Bild
Nästa artikel
Aston Martin Rapide blir eldriven.
Aston Martin Rapide blir eldriven.

Aston Martin brädar Tesla

Nyheter

Aston Martins vd Andy Palmer meddelar att en eldriven Rapide med cirka 800 hk är väntas vara klar för produktion om två år.

– Om du vill fortsätta tillverka V12-motorer måste man göra något på andra sidan spektrat, sa Andy Palmer nyligen i ett uttalande under den exklusiva bilutställningen Pebble Beach Concours d’Elegance, enligt Automotive news.
 
Vidare ska han ha avslöjat de långt framskridna planerna på en helt eldriven version av lyxiga sportbilen Rapide. Bilen testat just nu i maskerat utförande på allmän väg och väntas nå produktion inom två år.
 
Priset blir över 1,8 miljoner kronor och Andy Palmer menade att förväntningar på en färdig elbil med cirka 800 hk, fyrhjulsdrift och en räckvidd på cirka 30 mil inte är helt obefogade.
 
Eldrivna Rapide ska även enligt uppgift bana väg för kommande fyradörrars crossovern DBX, som tidigare omtalats som den första helt elektriska samt fyrhjulsdrivna modellen från Aston Martin.
 
Aston Martin menar att deras elbilar kommer skilja sig väsentligt från dem från Tesla. Och så här uttalade han sig om den amerikanska biltillverkarens Ludicrous mode som möjliggör en acceleration 0–100 km/tim på 2,8 s:
 
– Jag tror faktumet att du kan köra ett par varv på en racerbana eller runt nordslingan (på kända racerbanan Nürnbergring) är mer intressant än att köra 500 meter i Ludicrous mode.
 
Diskutera: Vad tycker du om Aston Martins elbilssatsning?

Kommentarer

#1
2015-08-19 11:15

Jag har undrat lite över det här med tillverkarnas sammansättning av sina bilparker.
Vad jag förstått så ser man bara till det genomsnittliga avgasutsläppet per bilmodell - inte till fördelningen bland antalet sålda bilar.
Vad jag menar är, att om tillverkaren säljer mycket av en modell med höga emissioner så räcker det med att man har typ en elmodell som man sålt bara en av för att uppväga.
Har jag rätt?

#2
2015-08-19 11:19

@RoyJ, ja du har rätt. Det är därför premiummärkena gnäller. Deras toppmodeller drar upp snittet oproportionerligt mycket.

#3
2015-08-19 11:42

Tror också att du har rätt Roy och personligen tycker jag detta är helt fel. Det som är intressant är ju snarare den genomsnittliga utsläppsnivån för alla tillverkade bilar inom ett bilmärke.

#4
2015-08-19 17:55

Biltillverkare i Europa lanserar den ena efter den andra bilen med bara fler hästkrafter vilket tydligen säljer vardagsbilarna som skall masa sig fram i köerna där där förarna drömmer sig bort till den tiden när det var fri fart på Autobahn och inga köer. Andra biltillverkare försöker hamna överst i listan av bilar med låga utsläpp vilket kanske inte går hem hos alla bilköpare tyvär. Här under ser man bilars vikt och utsläpp hos olika biltillverkares bilar.
http://www.eea.europa.eu/highlights/most-carmakers-must-further-improve

#5
2015-08-19 18:02

@Previa
De europeiska tillverka släpper ut bilar fast inom olika segment. Det handlar nog mer om att ha något som tilltalar varje kund istället för att bara inrikta sig mot en eller några få grupper.
De flesta tillverkarna i Europa som t.ex. Audi och BMW har ju riktigt roliga miljöbilar med både El och Gas men finns även representerade inom "mest HK under huven vinner" kategorin.

#6
2015-08-20 08:13

Gamla sanningar ställs på sin ända nu när prestande elbilarna blir vanligare. Som Tesla säger, man behöver inte göra avkall på prestanda för att tjäna in annat. Vill man köra snålt, ja gör det. Men effekten finns där ändå. Sen att som AM referera till att de ska göra en bil som är snabb på bana är nästan skrattretande. För det första procentuelt hur många kör sin bil på någon bana? Och hur många AM ägare av det? Banbilar på bana.
Var nyttjar du effekt dagligen? Jo vid rödljuset eller vid omkörningar. Sen kommer denna bli, ifall den blir verklighet, kosta som 2st P85D. ModelX kommer bli beställningsbar inom nån månad.

#7
2015-08-23 11:32

Alla här har fel, det är den genomsnittliga utsläppsnivån ifrån de fordon som till vardags körs som är det viktiga. Om Zlatan har en bil med höga utsläppsvärden som körs 1 gång/år så påverkar detta inte miljön så mycket. Men när alla väljer fel fordon som de kör med till vardags så blir det värre. Därför ogillar jag SUV eller andra onödiga fordon som egentligen bara ökar utsläppen utan att tillföra något. Även fyrhjulsdrift är mode och används kanske 0,1% av tiden men bidrar med ökade utsläpp med 100% av tiden man använder fordonet. Visst, ännu kanske viss frihet kan bestå och folk kan köpa i princip vilken bil de vill, men i framtiden om klimatet blir ännu sämre så kommer vi nog tvingas att köpa rätt modeller av fordon med de lägsta utsläppsnivåerna. Egentligen borde vi inte tillåta tillverkning av fordon över en viss utsläppsnivå, för att successivt sänka utsläppsnivåerna. Vad hjälper de att ett fåtal väljer bilar med låga utsläppsnivåer när sedan många andra struntar i miljön och väljer att betala skatt för att skita ner luften onödigt mycket med sina stora SUV's. Visst, Aston Martins elbilssatsning är bra.. men vi borde få fler modeller som kan köpas av vanliga familjer mm med normal inkomst nivå. Själv skulle jag kunna tänka mig en Toyota Avensis hybrid. (om den bara fanns att köpa!?).

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.