
Kameror kan ersätta sidospeglar på kommande elbilen – Audi berättar varför det blir en fördel.
I augusti är det premiär för Audis elbil e-tron. Vi har redan sett bilen som prototyp och det går redan att lägga en beställning på den. Nu berättar Audi att i det produktionsfärdiga utförandet går det att välja bort traditionella sidospeglar.
Backspegelhusen har istället små kameror vars bilder visas på OLED-skärmar som sitter integrerade mellan instrumentbrädan och dörren. Detta tillval, som kallas ”virtuella backspeglar”, motiverar Audi med att det bidrar till lägre luftmotstånd – och därmed bättre räckvidd.
Audi har testat bilen i en vindtunnel och kommit fram till att den har ett luftmotstånd på 0,28 cW, vilket ska vara ett av de lägsta i suvsegmentet.
E-tron påstås kunna rulla över 40 mil på en laddning, enligt den nya och tuffare körcykeln WLTP.
Diskutera: Vad tycker du om virtuella backspeglar?
Backspegelhusen har istället små kameror vars bilder visas på OLED-skärmar som sitter integrerade mellan instrumentbrädan och dörren. Detta tillval, som kallas ”virtuella backspeglar”, motiverar Audi med att det bidrar till lägre luftmotstånd – och därmed bättre räckvidd.
Audi har testat bilen i en vindtunnel och kommit fram till att den har ett luftmotstånd på 0,28 cW, vilket ska vara ett av de lägsta i suvsegmentet.
E-tron påstås kunna rulla över 40 mil på en laddning, enligt den nya och tuffare körcykeln WLTP.
Diskutera: Vad tycker du om virtuella backspeglar?

Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.