2300 kommer vi att uppleva samma känslostormar. Vi kan sitta här i realtid idag och döma ut och skratta, men ...

#12