Nästa artikel
Audi planerar egen Up
Nyheter

Audi planerar egen Up

Publicerad 29 april 2013 (uppdaterad 29 april 2013)
Volkswagen Up kan komma i en ny version, men den här gången under kategorin premium – och med ett Audimärke.

Volkswagen Up finns redan i fler versioner från den tyska biltillverkaren än vad man kan hålla räkningen på, men den kan snart komma i ännu fler utföranden. Källor till den tyska biltidningen Auto Bild uppger att den lilla stadsbilen snart kan få ett koncernsyskon.

Det är Audi, som passande nog ingår i koncernen Volkswagen Group, som planerar att bygga en egen version av småbilen, eller åtminstone en modell som starkt baserar sig på den.

Bilen ska vara helt eldriven och enligt Auto Bild få en räckvidd på 200 kilometer, vilket är omkring 50 kilometer mer än Volkswagen e-Up. Den ska också vara kraftfullare än sitt syskon, med en motor som ger 114 hästkrafter och 270 newtonmeter i vridmoment. Toppfarten ska noteras till 150 kilometer i timmen.

Givetvis blir det även tal om en annorlunda design och framför allt en insida som andas mer premium än Volkswagen Up.

Om Audi gör verklighet av planerna återstår att se, men med tanke på att fler och fler biltillverkare ger sig in på marknaden för små stadsbilar är det kanske inte helt otroligt att vi i alla fall får se något liknande.

Diskutera: Vad tror du om en Volkswagen Up med Audimärke?

Volkswagen Golf 1,4 110 TSI

Service: 6 000 mil 

Kontroll innerbelysning, signalhorn, strålkastarrengörare, främre/bakre belysning, vindruta, vindrutetorkare/spolare, torkarblad, kontroll rostskydd kaross. Byte av motorolja/filter. Okulär kontroll läckage växellåda, slutväxel, drivaxeldamasker, spårkilrem, fjäderben, axellager, krängningshämmarnas gummilager. Okulär kontroll bromsskivor, bromsbelägg, styrstag, bromssystem, stötdämpare, avgassystem, underrede (rostskydd), skruvfjädrar, däcktryck och mönsterdjup, batteri, motorrum, bromsvätskenivå, kylsystem. Påfyllning av spolarvätska, kontroll frysskydd. Friskluftsfilter, rengöra – byte filterinsats. Byte tändstift. Serviceindikator, nollställning. Kontroll strålkastarinställning, dimljusinställning, däckkontroll lufttryck och kalibrering, provkörning. 

Pris service i Stockholm: 8 025 kr (VW Stockholm Kista)

 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2013-04-29 19:17
Raphael

Det är helt i linje med Volkswagens marknadstänk att göra samma bil under olika varumärken från Skoda till Audi och sälja dem för olika pris även fast det är samma bil. Efter Audi Up så väntar vi på en Porsche variant också, alltså samma bil fast med Porsche märke. Då har vi precis samma bil under hela fem varumärken, i prisklass från 100 000 kr för Skoda upp till - jag kan tänka mig det blir en 300 000 kr för samma bil med Porsches varumärke. Då har visserligen Porsches variant något lyxigare inredning än Skodan - man får med en varvräknare, och det får man inte med Skodan. Plus att man får med Porsches solglasögon, de ingår! Och det i sig kan absolut vara värt en 200 000 kr extra.

#2 • Uppdaterat: 2013-04-29 20:21
Mistro

Nu står det å andra sidan bokstavligt att Audi versionen kommer att bli både starkare och lyxigare förutom förändringarna på karossen så det rör sig knappast om "samma" bil som de övriga syskonen.
På så vis kan man också tjäna än mer pengar med "rätt" märke i fronten.
300.000kr lär nog tyvärr inte räcka långt i en lyxig version utav Up! med elmotor.

#3 • Uppdaterat: 2013-04-29 20:47
Peter E

Nu är det ju knappast VW.s *fel* att folk köper bilarna..*samma bil med olika pris* som du gör gällande Raphael.

Vill folk betala extra så får de väl göra det, det gäller ju inte bara bilar utan den företeelsen finns väl lite varstans i vår vardag.

#4 • Uppdaterat: 2013-04-29 22:59
Mistro

Dessutom så är det ju inte alltid nödvändigt för tillverkarna att faktiskt sälja några bilar.
Ibland tycks det räcka med buskapet att "man har något på gång" för att förmedla kunskap och på pappret och/eller sänka snittförbrukningen.
Man kan därför helt enkelt sätta i princip vilket pris som helst på bilar som inte är tänkta att bli "dussinmodeller"
Har man sedan otur att folk ändå vill köpa allt för många så kan man ju göra som med Lupo 3L och helt enkelt lägga ner tillverkningen!
Allt för bra bilar är nämligen inte bra för affärerna ...

#5 • Uppdaterat: 2013-04-30 08:54
Swemba

Den som tror att det är "samma bil" med olika prissättningar bör bemöda sig med en provkörning. Skillnaderna är stora, även bland de modeller som delar bottenplatta, vilket inte är så många som man kanske kan tro.
VAG har runt 30 olika bottenplattor för nuvarande modeller.

#6 • Uppdaterat: 2013-04-30 11:08
Gäst (ej verifierad)

@ Swemba:

Stora skillnader mellan Up, Mii och Citigo? Upplys gärna. Kaross? Jo lite och inredningen skiljer ju mellan bilarna. Men sen; styrning, hjulupphängningar, fjädring, växellåda.

Stora skillnader? Njaa...

Inget fel på bilarna men nog är de i princip likadana och man köper väl det märke som man gillar bäst.

#7 • Uppdaterat: 2013-04-30 13:08
Mistro

Utrustningsnivån och till synes små förändringar på karossen KAN göra en stor skillnad men jag vet inte hur mycket skillnad det är på dessa bilarna.
Om man kan få en "fullutrustad" Mii för samma pris som en Up! så blir nog valet för det flesta ganska givet så något mer genomtänkt är det hela nog.
Men nu handlar ju artiklen om en Up! med Audikostym och elmotor.
Lägg till än mer häftig utrustning/styling och vi hamnar långt ifrån en standard Up!/Mii/Citigo.

Vad Audi skall döpa sin version till blir ju också "spännande" ....Siffrorna är ju "slut" så man kanske gör en helt egen serie för att särskilja bilarna som andra tillverkare gör ibland.
Ett fyndigt namn vore kanske: Audi AAA ? ;)

#8 • Uppdaterat: 2013-04-30 16:26
larsbra

Det kan ju skilja mellan olika bilmodeller som bygger på samma plattform, men i fallet UP! så tillverkas i samma fabrik som Citigo och Mii. Se här ;
http://www.youtube.com/watch?v=iQx_Uxcx6jI
Det som gjorde att jag valde Citigo var att Skoda hade bättre tillvalspaket än VW och Seat, som passade mig bättre. T.ex för att få mörka rutor i VW var man tvungen att välja sänkt chassi och det ville inte jag ha.
Citigo HAR varvräknare....
mvh
Lars

#9 • Uppdaterat: 2013-05-02 10:24
Gäst (ej verifierad)

Nä just det Swemba: Inga stora skillnader.

#a • Uppdaterat: 2013-05-02 10:52
Swemba

Ber om ursäkt om jag var otydligt. Min kommentar var en replik på Raphaels påstånde om att VAG generellt säljer "samma bil" under olika namn. Så är det inte. Dock kan det vara så när det gäller UP. Det vet jag inget om. Det är inte heller unikt för VAG. Ta Toyota Aygo, t ex.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.