Bild
Nästa artikel

Audi A1 citycarver är snidad för stan

Nyheter

Tyska biltillverkaren släpper en något förhöjd version av sin minsting.

Även om den förmodligen mest kommer att karva trottoarkanter menar Audi att nya A1 citycarver passar för utflykter längs grusvägar och i ojämn terräng.

Bilen har fyra centimeter högre markfrigång än vanliga A1 Sportback, bland annat för att den har större hjul och annan fjädring. Andra saker som skiljer dem åt är att citycarver har annan design på grillen, aluminiumdetaljer och plast kring hjulhusen som ska föra tankarna till offroad-körning. 
 

Taket kan fås i en annan färg än resten av bilen, där man kan välja mellan nio lackfärger. 

Audi A1 citycarver kommer till europeiska bilhandlare under hösten och kan beställas nu.

Diskutera: Vad tycker du om Audi A1 citycarver?
​​​​​​

Kommentarer

#1
2019-08-12 11:38

Samma orange som Opel har. :)
Detta är väl ett sätt för Audi att göra en Q1 enkelt och möta nya konkurrenter som DS3 Crossback. Men var är batteriversionen?

#2
2019-08-12 12:06

Året färg är orange alltså.
Det är lustigt detta, lägg på 20-30000 på priset. Ren vinstmarginal för tillverkaren.. Och vad blir mervärdet för konsumenten?

#3
2019-08-12 12:08

Äntligen, var allt på tiden med ytterligare en VAG modell....

#4
2019-08-12 16:15

I mina ögon snygg design.
Antagligen svettig prislapp för storleken.
Frågan är om man skulle våga köpa en orange bil.

#5
2019-08-12 17:41

Det finns nio färger att välja på, alltså inte bara orange! Höjd markfrigång på enklaste sätt, monsterfälgar med eltejpsdäck och annan (hårdare?) fjädring. Audi är mest sport, inte komfort. Inget för mig...

#6
2019-08-12 18:52

40-talisten
Vart har du fått det från att det är monsterfälgar?
Läser man på Audis info så står det att det finns extratillbehörsdäck på upp till 18” fälgdiameter. Och ser man mer så finns valbart ställbart chassie.
Så det är nog en ypperlig bil till dig, du kan ju låta bli att välja till både monsterdäck och stenhård fjädring.
Sen hur man kan döpa en bil till Citycarver.
Frontside Carver är skidor för att åka pist med. Men man kanske skall åka slalom som värsta premiumbilsförare mellan körfälten i stadens myllrande trafik.....

#7
2019-08-12 20:22

Namnet får mig att tänka på en av de fulare motorcyklar som tillverkats, BMW Scarver (street carver).

#8
2019-08-12 21:12

Tycker prissättningen är ologisk, över 300 papp för en A1 Sportback eller denna nya förhöjda versionen... när A4 ligger inom räckhåll på samma 100 tkr lapp.. valet blir enkelt, lägg upp lite mer pengar och få en mycket vettigare bil.

#9
2019-08-12 21:37

A4 är så sjukt mycket tråkigare att titta på. Allt är inte frågan om praktiska saker.

#10
2019-08-12 22:05

Audi bilar är tråkiga att se på i mina ögon, än värre att äga i längden....

#11
2019-08-12 22:58

Skulle hellre välja denna före vanliga A1.
Vad gäller orange färg är det om ett år lika hett som pippigul bil...

#12
2019-08-12 23:14

Axa
Hade pippigul på 90 talet. Ofta folk trodde det var brevbäraren som kom.... Hellre gul än orange i mitt fall. Däremot gillar jag inte modellen för 300’ och dessutom är det hybrid för mig sedan 1 mån tillbaka.

#13
2019-08-13 01:43

Bo
Visst funkar pippigul och orange men i nästan samtliga fall handlar det då om sportbilar, tycker jag.
Vardagsbilar ser inte bra ut i udda färger. Ännu värre äldre bilar i udda färger där färgen med tiden bleknat.

#14
2019-08-13 09:44

Färg på en bil kan vara fult men fint på en annan.
Misstänker ändå att en orange är mer gångbar än pipgul i längden

Visst fans det en 850 T-gul som var extremt kvick.

Och man minns dom oranga och mossgröna Volvo 240 som syntes överallt kring 1975-77. Huga så hemskt.

#15
2019-08-13 10:00

Skrämmande att färgen är viktigare än själva bilen i sig och dess funktion!?

#16
2019-08-13 13:17

Jag håller med dig vargen men helt fel färg kan vara förödande vid försäljning om ett par år.
Och i min värld går funktion, praktikalitet, bränsleförbrukning och ekonomi först.

#17
2019-08-13 14:16

Nej och åter nej.

#18
2019-08-13 14:35

Ja, höjd markfrigång och 18” fälgar är definitivt ett måste för att ta sig fram i storstaden.

#19
2019-08-13 15:04

Snacka om flockbeteende, räcker det inte med VW T-Kross, eller VW Polo på styltor!

#20
2019-08-14 08:09

Snidad för staden, och tankarna skall gå till offroad... snacka om motsägelsefullt.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.