Europas motorcyklister har kämpat för frågan i 20 år. Nu har kampen gett resultat. Standarden på vägräcken ska förbättras för att minska skador och dödsfall bland motorcyklister.
- Det är ett bra beslut men det betyder inte att alla vägräcken blir mc-vänliga i framtiden eller förses med skydd för motorcyklister. Den så kallade mc-vänligheten blir en möjlighet för räckestillverkarna, inte ett tvång. När det gäller åtgärder på vägarna är det fortfarande väghållaren som avgör var detta ska ske. I den här frågan måste SMC och Vägverket ta fram riktlinjer för särskilt viktiga platser, till exempel i ytterkurvor, kurvor som nyper och kurvor med oväntad utgång, säger Anders Håkansson, räckesexpert vid Vägverket.
Förra veckan togs beslutet som Europas motorcyklister längtat efter. Medlemsländerna i CEN, the European Committee for Standardization, beslutade att standarden på vägräcken ska förbättras - och räckestillverkarna måste ta hänsyn till motorcyklisterna.
FEMA, Federation of European Motorcyclists Associations, har kämpat med frågan i 20 år och når nu en milstolpe. Nu ske en europeisk standard för vägräckena utvecklas, med målet att minska krockvåldet för motorcyklister.
Förra veckan togs beslutet som Europas motorcyklister längtat efter. Medlemsländerna i CEN, the European Committee for Standardization, beslutade att standarden på vägräcken ska förbättras - och räckestillverkarna måste ta hänsyn till motorcyklisterna.
FEMA, Federation of European Motorcyclists Associations, har kämpat med frågan i 20 år och når nu en milstolpe. Nu ske en europeisk standard för vägräckena utvecklas, med målet att minska krockvåldet för motorcyklister.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.