Bild
Nästa artikel
1 av 6 ser suddigt framför motorhuven

1 av 6 ser suddigt framför motorhuven

Nyheter

Årets synbesiktning visar att uppskattningsvis en miljon förare kör omkring med vad som klassas som trafikfarlig syn.

Synoptik och Bilprovningen genomför varje år en undersökning där de testar bilisters syn och låter dem svara på attitydfrågor kring syn och bilkörning. I år deltog 1.249 bilister i synkontrollen och 1.475 personer svarade på frågor. 

Resultaten visar att var sjätte bilist ser suddigt redan på två meters avstånd. Var tionde bilist hade så nedsatt syn att de inte skulle få ta körkort med den synskärpa de har idag.
– Det är helt klart oroväckande siffror som vi varje år får fram. Att var sjätte bilist ser suddigt redan vid två meters håll – ungefär där motorhuven slutar – är alarmerande. Insikten att man har en försämrad syn kommer ofta som en överraskning och många tycker därför att de har en fullgod syn för att köra bil. Eftersom synen förändras gradvis är det naturligt att många har en övertro på sin syn, säger Lottie Funck Ekelund, marknadschef på Synoptik.

Trots att det är tydligt att flertalet bilister ser dåligt tycker 93 procent av de som svarade att deras syn är tillräckligt bra för att kunna köra säkert. Samtidigt ställer sig svenskarna positiva till att införa obligatoriska synkontroller. 9 av 10 av deltagarna vill lagstadga en synundersökning i samband med körkortsförnyelsen vart tionde år. Över hälften av de svarande vill att dessa kontroller börjar göras senast vid 45 års ålder. 

I videoklippet demonstreras hur dåligt man ser bakom ratten om man har trafikfarlig syn. 

Diskutera: Tycker du att bilister bör genomgå obligatoriska synkontroller regelbundet?

Taggar: Nyheter

Kommentarer

#1
2018-11-21 12:17

Ja om nån förare har så dålig syn som I videon så ska dom inte köra bil. Tror ju annars att videon överdriver för jag har svårt att tro att nån skulle klara sitt dagliga liv utan mycket stora problem med så usel syn.

#2
2018-11-21 12:22

Om detta är sant, är det katastrof...

#3
2018-11-21 12:48

Någon som tror att Synoptik är en ärlig och trovärdig källa i detta fall? De vill bara sälja svindyra glasögon.

#4
2018-11-21 12:50

Detta gäller med all säkerhet, för ViBilägares medlemmar.

#5
2018-11-21 12:51

Eftersom jag har fått behov av läsglasögon på äldre dagar (som alla som passerat 42,5-årsåldern...) så har jag använt all sköns läsglasögon till och från, men alltid saknat några när jag behöver dem då jag glömt dem hemma osv.
Sagt och gjort, jag gick till optikern och skaffade progressiva glasögon med läs nere och "ingenting" uppe (en liten justering på 0,25 för att minska övergången) eftersom min syn på håll är bra. Men med dessa på jämt så blir min syn bättre på avstånd eftersom ögat inte blir trött mellan justeringen från kort till långt eftersom detta redan finns i glasögat direkt.
Så ett tips till er som behöver läsglasögon men inte på avstånd, livet blev så mycket enklare!
Dessutom är det skönt att kunna läsa direkt utan att ens behöva anstränga sig.

#6
2018-11-21 13:19

Förstår mig inte på folk. Det är väl inte bara när man kör bil man ska ha bra syn. Dessa människor kan ju inte ens njuta av vacker utsikt.

#7
2018-11-21 13:40

Läste om en gumma i Nepal som fick gratis synundersökning och glasögon, men lämnade tillbaka synhjälpmedlen med motiveringen, "mina barnbarn ser inte ut så där!"

#8
2018-11-21 13:43

@EnannanRobban:
Jag har gjort precis likadant och vad skönt det blev. Rekommenderas för alla +40

#9
2018-11-21 14:56

Snart ett minne blott. Bilen kan hjälpa föraren att se via bl.a.
Kamera som ser både i mono och stereo
Radar som ser avstånd
Mörkerkamera som ser i mörker
Lidar som ser omgivning i 3D
GPS som positionsbestämer

Snart är det när man kliver ur bilen som glasögonen behöver sättas på. Dvs. då SER vi inte längre något problem med detta :-)

#10
2018-11-21 14:56

Videoklippet känns för mig överdrivet, har svårt att tro någon med så dålig syn verkligen kör i mörker! Många väljer att ej köra i mörker. här kan även "yngre" avstå!! Klart att optikerna är partiska!

#11
2018-11-21 18:42

Jag testade optikerns bokstavstavla en gång och fick inställt på hur minimikravet såg ut för körkort, och det såg inte alls bra ut. Obligatoriska synkontroller för körkort skulle helt klart behövas.

#12
2018-11-22 17:40

För en ti sen, när jag var hos min optiker, ställde hon in skärpan på minimikravet för körkort. Det var skrämmande hur dåligt man faktiskt får se! Och det finns alltså de som ser ännu sämre.
Rimligen borde man väl märka om man har svårt att se informationsskyltar och liknande.
Jag kan dock tänka mig att det motsatta är vanligare – man ser bra på långt håll men inte reglage och information inne i bilen.

#13
2018-11-22 19:43

Varför är båda jämförbilderna lika suddiga?

#14
2018-11-22 20:54

Detta är inte att förakta, även om exemplen är extrema. Jag har själv råkat ut för detta - grå starr. Man kan raljera över om jag är lämplig som bilförare - men jag kan lova att det där smyger på dig på ett sätt där du inte märker det i första taget. Själv gick jag till en optiker för att få nya glasögon. Det hela resulterade i linsbyte - och då pratar vi inte om kontaktlinser. Första sker imorgon.

Vi får se hur det ser ut i morgon:-)

Roy J skrev: "Rimligen borde man väl märka om man har svårt att se informationsskyltar och liknande."

Du kan fråga mig - och få ett svar.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.