Nästa artikel
Audi RS 4 Avant: Vardagsvärsting
Nyheter

Audi RS 4 Avant: Vardagsvärsting

Publicerad 15 februari 2012 (uppdaterad 15 februari 2012)
Audi har offentliggjort nya kraftpaketet RS 4 Avant, som kommer att premiärvisas på bilsalongen i Genève.

Audi beskriver sin nya modell, RS 4 Avant, som en ”extrem vardagsbil”, och nog är det i alla fall ett kraftpaket som presenteras i dag och kommer att visas upp för första gången på bilsalongen i Genève.

Under huven döljer sig samma V8-motor med 4 163 kvadratcentimeters cylindervolym som finns i Audi RS 5 Coupé och ger 450 hästkrafter och 430 newtonmeter. Bilen accelererar från 0 till 100 km/h på 4,7 sekunder och har en elektroniskt styrd toppfart på 250 km/h. Toppfarten går att höja till 280 km/h på begäran.

Tack vare en sjuväxlad S-tronicväxellåda med dubbelkopplingsteknik drar Audi RS 4 Avant mindre än 1,1 liter bränsle per mil i blandad körning. Växellådan är också utrustad med funktionen Launch control, som optimerar hjulspin och växlar för en så snabb acceleration som möjligt.

Fyrhjulsdriven
Som standard har modellen permanent fyrhjulsdrift. Föraren kan välja mellan tre olika körlägen som påverkar växellådans snabbhet, styrningens vikt, avgasljud och motors svar på gaspådrag. Därutöver finns dynamisk styrning, som varierar utväxlingen beroende på hastighet.

Bilen är även utrustad med en ny sorts bromsskivor som minskar spänningar och snabbare gör sig av med värme.

Audi RS 4 Avant kommer att kosta från 762 000 kronor på den svenska marknaden.

Missa inte bildspelet, klicka på bilden ovan.

Diskutera: Vad tycker du om Audi RS 4 Avant?

Relaterade bildspel

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2012-02-15 20:20
MrR36

Återigen rinner JA sägandet till direkt till denna fantastiska familjeracer!!! Helt rätt av Audi!! hade jag 800 tkr över så var saken biff!!
Helt klart värt en provkörning.

#2 • Uppdaterat: 2012-02-15 22:29
A_q

Lite ovanligt med en platt motor, volymen är i kvadratcentimeter, inte kubik? ;)
Skämt åsido så kanske man får kika närmare på denna.
Massa effekt och quattro. Mumma.
S-tronic tycker jag är underbart. Ingen manuell låda för mig, tack.

#3 • Uppdaterat: 2012-02-16 20:14
Audi A5 SB

A_q: ja, det var en synnerligen platt motor;-)))

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.