Nästa artikel
Audi e-tron en återvinnare
Nyheter

Audi e-tron en återvinnare

Publicerad 9 augusti 2018 (uppdaterad 18 september 2018)
Vid legendariska Pikes Peak brukar biltillverkare visa sina tekniska förmågor uppför berget. Audi gör tvärtom med sin elsuv som snart har premiär.
Inför att produktionsversionen av elbilen e-tron har sin premiär i höst har Audi demonstrerat dess förmåga att ta tillvara på rörelseenergi och på så sätt ladda batteriet. För att göra detta lät de prototyper av e-tron rulla nedför Pikes Peak, platsen i Klippiga bergen i USA där det vanligtvis bedrivs backtävlingar uppför.

Under den drygt tre mil långa nedförsbacken återladdades batteriet med nog energi för att elsuven skulle kunna ta sig tre mil till. Enligt Audi har e-tron prototype en räckvidd på över 40 mil enligt nya testmetoden WLTP, och under normal körning bidrar bromsenergiåtervinningen med 30 procent av bilens räckvidd.

Systemet för bromsåtervinning är konstruerat på sättet att vid inbromsningar i upp till 0,3 g är det bara bara bilens elmotorer som saktar ner bilen. Audi räknar med att 90 procent av alla inbromsningar som görs är av denna typ. Det går att bestämma i tre steg hur mycket bilen ska stanna av när man släpper gaspedalen. Bromsar föraren hårdare än 0,3 g används skivbromsarna, som tack vare ett nytt elektrohydrauliskt koncept ska ge blixtsnabb respons. Jämfört med ett vanligt bromssystem menar Audi att bromssträckan på så sätt kan kortas med upp till 20 procent. 

Produktionsversionen av Audi e-tron kommer att visas den 17 september i San Francisco, USA. 

Diskutera: Vad tycker du om Audi e-tron?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2018-08-09 16:00
L. Mäkinen

Jag tror inte jag har råd.

#2 • Uppdaterat: 2018-08-09 16:09
2TT2

"Under den drygt tre mil långa nedförsbacken återladdades batteriet med nog energi för att elsuven skulle kunna ta sig tre mil till."
Möjligen på slät väg knappas uppför backen igen om man inte har uppfunnit en evighetsmaskin.

#3 • Uppdaterat: 2018-08-09 18:07
systembolaget

Jag tror att det kommer att bli en framgång.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.