Bild
Nästa artikel

Alpine A110 – pris och specifikationer

Nyheter

Nu får vi veta mer om pånyttfödda bilmärket och sportbilen.

Alpine A110 väger 1080 kilo och drivs av en 1,8 liters turbomotor som levererar 252 hästkrafter. Från noll till hundra kilometer i timmen går på 4,5 sekunder och toppfarten är 250 kilometer i timmen. Bilen är 4,178 meter lång, 1,798 meter bred och 1,252 meter hög. Motorn är placerad framför bakaxeln och kraften skickas genom en sjuväxlad låda från Getrag.

Originalbilen som A110 tar sin inspiration från lanserades 1955, därför ska det logiskt nog också tillverkas 1955 exemplar initialt, leveransklara i slutet av detta år. Bilarna byggs i Renaults regi på fabriken i Dieppe. Priset är 58.500 euro, motsvarande drygt 560.000 svenska kronor.
 
Diskutera: Vad tycker du om Alpine A110?

Kommentarer

#1
2017-03-08 13:19

Den nya ser inte alls dum ut men får jag välja så tar jag den äldre.

#2
2017-03-08 13:28

Ja det är ju verkligen lite utveckling inte minst på motorsidan med den från början lite uppskrämda CV4-motorn som då var placerad bakom bakaxeln.
Hacken, de äldre lär ha haft jobbiga vägegenskaper med kraftig överstyrning.

#3
2017-03-08 13:30

Om man bara ska gå på utseendet så är den här klart snyggast jämfört med de enda? konkurrenterna, Lotus Elise, Cayman och 4C. Riktigt riktigt läcker!

Hur den är i övrigt vet vi inte men Renault har ju en erkänt lång tradition att bygga oerhört kompetenta "busbilar" och det finns väl inga skäl att tro att den här ska vara ett undantag.

#4
2017-03-08 14:17

Renault har en lång tradition av franska sportbilar att bevara, tiden får visa om nya A110 blir en klassiker som de tidigare eller om det blev mer att vilja men inte kunna. Men onekligen så har den en lyckat design!

#5
2017-03-08 15:30

Mycket läcker!
Det visar bara att gammal design funkar, det finns ju fler läckra retrosportbilar, t.ex. GT40.

#6
2017-03-08 22:15

-

#6
2017-03-08 22:14

Porsche 718 Cayman (300 hk) börjar på 521 000 kronor. Det vill nog mycket till om en Renault ska konkurrera ut den. Knappast på en svensk marknad i alla fall. Fin bil dock.

#7
2017-03-08 22:23

Ja Audi, det gick ju inte på 50-talet heller då Alpine hade en CV4 motor och Porsche en från VW.
Konceptet var ju annars väldigt lika, men nu när vi har facit ser vi vem som lyckades.
Att Alpine nu kommer tillbaka ändrar ju inget.

#8
2017-03-09 10:11

saabnisse jag tror med att köregenskaperna i den nya är avsevärt bättre men när det gäller designen gillar jag den gamla mer men jag är ju också lite mossig.

#9
2017-03-09 10:37

Nja... Elhandbroms känns så B. Tubro i sportbil är inte kul.

#10
2017-03-09 12:19

Nej partikel Tubro i en sportbil kanske inte är så kul, men jag känner inte honom så jag vet inte. Är det nån kompis?
Och elhandbroms tycker jag inte hör hemma här, men jag tror det är bra om de håller fast vid en rund ratt.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.