Bild
Nästa artikel

215 miljoner till miljöbilar

Nyheter

Regeringen har fattat beslut om att anslå 215 miljoner kronor till supermiljöbilspremier för 2015.

I augusti var målet på 5 000 sålda supermiljöbilar nått och de budgeterade pengarna för premien slut. Nu har regeringen fattat beslut om att anslå ytterligare 215 miljoner kronor så att premien gäller även under 2015. De som köpt en supermiljöbil under 2014 men inte fått premien omfattas också av anslaget.
 
– Vi kommer omgående att starta upp processen med att handlägga ärendena. Vi har ett par månaders eftersläpning att arbeta in men förhoppningsvis kommer vi att vara i fas under våren, säger Eva Lexon, enhetschef på skatte- och avgiftsavdelningen på Transportstyrelsen.

Diskutera: Vad tycker du om supermiljöbilspremien?

Kommentarer

#1
2014-12-23 09:44

Detta är ett bra initiativ. Det sporrar till att köpa miljöbilar.

#2
2014-12-23 10:16

Borde man inte döpa om begreppet Miljöbil till Klimatbil, eftersom miljön är totalt ointressant i dagens debatt? Eller rättare sagt kanske vi ska kalla dem Co2-bilar, eftersom Klimatet bevisligen inte påverkas nämnvärt av antropogen Co2.

#3
2014-12-23 14:43

Regeringen? Det var väl en del av alliansens budget som de fick på halsen?

#4
2014-12-23 22:09

Ok med subventioner. Men vi måste ha klart för oss att el inte är en energikälla. Endast ett sätt att distribuera energi.
Elbilen är ren där den körs, men det finns en risk att den körs på till exempel kolkraft.

#5
2014-12-24 12:10

De kan spara in de där pengarna, dra tillbaka subventionen. Det kommer hjälper knappast miljön alls. Folk köper SUV och fyrhjulsdrift så det står härliga till nu. Alla eventuella miljövinster uteblir. Om någon säger, det finns hybrid och elbilar...ja, det finns det. Men vart kommer energin ifrån? Så länge vi inte kan producera energi till 100% som inte förstör miljön så kommer vi ingenstans. Bara för att spä på det ytterligare, när väl biltillverkarna klarar av att bygga en elbil likt Tesla tänker de i nästa steg att skapa en SUV vilket rimmar otroligt bra om man har ett fordon som går på el (OBS ironin). Nä, det måste tänkas om rejält om vi skall slippa en miljökatastrof. Bara en sådan sak att plötsligt måste alla köra omkring i ett fordon som har 7 platser när de i praktiken nästan aldrig används. Har någon sett en 7-sitsig bil full. Jag har hållit utkik i ett år nu för att se någon som är full med folk där alla 7 platserna används, och ingen har jag sett (Detta i Örestads regionen). Onödiga attribut och trender som väldigt negativt påverkar miljön är vad vi ser nu.

#6
2014-12-29 10:15

Folk får sköta sin privata konsumtion själva! Varför ska vi skattebetalare subventionera? Höj skatten för icke-miljövänliga bilar istället, dvs de flesta.

#7
2014-12-30 10:00

Swemba har naturligtvis rätt. Några dikobolt (Co2) utsläpp påverkar inte klimatet. Släpps inte heller ut något alls från bilarna.

#8
2015-01-04 18:04

Ett enormt och helt felriktat slöseri med skattepengar!
Miljöbilar liksom alla andra bilar genererar stora mängder CO2 då de tillverkas. Varför subventionera köp av en sådan då den gamla inbytesbilen ändå rullar vidare i kanske 10-15 år till? Kräv skrotning av den gamla om det skall uppstå en miljövinst. Dessutom, hur påverkar tillverkningen av batterierna miljön, och hur ofta måste de bytas?
Om målet nu är att alla skall köra supermiljöbilar i Sverige, så kvarstår den STORA frågan - hur mycket kan det påverka jordens klimat? Nyligen lovade kineserna att de kommer att ÖKA sina utsläpp kraftigt i ytterligare 15 år. Vi måste förmodligen vara ganska korkade om vi tror att vi i lilleputtlandet Sverige på det här sättet kan rädda klimatet!! Jag är övertygad om att det skulle det vara mycket, mycket bättre om pengarna istället investerades i uppgradering, utbyggnad och underhåll av våra vägar.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.