Bild
Nästa artikel
10 viktigaste teknikerna i nya bilar

10 viktigaste teknikerna i nya bilar

Nyheter

Brittiska bilsäkerhetsorganisationen Thatcham Research har listat de mest betydelsefulla tekniska innovationerna som gjorts på sistone.

Det är på uppdrag av brittiska konsumenttidskriften What Car? som Thatcham Research tagit fram tio nominerade till priset Technology Award. Urvalet består av de mest intressanta framtidsteknikerna i nya bilmodeller.

Vinnaren avslöjas i mitten av januari 2020 och här är de som har chans att vinna:

 

10 viktigaste teknikerna i nya bilar

BMW:s "svarta låda"

Integrerade kameror i bland annat 3-serien, 7-serien, 8-serien samt suvarna X5, X6 och X7 spelar in rörligt material från olika vinklar. Vid händelse av en olycka spelas 20 sekunder före och efter incidenten in och sparas automatiskt som bevismaterial. 
– Dashcams är mycket populära bland förare och försäkringsbolag som bevis vid kollisioner. Denna trendsättande teknik från BMW gör det möjligt för förare att motbevisa falska påståenden, säger Matthew Avery, forskningschef på Thatcham Research, som också tror att fordonsinformations kommer att bli allt viktigare i takt med att automatiserad körning införs. 

 

 

10 viktigaste teknikerna i nya bilar

Hyundais centrerade krockkudde

Airbagen som löses ut från mittkonsolen mellan föraren och framsätespassagerare vid sidokrock reducerar risken för huvudskador som orsakas av att kroppen kastas i sidled. Tekniken finns bland annat i Kona, Santa Fe och Nexo.  
Enligt Thatcham Research orsakas 20 procent av de dödsolyckorna eller de med allvarliga skador av krocken mellan förare och passagerare i framsätet och de kallar innovationen för ett stort steg inom passiv krocksäkerhet.    

 

10 viktigaste teknikerna i nya bilar

Mazdas förarövervakning

I Mazda3 och CX-30 används infraröd kamera tillsammans med LED-teknik för att följa förarens ögonrörelser, blinkningar och ansiktsuttryck och på så sätt avgöra om personen bakom ratten är alert och håller blicken på vägen. 
– Vi tror att DMS (Driver Monitoring System) är nästa stora grej inom säkerhet. Att Mazda gör denna nya teknik tillgänglig på ett prisvärt fordon är berömvärt, summerar Matthew Avery. 

 

 

10 viktigaste teknikerna i nya bilar

Mercedes ruttbaserade hastighetsanpassning

I A-klass och många av dess Mercedessyskon använder sig den adaptiva farthållaren av kartdata för att automatiskt sänka fordonets hastighet när man närmar sig kurvor, rondeller eller korsningar. Tekniken beskrivs som ett steg framåt i assisterad körning. 

 

 

10 viktigaste teknikerna i nya bilar

Porsches 800-volts-arkitektur 

Elbilen Taycan har ett elsystem med dubbelt så hög spänningsnivå än i andra elbilar. Det betyder snabbare laddning, bättre acceleration och svalare driftstemperaturer. 
– Batteritekniken har varit ett hinder för den breda användningen av elfordon. Porsches innovation kommer att förbättra användbarheten och hjälpa till att övervinna fler människor till fördelarna med elbilar, säger Matthew Avery.

 

 

10 viktigaste teknikerna i nya bilar

Range Rovers videobackspegel

I nya Evoque sitter en bakåtriktadkamera i fenan på taket, vars bild kan visas i innerbackspegeln, istället för den vanliga spegelbilden.
I en värld av alltfler högbyggda suvar, vars konstruktion innebär begränsad visuell överblick tycker juryn att det är bra att biltillverkaren använder sig av sätt att uppnå bättre runtom-sikt.  

 

 

10 viktigaste teknikerna i nya bilar

Subarus förarövervakning

Precis som Mazda har även Subaru ett system som håller koll på förarens vakenhet. Med hjälp av kamera kan bilen upptäcka om blicken vandrar iväg eller om den bakom ratten håller på att somna och skicka ut en varning. 
– Detta hjälpsamma system håller inte bara dig uppmärksam under långa resor utan kan också identifiera enskilda förare och förinställa komfortsystem därefter och skapa en mer sömlös integration av föraren i fordonets arbetsmiljö. Bilen känner dig i princip som en individ och är redo för dig när du kommer in, säger Matthew Avery.

 

 

10 viktigaste teknikerna i nya bilar

Volkswagens V2X-kommunikation

Åttonde generationen av Golf utbyter väginformation med alla uppkopplade fordon inom 800 meter, oavsett bilmärke. Bilen kan också ta emot information i realtid från trafikljus. Juryn kallar Volkswagens innovation ett steg i att demokratisera bil-till-bil-system och hjälpa till att sprida uppgifter om rådande trafiksituation och eventuella faror. 

 

 

10 viktigaste teknikerna i nya bilar

Volkswagens nödhjälpsfunktion

På motorvägskryssaren Arteon finns ett system som på ett säkert sätt kan stanna bilen om föraren förlorar medvetandet. Det görs med hjälp av adaptiv farthållare, parkeringshjälp och filhållningsassistent. Innan bilen vidtar åtgärder försöker den väcka föraren med pulserande inbromsningar, rattrörelser och varningsljud. Även här anser juryn att tekniken är viktig för framtidens självkörande bilar.  

 

 

10 viktigaste teknikerna i nya bilar

Volvos Androidbaserade infotainmentsystem

Elbilen XC40 Recharge kommer att ha Googles gränssnitt Android i sitt infotainmentsystem. Googletjänster som Maps, och Assistant är inbyggt och möjlighet finns att ladda ner fler appar, samtidigt som uppkopplingen håller mjukvaran uppdaterad. 
– De stora IT- och teknikföretagen gör betydande intåg i bilvärlden. Den här tekniken gör att din bil kan uppdateras "Over the Air", precis som din mobiltelefon, med programuppdateringar, korrigeringar och nya funktioner. Det banar också vägen för större funktionalitet inom röststyrning, som när den introduceras effektivt kommer att minska förarens beroende av potentiellt distraherande pekskärmar och kontroller, säger Matthew Avery på Thatcham Research.

Diskutera: Vilken teknik tror du kommer att bli mest betydelsefull i nya bilar?

Taggar: Nyheter

Kommentarer

#1
2019-12-09 14:20

Varför peka ut just dessa när andra haft det samma?

#2
2019-12-09 14:30

Dashcam borde vara standard i alla bilar. Jag har en högupplöst dashcam i varje bil. Jag funderar på att sätta en även riktad bakåt.

#3
2019-12-09 14:40

Håller med om att Dashcam borde vara standard i alla bilar.

#4
2019-12-09 16:21

Ja dashcam är viktigt, det gillas!

Men gillar också Volvos infotainment system med Android. Tycker alla bilar borde ha liknande inbyggt istället för nåt egen skit från tillverkaren som man inte kan göra så mycket med. Är inte heller så smidigt med Android auto där man måste koppla in mobilen varje gång. Har man som jag, något glapp kontakt på mobilen så räcker ett gupp för att de ska tappa kontakten och navigering eller spotify avbryts.

#5
2019-12-09 16:36

Dashcam en helt onödig pryl jag har kört bil i 60 år och rejält långt och aldrig haft behov av en dashcam .

#6
2019-12-09 16:57

Förarövervakning vad är det för trams.
Flertalet lär väl ändå fortsätta körningen tills dom bedömer det nödvändigt för paus.

Och video backspegel vad är det för skit.
Dålig förvrängd bild typ rav4 stuk som ändå är dyngig utan sikt och ingen spolfunktion som skoda har på backkameran.

Automatisk Hastighets anpassning.
Är det också skit?
Stängs antagligen av då den förmodligen bara är irriterande för vi vanliga bilförare.
Kartbolagsmissar och missade skyltar etc och vipps kör du för fort eller för sakta.

#7
2019-12-09 17:23

Håller helt med dashcam gillarna, känns som om det är ett måste i dagens trafik, intelligentes , jag har en kamera där bak också, jag är så störd på alla dessa "sniffare".

#8
2019-12-09 17:36

Härligt, högbyggd SUV har kameror för att visa sikten bakåt.. och vi andra i vanliga bilar skall tydligen inte ha någon sikt alls?. Man får kasta in handduken och köpa SUV verkar det som!?

#9
2019-12-09 17:50

systembolaget: Tummen upp på det!

Styggavargen: Förlåt för "Bromsa", råkade av misstag klicka där.

#10
2019-12-09 18:00

bengt39: Du har säkert aldrig haft behövt säkerhetsbälte heller. Ens bromsar? Du verkar inte förstå: I dagens speedade samhälle behöver man - om en situation inträffar - kunna bevisa sin oskuld. Inte minst av kostnadsskäl. Det är liksom inte 1950-talet längre.

#11
2019-12-09 19:05

MSO, har du bara äta surisar i dag?

#12
2019-12-09 19:06

Jag förstår inte helt poängen med dashcam. Visst, vid en del olyckor så kan det behövas men i många andra helt onödigt tänker jag mig.
Krockar man med framförvarande motsvarande kökrock hoppas jag ingen dashcam i världen friar en...

#13
2019-12-09 20:47

Nån som minns när en bil bara var en bil...?

#14
2019-12-09 20:47

Nån som minns när en bil bara var en bil...?

#15
2019-12-10 07:01

"Over the Air" uppdateringar ... dvs "buggfixar" i en aldrig sinande ström, nej tack!

#16
2019-12-10 08:47

Stonebreaker: Eller möjligheten till att få helt nya funktioner i sin bil som inte fanns när man köpte den. Att bilen blir säkrare och säkrare över tid som programvaran utvecklas eller lagar öppnar upp för det. Man får se saker positivt med....

#17
2019-12-10 21:55

Mazdas och Subarus förarövervakning, vad är nytt med det? Har jag i min 10 år gamla XC60.

#18
2019-12-11 07:55

Uffeeh,
Har inte Volvon bara ett system för irrationella rattrörelser?

#19
2019-12-11 11:46

Gillar helt klart Volkswagens nödhjälpsfunktion som på ett så säkert sätt som möjligt kan stanna bilen längs vägkanten om föraren somnar eller av annan orsak förlorar medvetandet.

#20
2019-12-11 12:45

Masa: Bara det att andra redan har det sen tidigare....
Många av dessa lösningar som redan finns hos andra så man kliar sig lite i huvudet här....

#21
2019-12-11 16:37

Utrustning som jag uppskattar är backkamera och navigation. Det har jag mycket nytta av. När den nyaste elektroniken ska bedömas så säger jag bara: NEJ TACK. Elektroniknissarna har alldeles för fritt spelrum. Aldrig att man analyserar färdigt nyttan kontra de framtida negativa effekterna av utrustningen. Det finns inte tid till. Priset rusar i höjden, problematiken ökar och koncentrationen på trafiken minskar. Dessutom blir framtida kostnader för de kommande ägarna oöverskådliga. Förr behövde man ha all koncentration på körning och trafik. Det var faktiskt rätt bra.

#22
2019-12-12 15:57

Känns som att bil till bil-kommunikationen skulle vara ett krav för att få köra med någon slags självkörande funktion, kan bilarna snacka med varandra och hjälpa till att upptäcka problem så skulle dom systemen rätt så enkelt bli väldigt mycket säkrare.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.