Nästa artikel
4. Ford Ka - ungdomlig design
Nyheter

4. Ford Ka - ungdomlig design

Publicerad 2 april 2009 (uppdaterad 22 oktober 2014)
Vi närmar oss de främsta placeringarna på Tommy Wahlströms miljöbilslista. På nummer fyra finner vi Ford Ka - som bjuder på ungdomlig design.
Ford Ka 1,2 Titanium


Ford Ka delar till stor del konstruktionen med och byggs också vid samma fabrik som Fiat 500. Köregenskaperna är väldigt bra. Såväl på isbana som i verklig trafik går Ka tryggt och säkert även i höga farter. Antisladdsystemet (standard) fungerar utmärkt. På landsväg känns fjädringen bättre avstämd än i Fiat 500. Ka är bättre på att svälja ojämnheter i vägbanan.   
    
Motorn känns däremot tröttare än i 500:an, vilket är märkligt eftersom det handlar om samma maskin. Att ta sig in bakom framstolarna kräver smidighet och god fysisk form. På längre turer plågas passagerarna av ett dånande oljud från däcken.  

Ratten är förskjuten åt vänster. Det medförde att flera testförare drabbades av känningar i ryggen efter längre körpass. I stadstrafik lider Ka av dålig sikt snett bakåt.  
    
Bagageutrymmet är tillräckligt stort för de flestas behov men luckan går bara att öppna utifrån med nyckel. Säkerheten håller hög klass. Rappa köregenskaper, fin styrning, rimligt pris och poppig design fick flera av våra testförare att falla för Ka.

Relaterade bildspel

FAKTA/ Ford Ka 1,2 Titanium

Modell: 4-sitsig 3-dörrars halvkombi.
Pris: Från 97 000 kr. Testbilen ca 133 500 kr.
Längd/bredd/höjd, cm: 362/166/151. Tjänstevikt, kg: 940. Släpvagnsvikt,
kg: 0. Bagagevolym, liter: 222.
Motor: 4-cyl, 1 242 cm3, 69 hk vid 5
500 v/min. 102 Nm från 3 000 v/min. Kraftöverföring: Framhjulsdrift.
Femväxlad manuell växellåda. Antisladdsystem standard.
Prestanda:
Acc 0 - 100 km/tim 13,1 s. Toppfart 159 km/tim.  Förbrukning, blandad
körning: 5,1 l/100 km, 119 g CO2/km.
Krockprov Euro-NCAP: 4.

Säkerhetsutrustning: Antisladd, 6 krockkuddar.
Rostskyddsbetyg i ViB: 2

Testvinnaren bäst på smått och gott

1. Japanska Suzuki kan småbilar. Efter ett misslyckat försök i mellanklassen (med Kizashi) lanserar märket ännu en småbil vid sidan av Swift. Inom kort kommer också lilla Ignis tillbaka i storleken under Swift. Småbilsrutinen ger resultat och Baleno erbjuder det bästa totalpaketet av testtrion. Framför allt imponerar baksätet och långfärdskomforten som gör att flera kunder kan välja en mindre och billigare bil än de annars tänkt sig. Den enda stora plumpen i protokollet är säkerheten. Autobroms är bara tillval och Baleno fick inte full pott i Euro NCAP:s krockprov. Det gör att Baleno inte är den allra bästa småbilen på marknaden, men väl bland de bättre i sitt segment – och detta till ett fördelaktigt pris.

2. För två personer har Seat mycket att erbjuda. Ibiza är förarens favorit med hög körkänsla. De bakre regionerna är trängre och modern säkerhetsutrustning saknas. Det gör att Ibiza blir tvåa i det här gänget.

3. Rymliga Honda har en klassunik egenskap genom sina stora innermått och flexibla lastmöjligheter. Säkerhetsnivån är på topp, men tyvärr är varken komfort eller upplevelse speciellt imponerande. Med högst prislapp blir Jazz trea.
 

Kommentar av Marianne Sterner, testförare:
Roligast att köra är Seat, trots svagaste motorn. Men den saknar en del säkerhetsutrustning som jag tycker ska finnas i en ny bil. Mest praktisk är Honda som tyvärr förlorar på sin trista, högvarviga motor och höga bullernivå. Återstår Suzuki som ser tuff ut, är rejält utrustad (bland annat med en kul färddator), går ganska tyst  och har en trevlig motor. Jag får väl överse med att den känns lite billig här och där.

Kommentar av Nils Svärd, testledare:
Egentligen älskar jag Honda Jazz. Klurig ingenjörslusta för att förbättra vardagen med smarta lösningar uppskattas. Men
vart tog bilen vägen? Ibiza är en trivsam vägkamrat – för den som sitter bakom ratten. Min favorit är Baleno. En charmig typ med låg vikt, temperamentsfull motor och finfina utrymmen. Inte perfekt, men tillräckligt bra på det mesta.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2009-04-02 13:52
Karl (ej verifierad)

Åtminstone på förra generationens Ka var det ganska lätt att ordna så att bakluckan kan öppnas elektroniskt från förarplatsen. En guide till hur man gör finns på http://www.kaklub.co.uk/

#2 • Uppdaterat: 2009-04-02 17:12
Roy (ej verifierad)

...och vi som fått tidningen har förstås sett hela listan - och den tänker jag inte avslöja här, men jag har inga invändningar mot valet.

#3 • Uppdaterat: 2009-04-02 20:32
Elan (ej verifierad)

Ja, men som andra påpekat: för samma pengar får du en fräsch 2-3 år gammal SAAB 9.5 ecofuel. Jag vet vad jag väljer!

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.