Nästa artikel
1 av 10: ”Vinterdäck säkrast i regn”
Nyheter

1 av 10: ”Vinterdäck säkrast i regn”

Publicerad 25 september 2013 (uppdaterad 25 september 2013)
En halv miljon av bilisterna i landet tror att man bör köra med vinterdäck när det regnar på hösten, visar en ny undersökning av Michelin.

Däckföretaget Michelin bad i en underökning 1 000 svenska bilister att svara på om de höll med om påståendet att vinterdäck är säkrare när det regnar. Fler än var tionde höll med, vilket motsvarar över en halv miljon av bilisterna i landet.

Påståendet stämmer dock inte, menar Lennart Lomaeus, miljö- och trafiksäkerhetsansvarig på Michelin. För att minska risken för vattenplaning bör man i stället anpassa hastigheten efter rådande förhållanden och efter hur välutrustad bilen är.

– Rekommendationen till alla bilister är att kontrollera mönsterdjupet regelbundet på alla fyra däcken. Många kör med slitna däck utan att veta om det och vid för lågt mönsterdjup utsätter man sig för onödig fara. Bromssträckan är en mycket viktig säkerhetsaspekt, speciellt nu när blöta vägar fylls med stressade bilister som pendlar, säger Lennart Lomaeus.

Bara i Stockholms län pendlar nästan en miljon människor varje dag, hälften av dem med bil. Vad många inte är medvetna om är att de flesta olyckorna sker inom tätbebyggt område, där det finns fler bilar och en blandning av olika sorters trafikanter.

Diskutera: Hur ser du på att bilister tror att vinterdäck är säkrast i regn?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

+ Visa äldre kommentarer (6)
#7 • Uppdaterat: 2013-09-26 22:02
Audi A5 SB

Jag anser att milkylainen har fel. Så här skriver ViB 2011: "Ett bra sommardäck vattenplanar vid 83 km/tim. Friktionsdäcket, ett av de bästa vintertid, tappar greppet vid 63 km/tim. Vid bromsning från 100 km/tim på våt väg står bilen med sommardäck still efter 58 meter. Vinterdäcket behöver 85 meter."

Testet finns att ladda ner här: http://www.vibilagare.se/test/dack/dacktest-2011-sommardack-31751

Edit: anledningen står att finna i att ett vinterdäck har en massa sajpningar i ett tätare mönster än sommardäck.

#8 • Uppdaterat: 2013-09-29 10:17
Swemba

@milkylainen,
Friktionsdäckens slitsning är inte designade för att "plöja vätska" utan för att greppa snö. Sommardäckens djupa kanaler längs med hela däcket är däremot designade för att just plöja vätska.

#9 • Uppdaterat: 2013-09-26 21:45
milkylainen

Poängen är att vinterdäck nästan alltid har högre mönsterdjup än sommardäck, så om man kör lungt så plöjer vinterdäcken mer vätska. De är designade för det.