Nästa artikel
75 miljoner till supermiljöbilspremien
Nyheter

75 miljoner till supermiljöbilspremien

Publicerad 26 augusti 2014 (uppdaterad 26 augusti 2014)
Under ett gemensamt valmöte lovade allianspartierna att satsa mer på miljöbilar.

Supermiljöbilspremien tog slut snabbare än väntat. Samtidigt ökar det politiska trycket för miljöbilssatsningar. På ett möte i går lovade allianspartierna att satsa mer på miljöbilarna. Första steget är att utöka supermiljöbilspremien.
 
– Den här premien är omåttligt populär, den tog slut på ett halvår. Därför fyller vi nu på med 75 miljoner för innevarande år, 2014. Sedan får vi återkomma till hur framtiden ser ut, säger C-ledaren Annie Lööf.
 
I alliansens gemensamma valmanifest
står det nu bland annat att de ska införa ett bonus/malussystem där miljöbilsköp ska belönas och bilar med dålig miljöprestanda får stå för kostnaderna, 10 000 nya laddstolpar ska byggas och supermiljöbilspremien ska förlängas fram till 2017. Supermiljöbilspremien ska dessutom utökas så att premien för rena elbilar blir 55 000 kronor från och med årsskiftet.
 
– Det innebär en bonus vid inköpstillfället för en klimatsmart bil och en avgift tas ut för bilar som inte är lika klimatvänliga, säger Annie Lööf.
 
Diskutera: Är detta en bra satsning?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2014-08-26 08:00
Pi

Jag kan hålla med en annan debattör här som framfört tveksamheter mot dessa "bonusar" eftersom dom kan innebära att en stor del av pengen istället hamnar i fickan hos resp bilföretag. Det gäller nog att bl a våra biltidningar gör jämförelser av priserna på dessa fordon med t ex Norge som har dessa fordon helt skattebefriade så tar man dom norska priserna och lägger på vår moms så bör ju det svenska osubventionerade priset inte diffa speciellt mycket. För man kan ju misstänka att man även i Norge tagit lite höjd i bilpriserna eftersom konsumenten slipper alla skatter... Subventioner är alltid luriga - t ex dessa ROT-avdrag som bl a fått till följd att hantverkarna höjt sin timdebitering och den vägen tar en hel del av det som var tänkt att komma konsumenterna tillgodo.

#2 • Uppdaterat: 2014-08-26 08:39
PREVIA

15 % av bilarna som köptes med supermiljöbilspremien hamnade i Holland, vilket kanske inte är värre än att staten lånar pengar till Svenskar som använder rotavdraget för arbeten på sina sommarställen utomlands vilket även det kan ifrågasättas. Viktigast verkar vara att pengarna går åt.

#3 • Uppdaterat: 2014-08-26 11:36
Havsfidran

Det räcker till 1875 stycken elbilar.

#4 • Uppdaterat: 2014-08-26 17:14
Ulf

Annie Lööf sade på presskonferensen att hon vill åka hem till Småland med elbil (som hon inte har, hon kör V50).
Från Stockholm till Värnamo är det 392 km.
Anta att hon köper en Nissan Leaf för 312 990 kronor med snabbladdare men med subventioner avdragna.

Körsträckan med fulladdat batteri är 200 km om man inte använder AC eller värme.
Så just nu kan hon komma till Linköping med lite tur.
På vintern får hon nöja sig med Norrköping.
Hon stannar alltså på Max i Norrköping eller på McDonalds i Tornby, Linköping.
De har redan laddstolpar utan statliga subventioner.
Där laddar hon under 8 timmar eller under 4 timmar om hon hittar en snabbladdare.
Körtiden enligt Google Maps är 4 timmar. Med tillägg för 1 eller 2 laddningar blir det inte mycket kvar av en helg.
Hon ger inte direkt ett kunnigt intryck, eller är det ironi?
SJ kanske är ett bättre alternativ.

#5 • Uppdaterat: 2014-08-26 21:27
Havsfidran

Ser nu på automotorsport.se att det verkar som att man ska få 55000 kr i premie för att köpa en elbil. Då räcker 75 miljoner till 1363 stycken elbilar.

#6 • Uppdaterat: 2014-08-27 15:41
enanders

@Ulf. Tror du som mig att rena elbilar (utan förbränningsmotor) inte kommer att lyckas? Bättre att satsa på hybrider som går på förnyelsebart bränsle.

#7 • Uppdaterat: 2014-08-28 13:44
Ulf

Ja "enanders" med nuvarande batterier saknas batteribilar förutsättningar.
Det tycker även Toyota som avvaktar.
Vi kan ju hoppas på att utveckling sker, men i väntan på bättre batterier borde även subventionerna vänta.
Sluta slänga skattepengar på populism.
Det finns ju en risk att det blir ett nytt E85 fiasko.

#8 • Uppdaterat: 2014-08-28 19:16
Havsfidran

Är det inte bättre att man försöker få bort lite gamla bilar i första hand? Ge alla som skrotar en bil av årsmodell 1994 eller äldre 20.000 kr som morot. Man kanske fortfarande bara kommer ha råd med en gammal bil för just De 20.000 kronorna. Men då har det iallafall försvunnit några stycken gamla.

#9 • Uppdaterat: 2014-10-26 01:33
PontusBC

Nu finns det ju elbilar som går 500 km på en laddning så räckvidden blir mindre och mindre problem. Dessutom går den bilen jag provade väldigt bra så det känns som utvecklingen rör på sig. Tycker man borde höja premien mer för rena elbilar och försöka stoppa fusket samtidigt. Nu kan hon ju åka hela sträckan på en laddning och slippa ta tåget som bara går på tid en gång i månaden.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.